Gå til innhold
Arkivverket

[#5224] Min bestefar PEDER JENSEN KVÆRUM 2.


Gjest Rigmor Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Iversen

Jeg har møtt på en overveldene hjelpsomhet når det gjelder å finne min bestefar. Jeg har fått mye nytt å vite siden mitt først innlegg. For nye lesere vil jeg prøve å gi et lite resymè og med forhåpentligvis korrekte informasjoner. Min mor Petra (etter sin far Peder) Marie ble født i Tronheim 21.10.1910. Hun ble døpt 13.11.1910 i Ila krk. i Trondheim. Hennes foreldre er Oline Julie Reinvold (f. 22.11.1888, Reinvold, Degernes) I anm. rubrikken står at barnemoren kom til Trondheim for å føde. Under oppholdet bodde hun i Kleistsgate 2, i Trondheim. PEDER KVÆRUM (f. 08.09.1884, Vardal. (gården Snuggerud Gnr. 32, Bnr1) Peders yrke er trelasthandler og hans bopel/adresse er Lillehammer. Peder skulle reise i forveien til Amerika og min bestemor og mor skulle komme etter senere. Imidlertid hadde min oldemor av en eller annen grunn tatt beslag i brevene som Peder sendte fra Amerika til min bestemor. De kom for dagen først etter min oldemors død. Min or tilbragte de første 9 år av sitt liv på hhv. barnehjemmet "Lykkebo" og hos pleie/foster foreldre i Trondheim. Hun ble så hentet hjem til gården i Rakkestad hvor min bestemor ette 8-9 rs venting på brev fra Peder nå hadde inngått ekteskap med en annen. Peder reiste 1 gang til Amerika i 1903. Han adde Montana som best,sted og hadde bopel i Vardal. Peders bror Hans reiste til Montana,Amerika året i forveien, 1902. Vi vet at Peder kom tilbake til Norge, (Mest sannsynlig etter 1907) og at han da bosatte seg på Lillehammer. Hans far Jens Hansen f.1824, hadde etter å ha eid gården Snuggerud i Vardal, eid gården Vaarnæs (Gnr 56, Bnr 1) i Vardal iflg 1900T en tid, men byttet så til seg gården SVEEN (eller Audenhus Gnr 1, Bnr 1) i Fåberg, Lillehammer. Vi vet at Peder reiste tilbake igjen til Amerika den 27.06.1911. Han oppga Lillehammer som adresse og Minneapolis som best,sted.Hans yrke var driftsbestyrer. Vi vet også at brødrene kjøpte land "over there". Peder kjøpte seg 160 acres (1 acre = 4 mål) land i Lake county (fylke) i Montana stat. Koden 251101 forteller at han kjøpte seg "Homestead". Altså at han hadde tenkt å slå seg ned der. Dette skjedde 26.03.1923, og at både Peder og Hans kjøpte naboland i Flathead county i Montana lenge før dette. 19.08.1907. Totalt kjøpte Peder og Hans 269,71 acres. Svære greier! Lake county (fylke) ble grunnlagt i 1923 når gutta kjøpte land der, og at det ble dannet deler av Flathead county og Missoula Counties. De skal også være omtalt i en bok som heter " The fabulous flathead" på side 238. Visstnok en bok om innvandringen og "pionerene". Vi har enda ikke greid å spore opp boken. Vi vet også at broren Hans døde i Washington i 1964, men Peder har vi ikke funnet noe mere om enda. For ordens skyld. Gutta brukte navnet KVARUM "over there"..... Det som er inbteressant for meg å vite er: 1.) Giftet han seg? 2.)Har jeg familie "over there"? 3.)Når og hvor døde han? 4.)Kom han noen gang etter 1911 tilbake igjen til Norge??? 