Gå til innhold
Arkivverket

[#5205] Når de ikke finnes i folketellingene


Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

Min oldemor heter Hanna Andrea Aas Brenne. Hun er i 1900 gift med Otto Jacobsen og de har en sønn som heter Sigvart Jacobsen, han er født i 1899. Hannas foreldre er fra Kongsberg, men jeg finner ikke dem i ft 1900. Foreldrene er Karen Hendrikke Røraas og Hans Thoresen Brende. Min oldemor er født i 1867. Jeg finner ft 1900 i Drammen Otto Jacobsen og han er oppført som gift. Han bor på samme sted som sin mor, Helle. MEN hvor er Hanna og Sigvart. Føler at jeg har søkt på alt mulig, men finner de ikke. Hva gjør jeg galt? Min farmor mener at de oppholder seg i Drammen da, men vet det ikke sikkert. Jeg har også prøvd landsomfattende søk, men min kjære Hanna får jeg ikke tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er flere muligheter:1) Mor og sønn har kanskje vært midlertidig bortreist et sted, og ved en misforståelse er de ikke blitt talt der de egentlig hørte hjemme, og heller ikke på det evt. besøksstedet.2) De kan ha blitt uteglemt av tellingen av en annen grunn. Jeg vet at det forekom. Det er folk jeg selv ikke finner i 1900, som vel og merke levde.3) Du finner dem ikke på landsomfattende søk fordi navnet er stavet på en annen måte enn den du søker på. Jeg går ut fra at dette er den minst sannsynlige årsaken?Jeg tror jeg for sikkerhetsskyld hadde konsultert originalskjemaet for tellingen. Kanskje de er uteglemt bare i dataversjonen? Kanskje deler av tellingsgrunnlaget for Drammen by mangler i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

At du ikke finner Hannas foreldre i 1900 er vel ikke så rart siden Hanna er født i 1867. De er nok døde i 1900. Du finner de i 1865 for Kongsberg. Faren er født i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.