Gå til innhold
Arkivverket

[#5219] Emigrerte mine forfedre til Amerika?


Gjest Tine Rondestveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Tine Rondestveit

Mange ganger har faren min skrytt av at han visstnok har mange tremeninger o.l. i Statene...Jeg har som oftest bare ledd av ham og trodd at det bare var tull. Men nå trenger jeg virkelg å vite det...Jeg har kun 3 mnd. igjen på videregående skole, og min historielærer krever at jeg finner ut om jeg har forfedre som emigrerte på 1800-tallet...Derfor håper jeg at noen der ute kan hjelpe meg!Litt fakta...Mitt navn er Tine Rondestveit og jeg er 19 år. Jeg har bodd i Sandnes hele mitt liv, men jeg vet at min farfar, Ingvald Rondestveit, opprinnelig kommer fra Ulvik i Hardanger. Jeg vet også at han hadde 11 søsken, og det er noen av dem jeg tror har endt opp i U.S.A. Men jeg er altså ikke sikker! Foreldrene til farfar het David og Ingeborg Rondestveit. Det kan tenkes at de hadde en gård, for det finnes faktisk et lite sted i Ulvik som heter Rondestveit...Dette er alt jeg vet, dessverre...Håper noen vil hjelpe meg!Vennlig hilsen TineN.B! Det haster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Hei Tine!Jeg gjorde et lite søk på emigranter fra Bergen havn og fant ut at en Britha Davidsdatter Rondestvedt, f.1884, emigrerte til Minnesota i 1903. I 1907 reiste søsknene Steen Olaj Davidsen Rondestvedt (f.1886) og Marthine Davidsdatter Rondestvedt (f.1883), også de til Minnesota. Deres bror Ingebrigt Davidsen Rondestvedt (f.1891) emigrerte 1910.Deretter prøvde jeg å finne disse i 1900-tellingen, og fant at de bodde på gården Kvitenes i Ulvik. Foreldrene var David Stenesen (f.1860) og Solveig Larsdatter (f.1852), og hadde disse barn i 1900:Johan, født 1878Lars, født 1880Gjertrud, født 1881Martina, født 1883 (bor annet sted)Brita, født 1884 (bor annet sted)Stein Olai, født 1886Knut, født 1888Ingebrigt, født 1890ogDavid, født 1893.Denne familien må før 1903 ha flyttet til Rondestvedt/Rondestveit og tatt det som etternavn, siden flere av barna kaller seg det mellom 1903-1910. Den yngste sønnen David Davidsen, født 1893, er da ganske sikkert din oldefar David Rondestveit.Det betyr at det i så fall er din oldefars søsken som drog til Amerika (ikke din farfars), og dette stemmer også bedre med at din far sier han har tremenninger i Amerika.Så blir det å finne ut om Britha, Steen Olaj, Marthine eller Ingebrigt fikk noen barn "over there", men det kan ikke jeg hjelpe deg med akkurat nå.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg kan ikkje seie deg noko om Rondestveit-sida, men når far din seier å ha tremenningar i USA kunne det sjølvsagt også vere gjennom morssida si - men det er det ikkje. I Rauset/Rygg-slekta her i Gloppen må ein fleire generasjonar tilbake for å finne folk som emigrerte, så det er nok Rondestveit-folket du må satse på for å finne "nær" slekt i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

I SSDI www.rootsweb.com finner jeg 24 stykker med navnet Rondestvedt. Der er faktisk en David og, født i 1925 (David-navnet går jo igjen i denne familien).Det er faktisk mange i USA og noen i Canada med det samme navnet. Ved søk hos www.switchboard.com fikk jeg 41 treff! Og, dette navnet er så spesielt der borte, at jeg regner med at alle disse har norske aner!Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.