5.)Hvor lenge var gården Sveen i familiens eie? 6.) Ble hans foreldre Hans Jensen (Kverum/Kristenstuen) (gården Kverum, Nerlaus Gnr 41, Bnr 2) f. 1824 og moren Anne Matea (også brukt Lina/LIsa) f.1819 begravet på Fåberg? Jeg sitter fortsatt med noen spørsmål som dere ser og jeg forsøker etter hvert å sjekke opp de tips/råd og kilder som dere gir meg. Uten deres hjelp hadde ikke dette gått !!! Mange hilsner fra Rigmor, som venter spent på fortsettelsen. P.S Jeg har sendt e-post til statsarkivet på Hamar med flere spørsmål til de. Gir dere svarene senere om jeg hører fra de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Til sp.mål 6:Det er vel Peders foreldre du sikter til? De er jo Jens Hansen Snuggerud og Oline/Lina/lisa Pedersdatter. Hans Jensen og Anne Matea er vel Jens Hansens foreldre?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Helt korrekt Kenneth. Der skrev jeg feil. Det skulle selvfølgelig stått Jens Hansen f.1854 og hans kone Oline Pedersdatter f. 1855. Det gikk litt fort for meg. Jeg hadde nemlig skrevet alt dette i forrige innlegg, før jeg skjønte at jeg hadde gjort noe feil. Fint at du så det. Klem Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Rigmor,Jeg fant ihvertfall broren på ancestry.com - WWI Civilian Draft Registrations:Hans J. Kvarum f. 8 Feb 1883. Birth place: Norwegian; rel. in Camas MT Men på City/County-State står det Benewah,IDSå Hansen har tydeligvis tjenestegjort under 1. verdenskrig, og har da også vært i nabostaen Idaho en tur.Har ikke funnet Peder foreløpig, men det er også en Kvarum å finne i folketellingen for Minnesota (1835-1890), uten at jeg har noe fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Heidi. Ja,som jeg skrev over så vet jeg at broren Hans Kværum/Kvarum døde i 1964. Washington om jeg ikke husker feil. Hans dukker også opp i militær sammenheng, men Peder/Peter Kværum/Kvarum dukker bare opp ved kjøp av land. Supert at du prøver å sjekke opp for meg.Peder dro til Amerika første gang i 1903. Med vennlig hilsen Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Rigmor. Jeg kom på at du kan kontakte Anita Smedstad tlf 61250653 Hun er en voksen dame som er med i Fåberg og Lillehammer Historielag. Arkitekt Willy Sveen kjenner byens historie tlf61261001 privat 61250705 Åge Sveen bensinforhandler tlf 61264146 privat Norsk gardshistorie har kanskje noe info også. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Heidi! Fint at du også vil hjelpe til! Ville bare si at den Kvarum som er listet i census på ancestry er en Ole P. Kvarum i Clear Grit, Fillmore Co., Minnesota. Han var da tilstede der i 1880, så dette er ikke noen av de guttene vi er på utkikk etter. Men, det kan jo være en slektning.... Ole P. finner man også igjen i "Norw. i Minnesota acc. to 1880-census på Digitalarkivet, sammen med kona Lina datter Nellie og sønn Joseph. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Rigmor jeg har sjekket ut de tipsene jeg hadde , desverre blindspor. A. Kontaktet nåværende eier og hans bestemor. De har hatt gården i slekten siden 1919 B. Opplysninger fra panteregisteret, Statsarkivet i Hamar viser det samme. Det var i det minste riktig gård. Jens Kverum eier fra 1902-1906. Ivar Søhus - Hans Forseth-Fåberg kommune var neste eiere fram til 1919 da den nåværende slekten kom dit ( August Lien i 1919 ) Mitt neste tips er at du finner konfirmasjonen til Anna J. Vaarnæs f. 1894.( Yngste datter) Hun kaller seg vel Anna Kverum eller Jensen, ant konfirmert i Fåberg eller Lillehammer. Eller prøve å finne Jens Kverums dødsår og sted. Da kann du slå opp i skiftet og få mange opplysninger om hans etterkommere. mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Rigmor jeg har sjekket ut de tipsene jeg hadde , desverre blindspor. A. Kontaktet nåværende eier og hans bestemor. De har hatt gården i slekten siden 1919 B. Opplysninger fra panteregisteret, Statsarkivet i Hamar viser det samme. Det var i det minste riktig gård. Jens Kverum eier fra 1902-1906. Ivar Søhus - Hans Forseth-Fåberg kommune var neste eiere fram til 1919 da den nåværende slekten kom dit ( August Lien i 1919 ) Mitt neste tips er at du finner konfirmasjonen til Anna J. Vaarnæs f. 1894.