Gå til innhold
Arkivverket

[#5242] Erik Olaus Karlsen's far Carl ???


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

I kirkeboka fra Hole finner jeg Erik Olaus født 7 juni 1856 eller 57.Døpt 5 juli 1857. I rubrikken for foreldre klarer jeg ikke se annet enn at faren het Carl. Vet at moren het Marte Eriksdatter, og er født i 1829 i Hole. Er det noen som har denne mikrofilmen, og tyde farens navn for meg?? Er også interessert i faddernes navn. Med det samme kan jeg jo spørre om noen vet om det finnes bygdebøker for Hole? Hilsen I.C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solli

Om du går til folketeljinga 1865 for 0612 Hole så vil du finne ei Marte Eriksd., ugift, 36 år som har ein son Erik Karls. 9 år. Marte og Erik bur saman med foreldra til Marte på garden Jomfruland.Lenke direkte til familien her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har også vært ute etter bygdebøker for Hole, men det nærmeste en kommer (foreløpig) er "Ringerikske slekter", der kun storfolket på gårdene er med. Men det er visst noe nytt underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei Arne! Jeg har fått med meg opplysningene fra 1865 tell.,men problemet er at jeg ikke klarer å tyde faren's navn og bosted på microfilmen. Ei heller fadderenes navn. Hilsen I.C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Inger.Jeg kan nok ikke hjelpe deg med kirkeboka,men Hole bygdebok som skulle kommet ut nå til sommeren,blir etter hva jeg har fått opplyst av Hole kommune gitt ut i månedsskiftet Okt/November.Hvilke gård er det han kommer i fra. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Det kan se ut som om mormonerne klarte å tyde det: Erik Olaus KARLSEN Sex: M Event(s): Christening: 5 Jul 1857 Hole, Buskerud, Norway Parents: Father: Carl ENERSEN Mother: Marte Marie ERIKSDDette er selvsagt ikke "100%", da som regel de som har skrevet av er amerikanere, men... Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei Bjørn og Laila! Takk for god hjelp. Erik Olaus kommer fra en husmannsplass under Stein(Steen?)gård som het Jomfruland i Hole. Hans mor fant jeg i 1900 tell. på Jenserud gård som var hennes nabo før. I helgen var vi der en tur og snakket med kjempehyggelige mennesker, men vi fant ikke ut hvilken av de 4-5 husm.pl. som het Jomfruland var. Jeg fikk låne den nye utgaven av bygdeboka fra Hole, så nå skal jeg lese denne. Så igjen takk for hjelpen. Hilsen I.C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen Inger,hvilken "ny utgave av bygdebok er det du mener (Navn på forfatter osv.)Den nye bygdeboka for Hole er jo ikke klar før til vinteren.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Født 7/6 dpt. 5/7 1857 i Hole. ungkar Carl Enersen ......stad og pike Marte Marie Eriksdt. Ste...... Dette var helt leselig i kirkeboka, men ikke mulig å se i klokkerboka. Det så ut som den ene gården het noe sånt som T(F)..gstad. Den som kjenner gårdsnavnene ville kanskje kunne lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Takk til Berit! Og til Bjørn! Beklager feilinfo ang. bygdebok. Det var: "STEIN, en storgård på Ringerike," skrevet av Margit Harsson.Sorry hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ifølge innførselen i kirkeboka ble Erik Olaus født 7.6. og døpt 5.7.1857 i Hole. Foreldre: ungkar Carl Enersen "af Trygstad" og pige Marte Marie Eriksdtr. Steens Eie. Faddere: Anne Olsdtr. Bye Eie, Anne Marie Eriksdtr. Steens Eie, Dorthea Frogs Eje, Johan Johannesen ibid., Olaus ibid. Vennlig hilsen Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hjertelig takk Else B. R. Vet du åpningstidene på Kongsbergsarkivet, og hva er adressen? Det er tydeligvis lettere å se der, eller tydet du microfilmen? H. I.C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Vil også høre om noen vet om Trygstad lå i Fedt kommuni gamle dager.Har funnet Carl Enersen Dammerud i Asker som elev ved Seminariet i 1865 tell. Finner også Dammerud gård i Fedt hvor Ener Gudbrandsen bor med fam. Er jeg på rett spor??? Hilsen I.C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hei! Kirkebøkene finnes på mikrokort, og disse var fullt leselige (ihvertfall det aktuelle kortet fra Hole i 1857!) Åpningstider, adresse m.m. til Statsarkivet i Kongsberg finner du på hjemmesiden til arkivet. Gå inn på "nyttige lenker" og se under "institusjonar". Der finner du Statsarkivet i Kongsberg. Vennlig hilsen Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.