Gå til innhold
Arkivverket

[#5226] Aner for Lagrettemann Engelbrekt Laffransson


Gjest Arne Bryøen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Bryøen

Søker aner for Lagrettemann Engelbrekt Laffranson (ca 1440 - 1515), fra Bergen ?? Ref: FF i HolI side 116 - 118. Likeledes aner for Brita Olsdtr Store-Hegg ( 1738 - 1785) g. 29 jun 1762 m Ole Knudson Brekke fra Raundalen, Voss. Ref Hol V s. 89.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Engelbret Lavransson var sannsynligvis født på eller ved Storhove i Fåberg (nå Lillehammer), det sted som nå huser Høyskolen. (Jeg også en artikkel av Botolv Baklien om dette i Årbok for Hallingdalen for ca 10 år siden.) Selv om ELs forfedre er ukjente per idag, kan en ikke utelukke at de lar seg finne i de bevarte kildene. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Det er utrolig mye interessant en kan finne med å søke på enkelte ord angående gamle innlegg. Engelbrekt Lavransson er blant mine aner, og nå lurer jeg på om noen har funnet ut noe mer på de 3 årene siden dette er skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg tok for meg seglet til Engelbrekt i spørsmål 788 publisert i Genealogen 2/2003. I spørsmålet viser jeg blandt annet at Botolv Bakliens gjengivelse av seglet i dennes artikkel om Engelbrekt i Dølaminne for 1987, s. 9, er noe unøyaktig gjengitt. Hensikten med mitt spørsmål var uansett å sette søkelys på motivet i seglet/våpenet, nemlig et drikkehorn eller jakthorn.Er det kjent at andre personer i Hallingdal i middelalder eller på 1500-1600-tallet benyttet et horn i sitt seglmerke?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg tenker meg om så har jeg jo lest den artikkelen du nevner her. Botolf Baklien skriver vel også at far til Engelbrekt Lavranson sannsynligvis var Lavran Jonson, og at moren het Gudrun Aslesdatter eller Asgeirsdatter.Jeg vet det har vært uenighet om om Engelbrekt Lavranson kom fra Fåberg i Gudbrandsdalen eller Bergen. Har dette nå blitt endelig avklart? Mener å ha lest noe om at noen har dokumentert at han kom fra Bergen. Dessverre slurvet jeg tidligere en del med å skrive opp kilder, så jeg vet ikke hvor jeg har lest dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Er det virkelig ingen som kan svare på om Engelbrekt Lavranson var født i Bergen, eller i Fåberg i Gudbrandsdalen?Det virker som folk har tatt ferie, og det er fulsltendig umulig å få svar på noe som helst bådepå Digitalarkivet og i nyhegstrupper for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.