( Yngste datter) Hun kaller seg vel Anna Kverum eller Jensen, ant konfirmert i Fåberg eller Lillehammer. Eller prøve å finne Jens Kverums dødsår og sted. Da kann du slå opp i skiftet og få mange opplysninger om hans etterkommere. mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen Dag.Jeg ringte Anita Smestad som Mona sa. Hun anbefalte meg å ringe en som heter Fauskerud. Han skal jeg forøvrig ringe igjen på Tirsdag da han er tilbake på jobb på Opplandsarkivet. Han kunne ihvertfall fortelle meg at på gården Sveen kunne han ikke finne at Jens Hansen Kværum hadde vært eier. Han mente han muligens kunne ha forpaktet den. De han hadde som eiere på gården var i 1895 en som het Fischer,overrettsakfører Skattum og i 1915 Hans Forseth. Men, hva med denne 1886 matrikkelen dere. På gården Kolberg, Stykket, (Gnr. 82, Bnr 3 Sogn: Hunn, Vardal) står Jens H. Kverum. Det var en som var inne på dette tidligere også. Det er noen hull her. Jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra Statsarkivet på Hamar enda. Jeg får gjøre et forsøk på å finne konfirmasjonsdagen til Anna J.Vaarnæs f.1894. Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Bare meg igjen. I leting etter Anna finner jeg under Gjøvik kilder bare konfirmerte i Snertingdal og der befinner hun seg ikke.Men, en annen ting jeg stusser ved er: Når Peder, broren Hans, eldstesøsteren Maria f. 1881 etc. blir født så bor de på SNUGGERUD. MEN, i matrikkelen for 1886 så finner vi gården SNUGGERUD, Brukers navn: Jens Hansen Kverum og gården KOLBERG (Stykket), Brukers navn: Jens H. Kverum. (Hadde han to gårder samtidig ?) Så bodde de på gården Vaarnæs (finner ikke den i matrikkelen)i 1900T og så kommer det opplysningen om at Jens Hansen skal ha byttet tilseg gården Sveen, (Audenhus) Gnr.1, Bnr.1, Fåberg, Lillehammer. Sp.mål 1.) Er denne Jens Hansen identisk med Jens Hansen Kværum ? Sp.mål 2.)Hvor står disse opplysningene at han byttet til seg gården og hvem tok over Vaarnæs, Snuggerud, eller Kolberg Stykket ? Forvirret ? Ja det er visst jeg nå. Eller er det flere Hans Jensen Kværum/Kverum ute og går ? Klem fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Slapp av Rigmor, det ordner seg nok. Hva har vi ? Det var jeg som fant ham i 1900t., deretter slo jeg opp i Vardalboka hvor det stod at han byttet til seg sveen gård.( Jeg sjanset på at det dreide seg om Gnr.1bnr1 ) Det har jeg fått bekreftet fra Statsarkivaren i Hamar, han solgte gården i 1906, der står vi, men vennligst glem alt før dette ! Har du nå mulighet til å sjekke konfirmanter for Fåberg, Lillehammer kanskje Vardal ? Du må fortelle hva du undersøker, nå har vi tydeligvis begge sjekket med panteregisteret, men du må ha fått feil opplysninger ! Jeg tror ikke han hadde en dobbeltgjenger ! Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen Rigmor. Så fint du kontakta Anita Smedstad. Jeg har bladd opp i telefonkatalogen på Vestre Toten og finner gårdbruker Andreas Kværnum tlf 61195100. Kværnum er ikke et Lillehammer navn så du kan jo prøve å ringe han her. Det finnes også en som heter Per Arne tlf. 61195410 han er lensmannsbetjent. Saksumdal Kirke hører til Fåberg Jeg venter spennt på forsettelsen. HIlsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Kjære Dag og Mona. Har akkurat kommet hjem fra en tur til Danmark og går og gynger litt.