Gå til innhold
Arkivverket

[#5209] Johan J. Svabo. Nesna / USA


Gjest Lars G. Hukkelaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelaas

Johan J. Svabo f.1861 var amrikansk borger da han reiste fra Trondheim den 02.06.1914. Han hadde da med seg kone: Karen Marta Johansdtr. Smalsvik f. 1871 fra Kvenvær på Hitra, samt døtrene: Julianne f.1896, Jenny f.1898 og Julie f.1904. Kona og døtrene står oppført med bosted NESNA, Johan som Amr.borger. Reisemål: Estmond N. Dakota. Hvor kom Johan J. Svabo fra? og hvor ble det av familien. Lars G. Hukkelaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

En liten tillegsopplysning: Fam. var innom Smalsvika på Kvenvær, Hitra om sommeren før de reiste vidre til USA. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Familien bodde ikke i Esmond (riktig skrivemåte) i Benson co. North Dacota i 1920-census. Hverken Esmond Township eller Esmond Village. (Township er mere "området rund landsbyen", mens Village er liksom selve landsbyen.Dette er med det forbehold at de fremdeles brukte navnet Svabo (eller ca. i stavemåte). Kan jo hende de byttet navn... Vanskelig å finne døtrene, de byttet helt sikkert navn når de evt. ble gift! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Takk til Laila. Jeg har ikke funnet noen som bruker navnet "Svabo" her i landet i dag. Det er en fam. som bruker "Svaboe" om dette kan være av samme slekt har jeg ikke funnet ut. Jeg trur J-en i navnet til Johan står for Jensen, men er ikke sikker. Hvor finner du folketellingene for USA? Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Det er min hemmelighet:) Og, det koster MYE tid og penger....(pengene er allerede betalt, men tiden...) Du kan forøvrig finne en del folketellingslinker her: www.rootsweb.com (gratis, her finner du også SSDI, som er forklart under PEDER KVÆRUM min bestefar) www.censuslinks.com (gratis) en annen ting som er fint på www.rootsweb.com er hvor du kan søke på stedsnavn, og få opp "county" og stat. denne er uvurderlig i letingen. Selvom jeg måtte være litt "kreativ" da du hadde skrevet Estmond, og det het Esmond.... Du bør nok finne fødsels-opplysningene i kirkeboka på barna, så giftermålet så vips har du kanskje stedet relativt unge Svabo var fra....kan han ha vært i slekt med Synnøve Svabø? Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Kan det være "din" Johan J. Svaboe man finner i FT1865 på gården Levang indre, br. nr. 94 a? Der er det i hvert fall en Johan Jørgen Svabo (nr 3807). Riktignok 7 år gammel, mens "din" Johan burde være 4 eller 5 i FT1865. Tror likevel jeg ville holdt en knapp på denne - Svabo er ikke noe vanlig navn. Johan Jørgen bor sammen med sine foreldre og søsken, og faren Johan (41 år) er født i Eivindvik, der det i samme FT også bor noen med etternavnet Svabo. Er dette muligens relativt nær slekt? FOrøvrig er det i samme FT også noen som heter Svabø, som bor i Ålesund. Husfar der kommer visst fra Valdres, så det er kanskje ikke så sannsynlig at familiene Svabø(e) og Svabo har noe med hverandre å gjøre.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åge C Finseth

Eldste Svabo jeg har er Zacharias Davidsen S. født i Trondheim 1709, død i Årdal i Sogn 1780, gm Karen Teiste. Hans etterkommere flyttet til Kroken i Luster og hans sønnesønn Peder flyttet ut til Sognefest i Gulen (Eivindvik). Det skulle vel da gå an å finne de rette trådene med litt samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Takk til Else og Åge. De første opplysningene om denne fam. fikk jeg av Signe Skaaren, Kvenvær på Hitra hun er født i 1907 og i bra form. Hun fortalte at Karen var først gift med en "Jensen" så det er deres døtre. Karen ble senere gift med Johan J. Svabo. Han er oppført som amrikansk statsborger ved utreise i 1914, og har da sansynligvis vert hjemme en tur og truffet Karen. Signe Skaaren fortalte at de var hjemme hos dem på Hitra før de drog vidre til USA. Yngste jenta, Julie hadde ei dukke som hun ville at Signe skulle passe på for henne. Signe har denne dukka fremdeles. Hvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars G. Hukkelaas

Siden sist har jeg gått til inkjøp av mikrofilmer for Nesna, og ha funnet følgende: Karen Marta Jondstr. Smalsvik født på Hitra den 13.03.1873 vart gift med Ole Andreas Bang Jensen f. 25.12.1863 på Alsøen i Nesna. De vart gift i Nesna kirke 28.12.1897, og fikk døtrene Jenny Amanda f. 28.o5.1898 Alsøen Nesna og Julie Petrine f. 01.10.1903 Alsøen Nesna. Ole Andreas dør 20.01.1908 og Karen Marta gifter seg igjen 02.04.1914 med John Jørgen Johansen Svabo f. 1859 Levang indre i Nesna. Fam. reiser til USA den 2. juli 1914, Bestemmelssted Esmond Nord Dakota. (Den eldste jenta Julianne, som er med er ikke deres barn, jeg trur hun er datter av en bror til Ole Andreas Bang Jensen, uten at jeg har fått dette bekreftet) Mitt spørsmål blir da, fikk de to jentene, Jenny og Julie fam. og har de eventuelt etterslekt i USA ? Med vennlig hilsen Lars G. Hukkelås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Jeg er en slektning av Svabø familien i Bergen. Har kontaktet en av de som har vært hos familien i Amerika. Sender du a-mail adr. skal jeg overbringe den, hvis du er interessert. Vennlig hilsen Eva HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei Eva. Alle tips og hjelp motages med takk. Min E-mail adr. er som følger: la-gabri@online.no Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.