Gå til innhold
Arkivverket

[#5201] Min oldefars uekte barn


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei. Min oldefar Amund Hansen Tovset født 1876 i Sør Odal, Hedmark. fikk i 1909/10 (oktober???) et uekte barn med ei jente som vistnok het Betzy, også født i Sør Odal. Betzy tok med seg ungen og reiste til Sverige, vet ikke når. Amund H Tovset giftet seg senere i 1910 med min oldemor Betzy E Olsdtr, som ikke ville vite noe om sin manns "lausunge" som hun kalte den.Så jeg lurer på om det er noen med kirkebøkene for Sør Odal som kan hjelpe meg med navnet til denne ungen, og tid den er født. Og evt når og hvor de reiste til i SverigeMvh M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Så vidt jeg kan se så fantes det 2 Betzy i Odalen i 1900. Betzy Karoline Tjernsli f. 1876 USA og Betzy Emilie Amundsdatter f. 1886, pleiedatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Jeg har ikke tilgang på kirkebok for Ullern sokn i S. Odal nå, men jeg har sett i FT 1900 og funnet ut at Amund Hansen f.1876 ug. tjener- gårdsgutt på Mårud i Sør Odal. Der var det også en ug. tjener- kokke ved navn Betty Fryklund f. 1873 i Gunnarskog, Sverige. Dette kan være de rette personene, da det er i nærheten av Tovset Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Magne, dersom du mener dette kan være noe, send dette også i mailen til meg, så skal jeg sjekke på mandag! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen. Den Amund som er på Mårud i 1900 er min oldefar, det er jo oxo en mulighet for at den Betty er moderen oxo. For etter det mormoren min har fortalt reiste moren og ungen til Sverige (kanskje til hennes familie ???)Denne uekte ungen skal vistnok være født i oktober ca 1910 eller tidligere. For min mormor har fortalt at hennes eldste søster og denne "ungen" skulle være født på nesten samme dag, om det gjelder samme år oxo vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Jeg fant et giftemål i Sør Odal: Amund Hansen Tofset f. 25/9 1876 og Betzy Emilie Olsdtr. Sandnes, Oppaker, Nes prestegj. f. 18/12 1888. Gifte 16/7 1910. Amund var ungk. og dagarbeider i Lillestrøm. Amunds far var husmann Hans Pedersen Tofset. Betzys far var fabrikkarb. Ole Johansen. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Magne!Jeg fikk litt dårlig tid i går, men bladde fort gjennom Ullern og Strøm, og fant ingen ved første øyekast som kunne passe til denne uekte lille tassen. Men, som sagt, jeg hadde dårlig tid, så du bør sjekke sjøl. Det kan være at jeg overså dem!Alle kirkebøkene er der på RA, men du må over på rullfilm dersom du skal på andre enn de som står i skuffene med fischer. (Bak ved raden med rullfilm-lesere står det oversikter over hva som finnes på film).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Magne Pettersen

Hei igjen...Jeg har fått nye opplysninger fra Sverige i denne saken faktisk.. Den Betty Fryklund som er kokke på Mårud i 1900. Flyttet tilbake til Sverige, nærmere bestemt Glava. Den 18.05.1905 fødte hun en gutt Helge Emanuel i Norge.. Er det noen som kanskje kan ta en titt i kirkeboka for Odalen ??. Og se hvem som er barnets far..Har desverre ingen mulighet for å få gjort dette selv for tiden..På forhånd takk :) Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.