(Uvisst av hvilken grunn) Til Dag. Det er jo rart at Jens har byttet til seg gården Sveen, (var det mot Vaarnæs i bytte?)men aldri har stått som eier.Jeg har lett etter konfirmanter på alle de kilder jeg kan tenke meg kan være mulige, men ikke funnet noen ting. Hvor gjorde i såfall familien av seg etter at de bodde på Sveen gård ?? Peder oppga jo Lillehammer som adresse i 1911, men da står det også Peder Nils. !!!(feil i arkivet ???) Kv`rum. Kan det virkelig være 2 blad Peder Kværum/Kv`rum som begge er født den 08.09.1884 ?? Jeg har vanskelig for å tro akkurat det. Til Mona,Jeg noterer meg de navnene og telefonnummerene som du har gitt meg, men jeg tror at jeg skal drøye med å ta kontakt inntil jeg hører fra Statsarkivet på Hamar og Fauskerud på Opplandsarkivet som jeg skal ringe på Tirsdag. Jeg er uansett veldig takknemlig for den interessen som blir vist meg for å finne ut av dette. Stor varm solskinnsklem til dere fra Rigmor I Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Rigmor, som jeg skrev. han eide Sveen i fåberg 1902-1906 !!!! Hvor har du lett etter konfirmanter ? i Fåberg ? Desverre var det ingen "snarvei" med Sveen, det med Kvarnum tror jeg også er uinteressant, men lokalhistorielaget i Fåberg kanskje... Målet ditt må være å finne ut hvor og når Jens K døde, det ble helt sikkert holdt et skifte, der vil du få mange opplysninger ! Det finnes andre kilder. Lister over stemmeberettige , liste over skattepliktige, Hva med en annonse i en lokalavis for Lillehammer ? Glem Danmark, reis til Lillehammer ! hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Kjære Dag. Hr Fauskerud som arbeider i Opplandsarkivet (og som jeg skal ringe igjen på Tirsdag) hadde papirene foran seg og det var han som fortalte at Jens H. Kværum/Kvarum aldri hadde stått som eier av denne gården. Han tenkte derfor slik at Jens måtte ha forpaktet gården.(Tidligere eiere av denne gården er de forannevnte (sier Fauskerud) ) Kan ikke du fortelle meg Dag hvor du har funnet denne informasjonen. Det er jo litt viktig når jeg skal snakke med ham på Tirsdag. Hva mener du med snarvei til Sveen?? Jeg har også lett etter hvornår Jens døde, uten hell. Det står ikke under Vardal, eller Fåberg, Lillehammer. Jeg har ganske enkelt heller ikke klart å oppspore det.Alle tips og råd fra deg Dag finner jeg veldig interessant. Jeg har familie i Danmark (på farssiden) (Familie betyr enormt mye for meg) Derfor tar jeg turen ganske ofte. Kanskje er jeg vel litt redd for, å reise en helg e.l til Lillehammer og fly rundt og banke på dørene til folk for å finne ut mer om Peder (bestefar)Jeg er nok kanskje litt feig også. Men, uansett så jobber jeg vettet av meg for å sjekke opp alle de rådene og tipsene som dere gir meg ut i fra hva hverdagen gir meg av fritid og muligheter. En stor Klem og *smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

