Gå til innhold
Arkivverket

[#5207] Aner til Hans Knudsen Moskvild og Ingeborg Olsdatt


Gjest Einar Lillebye
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Lillebye

Jeg søker etter anene til Hans Knudsen Moskvild og Ingeborg Olsdatter i Borre. Førstnevnte giftet seg 1779 med Live Nielsdatter Moskvild, datter på Moskvild, og overtok gården etter svigerfaren ca 1802. Han drev gården til sin død i 1850. I Ft 1801 er han oppført på gården som artellerist.Omk 1814 døde Live Nielsdatter. Hans giftet seg i 1814 med Ingeborg Olsdatter, i kirkeboka omtalt som "pige", 24 år gammel (dvs født ca 1791). I Borre bygdebok står det at Ingeborg var født i 1777 og kom fra Holmestrand som enke og med sønnen Johan Christian Larssen. Sistnevnte skal være født 1818. Dette stemmer dårlig iom at hun giftet seg i 1815 med Hans Knudsen. Ingeborg hadde sansynligvis en søster med navn Gunhild. Ingeborg døde i 1855.Jeg er på søk etter aner til både Hans Knudsen og Ingeborg Knudsdatter. Er meget takknelig for opplysninger som kan gi svar på dette.Meste hilsner,Einar Lillebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Einar Winsnes

Navnene så veldig kjente ut med en gang, men bare nesten. Men jeg ble litt nysgjerrig og forsøkte et par søk:Hvis du søker på Ingeborg Olsdatter på folketellingen 1801, finner du bl.a. - Under Tanum prestegjeld i Vestfold "Ingeborg Olsdtr", 21 år, tjenestepike på Navlum. - "Ingeborg Olsd" under Laurdahl prestegjeld, Vestfold, 22 år, gården heter Noun.Men du henviser jo allerede til Ft 1801, så du har vel kanskje sjekket disse allerede? Sannsynligheten for at det er noen av disse, er vel heller liten. Det hadde vel vært for enkelt. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Dag Einar Winsnes!Mange takk for nattlig respons!Jeg har selv funnet de to oppføringene du nevner. Den siste Ingeborg mener jeg det ikke er, kanskje den første, men det er vanskelig å forfølge. Ingeborg Olsdatter døde 7.april 1855, 76 år gammel, noe som indikerer fødsel omkring 1778/79. Fødselstidspunktet i bygdeboka synes derfor å stemme. At hun hadde en søster ved navn Gunhild, har jeg fra dåpen til hennes barn der Gunhild Olsdatter går igjen som fadder ved flere anledninger. To andre interesante faddere til hennes første barn er: 1. Ole Olsen Nordre ? 2. Ole Haugsdals Teie (??) En av disse kan være hennes far. Kirkeboka er her meget vanskelig å tyde, derfor stor usikkerhet i "gårdsnavn".Når det gjelder Hans Knudsen har jeg ikke særlig mer informasjon. Forlovere for begge kan gi et hint? Einar Lillebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg ville stolt mer på alder oppgitt ved vielsen enn ved begravelsen. Når føder hun sitt siste barn? Kan dette utelukke at hun er født før 1780?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Takk for tips!Ingeborg Olsdatters fikk fire barne med Hans Knudsen, det siste barn ble født i 1823. Dvs at Ingeborg var 44 år hvis med fødselsårsalternativ 1 (1779) og 32 år ved alternativ 2 (1791). Dette kan tyde at alt 1 er korrekt. I Borre bygdebok sies det at hun døde i 1779, dette stemmer med dataene under begravelse (76 år i 1855, dvs fødsel 1779). Jeg er enig med Firing Hansen at alder ved vielse er mer å stole på enn begravelse, men indikasjonene viser at bygdebokas dødsfastsettelse er korrekt.Det som ikke er korrekt er, som nevnt, bokas redegjørelse om hennes sønn i første ekteskap: "Ingeborg Olsdatter kom fra Holmestrand hvor hun hadde vært gift før". Hun hadde en sønn. Kristian Larsen fra første ekteskap, født i Holmestrand i 1818 (dette stemmer med Ft 1865, der han er oppført 47 år gammel). Dette er ulogisk iom at Ingeborg giftet seg med Hans Knudsen i 1815. Forøvrig ble denne Kristian gift med Hans\ datter fra første ekteskap. Ingeborg var dermed både mor og svigermor til sin egen sønn (eller kan dette indikere at han i realiteten ikke var hennes sønn?).Jeg har sjekket i Botne kirkebok for å finne denne Kristian Larsens dåp, men det har ikke lykkes meg å finne ham. En ny sjekk er kanskje nødvendig!Einar Lillebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Bygdeboka må jo ha en kilde for Ingeborgs fødselsår. Mest nærliggende er vel kirkebokens opplysninger ved hennes begravelse, med mindre hun er født i sognet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Det er stor sansynlighet for at Ingeborg ikke er født i sognet, og at kikebokas opplysninger ved død er bygdebokas kilde. Hvilken kilde man hadde for hennes innflytning fra Holmestrand/Botne vites ikke. Kirkebøkene hadde vel ikke informasjon om innflytning før ca 1820. Jeg skal sjekke ut mer opplysninger om dåpen til Kristian Larsen samt forlovere ved ekteskapet mellom Ingeborg og Hans.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.