Gå til innhold
Arkivverket

[#5208] Må jeg gi opp ?


Gjest Bente Engelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Engelsen

Har lenge prøvd å finne opplysninger om foreldrene til min bestemor uten særlig resultat.Tror jeg har prøvd det meste.Min bestemor Kirsten Ingeborg f.Nilsen ble uegtefødt i Sandviken, Bergen 4.11.1908 av gift kone Laura (terece)Simonsen,f.ca 1881,bosatt i Ladegaardsg.34 far til Kirsten var gift handelsreisende Kristian Nilsen f. ca. 1877/78, bosatt i Trondheim hos kjøpmann Andres Moe. Kirsten ble døpt i Sandviken Menighet 13.12.1908,deretter ble hun satt i pleie på Marøen, Hun ble konfirmert i Hordabø kirke. Er det noen som har mulighet til å hjelpe megvil jeg bli veldig takknemlig. Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDu finner i alle fall ei Laura Simonsen f. ca 1883 i Dragefjeldstrappen 2 B i folketellingen for 1900. Hun er da ugift og syerske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei Takk for responsen.Denne Laura er tidligere sjekket hos statsarkivet, der mener de at dette ikke kan være rette person. Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Navnet Simonsen er vel ganske sikkert Lauras gifte navn. Pikenavnet er vel noe helt annet. Etter 1900 var det vel vanlig å ta mannens navn. Prøv å finn Lauras giftemål, og da vil du vel se pikenavnet og mere til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Finner ingen sikre spor under døpte,gifte el.døde i digitalarkivet. Statsarkivet gav meg dette svaret på en forespørsel tidligere;Laura Terece var gift Simonsen, Hun kunne være den Laura Therese som var født i Florø,datter av jordarbeider Paul Jakobsen,denne var døpt i Tromsø 30.10.1881.Denne Laura giftet seg i Mariakirken 28.06.1906 med Emil Martiniussen. Har i DA funnet en Laura Jakobsen i Tromsø 1900 som var strikkefabrikkelev f.1880?? . Har og funnet disse to som giftet seg i MK. SA mener i et annet brev at denne Laura som giftet seg med Emil ikke kunne hete Simonsen i 1908.Det finnes ingen fødselsmeldingfor Laura sitt barn f.4.11.1908 i Byarkivet.Det finnes heller ingen flyttemelding i Bergen eller Trondheim på Laura el.Kristian .På dåpsattest og vielseatt. står Laura og Kristin oppført som foreldre.Tre av fadderene heter simonsen uten at det har hjulpet meg. Mvh.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har ingen sikre tips jeg heller, men vil likevel rette oppmerksomheten mot en annen Laura Therese som kanskje kan være aktuell. Hun var født i Domkirkens menighet 22.12.1886 som datter av Egidius Davidsen og Sara Johanne Tobiasdatter. I 1891 bodde familien i Stølegaden 19. I 1897 hadde de flyttet til Absalon Beyers gt. 2. Da døde moren og en søster på 3 år. I 1900 finner vi enkemannen med en sønn i Holbergs Almenning 3. Laura Therese bodde i 1900 som pleiedatter hos Ole Elias Pedersen på Hjelmtveit i Alversund.To (tynne) momenter kan tale for at dette er din Laura Therese. 1) Stølegaten og Absalon Beyers gt. er like i nærheten av Ladegårdsgt. 2) I Alversund bodde det to pleiesønner som het Simonsen. Den ene, Ole Simonsen, bodde på Ryland som ikke er langt unna Hjelmtveit.Kanskje du skulle sjekke kirkebøkene for Alversund for å se om Laura Therese giftet seg der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Siden du har adressen til Laura i Bergen kan kanskje en adressebok gi deg navnet på hennes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei Takk for hjelpen, denne Laura er tidligere sjekket, men kanskje det er verdt å prøve en gang til,her er i hvertfall noe som jeg ikke har fått oppl.om tidligere. -Når det gjelder adresseboka er den sjekket, det er visst ikke registrert noen Simonsen på den adr.rundt 1908 etter det jeg har fått vite. Mvh.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