En liten detalj fra bygdeboka for Vardal som kanskje kan hjelpe. Jens byttet til seg Sveen fra "Fischer, Gjøvik". Regner med at dette er Fredrik Fischer, eier av Fischers bruk i Gjøvik (senere Gjøvik Bruk), og ordfører i Gjøvik. Hvis du finner ut når brukseier Fischer eide Sveen kan det kanskje hjelpe??? Forøvrig et tips - en måte å unngå de lange avsnittene i denne diskusjonen på, er å legge inn ekstra blanke linjer mellom avsnittene. mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Geir. Tusen takk for svar fra deg. Dette skal jeg nevne for Fauskerud (Opplandsarkivet)på Tirsdag når jeg ringer ham. Han fortalte meg at Fischer var eier av Sveen i 1895 og at han solgte til Ivar Søhus som igjen solgte til overrettssakfører Skattum og i 1915 var det en Hans Forsett som sto som eier.Når det gjelder avsnittene som du nevner, så vet jeg ikke hvordan man gjør det. Tar med glede imot tips som kan forenkle det. * SMIL * fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Rigmor i solen! "enter" "enter" Det er bare å trykke en "enter" innimellom, så blir det fine blanke linjer :) "enter" "enter" Ha en flott resten av søndagen! "enter" (hvis det ikke står "enter" på tastene dine, så er det den store på høyresiden av tastene dine med en pil litt ned og venstreover) "enter" Klem fra Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hmmm. Det ble jo bare tull!!! Vel. Du må trykke litt ekstra "enter" tenker jeg Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Due er oppegående ser jeg "enter" og godt er det Laila. "enter"Måtte bare se hvordan det fungerte. "enter" Og takk for hjelpen! "enter" * SMIL * fra solfylte Drøbak "enter" Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Det saliggjørende er "enter"-"enter"hihi. Nå blir nok folk gærne, det er jo nok postinger her som det er...enter ihihiEnter Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Kjære Rigmor Det var ikke meningen å være "flåsete". Unnskyld meg ! Jeg gjentar , altså ble jeg engasjert i denne debatten, da jeg synes at de forslagene du hadde fått ikke førte noe sted. slektsforskning må være en blanding av streng logikk og masse innfall og gode ideeer. - blant annet . Men det er kanskje ikke så lett å løse et såpass komplisert spørsmål i dette forum ? Nei, du behøver ikke å reise til Lillehammer, men jeg tror løsningen ligger her, at en med erfaring gikk igjennom kilder i Statsarkivet på Hamar f.eks. Nå til Sveen ,- Den beste kilden for eiendomsrekke osv. er Panteregisteret , det oppbevares i Statsarkivet på Hamar, det er derfra jeg har MUNTLIGE opplysninger om at Jens K var eier 1902-1906, men du forstår, det blir jo profetens skjegg nå- uansett om han var på Sveen eller ikke, det hjelper oss ikke videre. Med snarvei mente jeg at vi på Sveen eller deromkring kunne finne etterkommere av Jens K. Jeg hadde såpass tro på dette sporet at jeg selv ringte rundt for å finne nåværende eier etc. Har ingen flere gode forslag og regner debatten som avsluttet for min del, hvis jeg ikke finner på noe nytt ! Leser vanligvis ikke etterlysninger, men håper stadig på at vi også i Norge kan få en slik side som den svenske "Røtter". Der har hvert lite kirkesogn sin "mappe" og man kan når som helst gå tilbake og sjekke om det er noen som forsker i samme område eller slekt. Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Kjære Dag. Jeg syns slett ikke at du har vært flåsete. Jeg er overlykkelig over den hjelpen du bidrar med. Og jeg håper virkelig at om du kommer på noe mer at du vil fortsette å tipse meg.Alt hva som er blitt tipset om og fortalt meg prøver jeg å sjekke opp. Det betyr veldig mye for meg å prøve å finne ut av dette. Dersom jeg får høre noe nytt i saken skal jeg legge det ut med en gang, Enda en gang. Tusen takk til deg Dag. Stor klem fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.