Gå til innhold
Arkivverket

[#5187] Karen Maria Christiansdatter - Aamot(plass) i Skip


Gjest Tom Askerøi
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Askerøi

Familien kjente henne som Grethe Hansen, kona til skomaker Olaf Hansen, Oslo siden ca 1890. De visste hun var født i Skiptvet 23-5-1867. Deres datter kunne huske at de dro på ferie til Troen (hvor det var morsomst for hun fikk hoppe i høyet), Heiestad, Beiarhytta.I forbindelse med Grethe er også nevnt Eidsberg og Spydeberg.Et dykk i kirkeboka for Skiptvet viser at 30-6-1867 ble en Grethe Mathea, uekte datter av tjenestemand Henrik Anton Hansen, Aamot og Karen Maria Christiansdatter, døpt - født på riktig dato. Fadderne er nokså uleselige for meg, bortsett fra at jeg tror en heter Gunnhild Marie? (gnidder)sdtr.I folketellingene kan jeg ikke finne noen passende Henrik Anton Hansen, men både i 1865 og 1900 er det en Anton Hansen på Troen (hvor de fikk hoppe i høyet...) Et nytt dykk i kirkeboka viser at Grethe Mathea Antonsdatter(!), Aamotplass, ble konfirmert 2-10-1881. Så det er nok riktig mann, han brukte bare ikke Henrik «til daglig».Men så var det moren, da. Ingen ved tilnærmelses dette navn kan jeg finne på noen av Aamotgårdene i Skiptvet i 1865 eller 1900 - men en må vel tro at hun var der i 1867 og 1881? (Derimot kan jeg finne en «deres datter» Gunnhild Maria Johannesdtr, 29, på Aamot søndre - en potensiell fadder?) i folketellingen 1865. Men ingen potensiell mor i nærheten, såvidt jeg kan se... I håp om å slippe å lese kirkebøkene for Skiptvet, Eidsberg og Spydeberg og evt resten av Østfold og Akershus i tidsrommet ca 1824 - 1855 på leting etter Karen Maria Christiansdatter prøver jeg «en kjapp en» her: Er det noen som kjenner til damen - eller vet noe mer om Aamot(plass)beboere i det aktuelle tidsrom som kan hjelpe meg å snevre inn søket? På forhånd 1000 takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

HeiDet er jo ikke sikkert at det er Karen Maria som er fra Aamot. Navnet står tross alt sammen med faren til barnet.Men du finner flere Karen Kristensdatter/Kristiansdatter i 1800-tellingen og to stykk Karen M. Kristensdatter som passer alderen sånn noenlunde. Den ene er tjenestepike på "Bilet", den andre er datter på Unnestad (og søster til min tippoldefar...).Skal du kunne identifisere denne Karen Maria kommer du nok ikke utenom kirkebøkene, med mindre som du sier, noen der ute vet noe.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Tør ikke motsi deg her, Kenneth. Grunnen til at jeg altså tror det er moren som er på Aamot(plass) i tidsrommet fra fødsel til konfirmasjon er kun at (Henrik) Anton Hansen er på Toen (ikke Troen som jeg i farten skrev sist) både i 1865 og 1900. Første gangen står han riktignok listet som tjenestedreng, men han står FORAN de andre "datterbarna" som alle også heter Hansen, og han overtar jo gården, så det er vel nærliggende å tro at han er derfra? Eller i hvert fall av denne familien. Kanskje han også har tjenestegjordt på Aamot i 1866-67? Men selvfølgelig. Jeg kan jo leve litt til i håpet at noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tom Askerøi

Folketellingen 1875 ga svaret - da finner jeg mor og barn på Mortenshytten. Sammen med morens foreldre, Christian Gulbrandsen, husman med jord, født i Skiptvet 1810, og Berte Christensdatter født 1816 i Rakkestad.Karen Marie Christiansdatter er født i Skiptvet 1837 og har en søster, Anne født i Skiptvet 1853. I 1865 finner jeg foreldrene og søsteren på samme stedet, men da er Karen tjenestepige på Bilet... I tilfelle noen lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.