Gå til innhold
Arkivverket

[#5212] Smebye, Smeby eller Smæby - Toten !!


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

Trenger hjelp av leserne til å identifisere riktig gård. Besteforeldrene til min oldefar, Kristian Hansen Smebyestuen og Pernille Ellingsdatter Smebye giftet seg i 1777 og bosatte seg på bruket Ninive ved Raufoss.Min teori er at disse to kom fra samme sted dvs. Kristian fra husmansplassen Smebyestuen og Pernille fra selve gården Smebye.Oversikten over gårder i FT 1801 forteller om en gård – Smebye.Fogdens mantall 1664 bruker Smæby. For FT 1865 finner jeg Smebye Vestre mens for 1901 tellingen Smebye Østre !!Smebyestuen finner jeg ikke igjen før i 1901 tellingen !!Er det noen som kjenner til gården Smebye og evnt. historikk omkring denne ?Er dette gården som ligger rett vest av Balke kirke men skrevet uten e tilslutt ?Vil bli meget glad om noen kan hjelpe meg videre på dette.Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Gården Smeby ligger omtrent midtveis mellom Hoff og Balke kirke. Jeg er ikke spesielt kjent med gården historie, men Kristian og Pernille er mine 3*tippoldeforeldre. (Jeg hadde notert at han's farsnavn var Ellingsen og ikke Hansen, men tror allikevel det er samme ektepar.) Pernille er datter av Elling Paulsen på Smeby og kona Berte Rasmusdatter fra Ronneby/Rånåby. Hvor Kristian kommer fra vet jeg ikke noe mere enn dat du allerede har nevnt.Med hilsen Steinar Vasaasen Hedmark Slektshistorielag stein-va@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Steinar !Dette var gøy !! Navnet Kristian Hansen finner jeg i skylddelingen for Ninive i 1801. Her brukes navnet Hansen.I trolovelses dokumenter mellom Pernille og Kristian står det:PERNILLE ELLINGSDATTER SMEBYE OG KRISTIAN ELENDSEN SMEBYSTUENELENDSENSå til deg Steinar, hvem var dine 2 'tippoldeforeldre? Ta videre et titt innom min hjemmeside : http://home.c2i.net/hbern så kan du se hva jeg har funnet ut så langt.Hilsen Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Harald Bern

Her kommer en oppsumering sålangt.-------------------------------------------------- SVAR FRA STEINAR VASAASENNå har jeg "repetert" litt av denne delen av slekta. Mine opplysninger så langt tilbake på Toten er basert på opptegnelser jeg en gang fant på Toten økomuseum tidlig på 80-tallet. Men jeg ser nå at det antakelig må være noe feil her. Min 2*tippoldefar het Even Kristiansen født på Smebystuen 1794. Jeg har operert med foreldrene: Kristian Ellensen Smebystuen og Pernille Ellingsdatter Smeby.Men de opplysningene du kom med stemte liksom ikke helt. De flyttet ikke til Ninive på Vestre-Toten ! Jeg sjekket derfor 1801-tellingen (noe jeg sikkert ikke har gjort tidligere for disse). Der finner vi følgende 2 par: På Ninive: Christian Hansen, 51 år, jordbruker og kona Pernille Ellingsdatter, 47 år.På Smeby: Kristian Ellingsen, 49 år, husmann og kona Pernille Hansdatter, 50 år.Min 2*tipp er sønn av de to siste. Hvis 1801 er riktig ser det altså ut til at jeg må justere litt på anatavla og så er vi vel kanskje ikke i slekt allikevel. Hvis da ikke Pernille Ellingsdatter er fra Smeby og er søster av Kristian Ellingsen ?? Har du noen gode forslag. Jeg har desverre ikke tid til å undersøke dette nærmere på ei god stund. Er temmelig opphengt i driften av Hedmark Slektshistorielag.Mvh SteinarSVAR TIL STEINAR VASAASEN FRA HARALD BERNJeg har resonert som følger:Både Kristian og Pernille kom begge fra Smebye gård på Toten. Ut fra listingen fra 1801 tellingen over Smebye gård finner jeg Kristian Ellingsen og Pernille Hansdatter samt Paul Ellingsen og Mari Nilsdatter. Kristian og Paul er Pernille Ellingsdatter Smebye sine brødre.For Kristian Ellensen Smebystuen (Kristian Hansen) er knyttningen uklar. Tror Smedbystuen er en husmannsplass under Smedby gård. Har du noe underlag på gården Smedby som kan fortelle litt om husmannsplassene og historie ?Med hilsen Harald Bern--------------------------------------------------Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.