hei, Er det noen som har tilgang på kirkebøkene for Alversund, som kan sjekke om denne Laura Therese kan ha giftet seg med en Simonsen i perioden 1900-1908 ? Er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få i denne saken. Mvh.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg kan ikke hjelpe med den kirkeboka, men jeg tror kanskje jeg har løst gåten med navnet Simonsen. La meg ta det punktvis: Den 2. november 1862 fikk Hans Simonsen fra Lavik i Sogn og kona Berntine Asmundsen ei jente som de kalte Elisa Severine. Du finner dem i FT 1865 og 1875 for Bergen og ser at Elisa hadde to eldre søsken, Henrik og Emilie. Ved folketellingen i 1891 hadde det skjedd en liten forandring i husstanden. Det var kommet til en 5 år gammel gutt som het Emil Martinnussen. Det står ingen forklaring på hvem dette er, men koden FL forteller at han er familie med de andre. Ved folketellingen i 1900 finner vi at Elise har skilt lag med familien. Hun er nå "sygepleierske" og bor i Nedre Fjeldsmuget. Og sannelig finner vi ikke Emil her også. Han kalles nå riktig nok Emil Simonsen, men alderen stemmer godt, så det må sikkert være den samme. Av punktene ovenfor virker flg. hypotese sannsynlig: Emil er sønn av Elise Severine, født utenfor ekteskap i 1886. Faren var en eller annen Martinussen (eller muligens Martinus) som vi foreløpig ikke vet noe mere om. Jeg har ikke funnet dåpen i Bergen, så Emil er kanskje døpt utenfor byen et sted. Som etternavn, ble Martinussen brukt først, men senere ble morens navn, Simonsen, brukt. I 1906 giftet Emil seg med Laura Therese. Da ble etternavnet Martinussen ført i kirkeboka slik dåpsattesten viste.Hvis denne hypotesen viser seg å være riktig, er konklusjonen at Bentes oldemor er nettopp den Laura Therese (Simonsen) som var gift med Emil Martinussen (Simonsen). De fadderne som het Simonsen ved dåpen av Kirsten Ingeborg, kan da ha vært Lauras svigerinne Emilie, hennes svoger Henrik eller hans kone som også het Elise. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei Knut,takk til deg, Dette ser spennende ut kanskje vi nærmer oss en løsning på gåten.Her ender vi jo opp med,som du skriver den Emil som SA mente det kunne være i det ene svaret jeg fikk. Når det gjelder faddere til Kirsten Ingeborg er det disse: Elisa Simonsen, ugift. Helene Olsen,ugift. Sjømann Anton Andersen, maler Sigurd Johannesen, her står også oppført Stuert Sverre Simonsen 26 år og Otelie Simonsen 30 år(disse er mulig gift) adressen på Sverre og Otelie var ladegaardsgate 34, så Laura har gjerne bodd hos dem? dette skal være å finne i Kirkebok for Sandviken b.1 1901-14 s.203 nr.199. Vet ikke om dette kan gi oss noen flere svar men Pleieforeldrene på Marøen var Ingeborg og Arne olai Amundsen Marøen. Hvis dette som du nå har kommet frem til stemmer så er dette den Laura Therese som er datter av jordarbeider Paul Jakobsen, bosatt i Florø da Laura ble født,men som jeg ikke finner igjen i trømsø der hun skal være døpt 30.10.1881, og heller ikke andre steder, hvor kan han finnes ? Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ja, her var det mange ny navn å gruble på. Jeg har lett i FT 1900 etter disse fadderne, men uten å finne noe sikkert. Den første fadderen, Elisa Simonsen, skulle imidlertid være grei nok. Iflg. min hypotese ovenfor, skulle det være svigermor til Laura Terese.Jeg synes også det er interessant at Sverre Simonsen er stuert. Ved vielsen mellom Emil (Martinussen) Simonsen og Laura Therese Jakobsen er jo Emil ført som "kok tilsøs". Dette er enda en indikasjon på at min hypotese er korrekt. Men hvem er denne Sverre Simonsen? Hvor bodde han i 1900? Er han i slekt med Elise Simonsen eller er det bare en tilfeldighet at etternavnet er det samme? Jeg ville i alle fall ha sjekket adressebøkene for Bergen for å se om det er mulig å finne ut noe mer om disse folkene.Jordarbeider Paul Jakobsen fra Tromsø kan kanskje være identisk med Paul Jakobsen (f.1841) som i 1900 bodde på Vandsletten i Tromsøysund kommune? Han er faktisk ført som sand- og stenarbeider(?). I 1875 bodde han i Tromsø. En måte å sjekke dette på, er å gå inn i FT 1891 for Tromsø evt. Tromsøysund. Jeg ville vel også ha sjekket originalen av kirkeboka for Mariakirken fra 1906. Kan Florø være en feillesing for Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei Knut takk for at du fremdeles er med,har en følelse av du er på det rette spor, for selv har jeg holdt en liten knapp på disse to.Har og vært borti denne Elisa som var sykepl. men ikke festet meg ved henne,det slo meg ikke at Emil kunne være hennes sønn, men trodde en stund at hun kunne være den fadderen som stod oppført.Når det gjelder de andre så har jeg og trålt alt jeg kunne komme over på nettet uten å finne noe,bortsett fra Anton Andersen her har jeg tidligere funnet en ved samme navn for jeg har notert meg :fyrbøder til søs fra Manger? adressebøkene får jeg vel prøve å sjekke ja. Fant Paul på 1900T for Tromsøysund. -Både SA og DA har gitt samme svar på fødested for Laura ;Florø,så da må det gjerne være skrivefeil i orginalen? Håper det er mulig å finne mer ut av dette tidligere så håpløse familiemysteriet. Mvh.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er verd å merke seg at Emil gav opp Birkeland i Hammer som fødestad då han gifta seg. Gravide jenter søkte ofte ut/inn på landet. Og det finst ingen på dei gardane med namnelikskap, korkje i 1865 eller 1900. Eg vil dirfor tru du finn opphavet til Emil i kyrkjeboka for Hamre - og at mora er den som Bryn nemner. Men det eg ikkje kan sjå mellom alle desse namna, er kven som var mor til den Laura T. som vart fødd i Florø. At faren var frå Tromsø undrar med ikkje, men kven mora var er vel så viktig i denne samanhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Har nå på formiddagen hatt kontakt med SA i Bg. De bekrefter at Emil Martinussen Simonsen f. 1886 døpt 8.5.1887 steinsvik, er uegte født av Elise S Simonsen f.1862, den samme som er reg. i nedre Fjeldsmuget i 1900. Far til denne Emil var Ungkar Martin Olai Simonsen f. 1847. Så da er vel løsningen på navnet simonsen funnet.All takk til Knut og SA for det. Men jeg sitter allikevel igjen med endel sp.mål : 1.Hvem er mor til Laura Therese f. Jakobsen, døpt i Tromsø/trømsøysund 30.10.1881. Er det noen som har tilgang på disse kirkebøkene som kan sjekke dåp/konfirmasjon ? 2.Hvorfor fikk Laura et barn(min bestemor) med Handelsreisende Kristian Nilsen f.1878 ,Hvem var han? Var Emil i live på denne tiden? han var iallefall ikke reg. i sjømannsreg.etter 1907. men finner ham ikke under døde i Bg. heller.finner det litt rart at svigermor til Laura er fadder til Laura`s uegte barn.3.Finnes det noen familiær forbindelse mellom Elisa Simonsen og stuert Sverre Simonsen og Otelie Simonsen?4.Finnes det noe forb. mellom Laura`s fam.,Emil`s fam. eller faddrene og pleieforeldrene på Marøen? Det er ikke funnet noen spor i pleiebarnsprotokollene el.arkivene etter Bg.fattigvesen om denne barnesaken. Kan pleiforeldrene ha vært i slekt med Laura? Det sies at min bestemor hadde en del likheter med sin pleiemor, men det kommer vel an på øye som ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg kan vel egentlig ikke svare på noen av spørsmålene, men kanskje jeg kan gi noen råd på veien videre? Når du har rimelig sikre opplysninger om at Laura Therese var datter av Paul Jakobsen som bodde i Tromsø/Tromsøsund, så er det vel rimelig å tro at kona hans, Elia Mikkelsdatter fra Tolga, var moren? En bekreftelse/avkreftselse burde du kunne få i kirkebøkene for Tromsø/Kinn fra 1881. Mikrofilmer av disse kirkebøkene kan du bestille gjennom biblioteket der du bor. Jeg har også spekulert på om Emil fortsatt levde da din bestemor ble født. Nettopp dette at Emils mor var fadder kunne kanskje tyde på at han var død, men det kan jo finnes andre forklaringer. Etter som Emil neppe døde i Bergen, blir det kanskje vanskelig å finne ut av det. I 2010 blir folketellingen for 1910 frigjort. Da vil du muligens kunne finne ham? En annen mulighet som du kan sjekke med SA er om det finnes noe skifte etter Elise. Trolig er hun den "Elisa Simonsen" som begraves i Bergen 5.8.1913. Hvis det finnes skifte etter henne, vil det sikkert kunne fortelle om sønnen Emil var i live. Det går også an å lete etter dødsannonsen i Bergensavisene fra august 1913. Igjen kan du bestille mikrofilm til biblioteket.Vel så interessant for deg er vel å finne handelsreisende Kristian Nilsen. Det kan bli litt av en nøtt, for opplysningene av ham er jo ikke særlig sikre. Det er jo ikke en gang sikkert at han var født i 1878. Vi vet ikke hvor godt Laura Therese kjente ham og hun kan jo kanskje bare ha anslått alderen til 30 år. Hvis vi kan stole på at han var reisende for Andreas Moe i Trondheim, er dette kanskje det halmstrået du har. Dette firmaet er et anerkjent firma den dag i dag. Kanskje har de samlet noe bedriftshistorisk stoff? Jeg har ikke kunnet finne noen forbindelse mellom Elisa Simonsen og Sverre Simonsen. Simonsen var dessuten et forholdsvis vanlig navn i Bergen på denne tiden. Men jeg ville ikke ha utelukket muligheten for en forbindelse. Det er kanskje av de ting det er verdt å arbeide videre med? Jeg kjenner ikke så godt til hva som var praksis på dette området, men jeg tror meget godt dette ekteparet på Marøen kan være et mer eller mindre tilfeldig par som ønsket å ta til seg et barn. Mon tro om de finnes et kommunearkiv i Lindås kommune?Og dermed får jeg bare ønske lykke til videre :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Tusen takk for gode råd og god hjelp, har nå litt mer å ta fatt i ser jeg.Er mulig noe grønn når det gjelder firma i Trondheim, men hvilket firma er dette snakk om?Skulle det være noen andre som vet noe om denne handelsreisende Kristian Nilsen f.ca 1878 , bosatt i Trondheim hos kjøpmann Andreas Moe i 1908, så vil jeg være takknemlig for opplysninger, om det er aldri så lite. :) Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du finner i alle fall et kjøkkenutstyrsfirma (med flere filialer) i Trondheim som heter Andreas Moe, under Telenors Gule sider, f eks. KBS Kjøpesenter, 7044 Trondheim, Tlf: 73 91 57 70 og Faks: 73 91 55 11. Kanskje det kan føre deg videre hvis du sender en faks og forklarer hva du er på jakt etter? Kanskje har de et stamfirma med et gammelt personalarkiv et sted? Slik har i allefall jeg fått ut opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Henriksen

Hei Bente!Jeg kan ikke garantere noe, men det KAN hende at jeg vet noe om denne Kristian Nilsen. Hvis vi snakker om samme person og familie så er dette imidlertid ikke noe for et offentlig forum. Send meg en mail med adressen din slik at jeg kan kontakte deg direkte.stein-henriksen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.