Gå til innhold
Arkivverket

[#5216] Gullsmeder i Bergen


Gjest Ulla Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har støtt på et antall gullsmeder i Bergen i slutten av 1600 och begynnelsen av 1700tallet. Jørgen Pedersen gullsmed ble borger i Bergen 1669. Jeg tror de følgende kan være hans sønner: Jørgen Jørgensen gullsmed, borger1705; Peder Jørgensen gullsmed, borger 1696 og Hans Jørgensen gullsmed, borger 1701. Jeg har også en annen Jørgen Pedersen til samme tid med følgende barn Berete, Boye (født i København),Joni og antagelig Jørgen. At disse fire første er søsken ser jeg av barnas faddere,men jeg misstenker at Jørgen Jørgensen er densamme som Jørgen gullsmed, da den senere har en sønn Joni... Er det noen som har kjennskap til disse, eller har noen bok om gullsmeder i Bergen hvor man kanskje kan fastslå slektskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Erik Boye

Hei! Bergens Historiske Forenings Skrifter nr.47 1941 behandler bl.a. de eldre ledd av denne familie. I stykket om Gullsmedslekten Reimers er Fam. Jørgensen nevnt i et eget tillegg. Kirsten Nilsdatter Smed 1613-1664, var gift med begge de norske stamfedrene til disse slekter. Jan (Johan) Reimers 1610-1670 og Peder Jørgensen 1600/1605-1641. Også i skrift nr. 45 om Gullsmedlauget i Bergen, står det en god del om disse slekter. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Får jeg henge meg på her? Skulle gjerne visst om Jørgen Pedersen hadde noen døtre også! Har BHF's skrifter no. 47, men bare noen sider, og mangler informasjonene fra s. 10, 12-13 og 16 og utover. Min E-mail er hcarentz@aol.com ifall en av dere har noe dere kan sende meg vedr. Reimers- og Jørgensen-familiene, bl.a. mangler jeg også Kirsten Nilsdatter Smeds bakgrunn (foreldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Erik Boye

Vel, artikkelen i nr. 47 er på 56s, og i nr.45 på 96s. Dersom umulig og oppdrive annet sted, vennligst ta kontakt direkte. Kirsten Nielsdatter står med f.Ribe 3.5.1613 (Danmark!) Ellers ingenting om hennes familie. Men en analyse om en Niels Nielsen Smed fra Hjørring i Jylland med Borgerskap som snekker, som en mulig slektning. Dersom spørsmålet gjalt Jørgen Pedersen Gullsmed 1639/40-1783 g.Thrine (Catharina)Dreier, så står de med Følgende barn: 1. Barn begr.KK 31.10.1675. 2.Barn begr.KK 31.10.1675 (tvillinger ?) 3.Kirsten Jørgensdatter f.før 1674 d.etter 1713, men før 1738. Gift Jørgen Michelsen, død før 1713. Ifølge et skifte, ingen livsarvinger. 4. Hans Jørgensen ca 1673-1745. gift.Engel Schierenbeck. 5 barn Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Takk for hjelpen. Jeg ska forsøke få fatt på artiklene i Nasjonalbiblioteket. Jeg har nettopp sett i Koppskatten for Bergen 1683 (Digitalarkivet). I rode 22 står Jørgen Pedersen gullsmed med kone Thrine Dreier og følgende fem barn: Kirsten, Hans, Peder, Hendriche och Jørgen. Koppskatten 1689 står Sal. Jørgen Pedersens enke med tre eikke navngitte barn, også rode 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for hjelpen her også. Jeg er egentlig på jakt etter en Rebecca Jørgensdatter (evt. Juergens), født 1645, som jeg nå har konstatert giftet seg i Amsterdam i 1670 med sjømann og Bergenser Jan Henriksen. Begge kom hjem til Bergen ca. 1675 der hun stevnet ham for å ha forlatt henne (ref. Bergen domkapittelsprotokoll nr. 5 (1675-1685). Hun er m.a.o. for gammel til å være Jørgen Pedersens datter, men Jan Henriksen bodde hos Jan Reimers mens han var i Bergen på denne tiden, og det er derfor nærliggende å søke hennes foreldre, som forøvrige begge var døde da hun giftet seg i 1670, i Reimers omgangskrets. Er det noen som kjenner til navnet Rebecca Jørgensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.