Gå til innhold
Arkivverket

[#5243] Gullsmed Iver Buch, Drammen


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen som har hørt om denne mannen. Han er ikke i min slekt, men jeg så en artikkel om at han hadde vært elsker til Katarina den store i Russland. Derfor min interesse, for det var vel ikke så mange nordmenn som havnet i hennes seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina Frøysland

Hei! Dt og bb med sidene www.dt.no under kultur og artikkelen skatter fra Kreml er denne mannen nevnt. Han var fra en kjent gullsmed familie i Drammen, og han har laget et fat som er utstilt på kunstindustrimuseet nå. Jeg har endel litteratur om Drammen og vil se etter om jeg kan finne ut noe mer om han. Jeg har hørt om han, men vet ikke så mye om han. Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Iver Winfeldt Buch (1749 - 1811) var født i Drammen og var sønn av den danske gullsmeden Didrik Buch som flyttet til Drammen i begynnelsen av 1700-tallet.Som det tidligere er nevnt står det en "sak" om han i dagens Drammens Tidende.Ta gjerne kontakt med journalisten : Bjørn Zarbell-Engh. Hans mail: bjorn.zarbell.engh@dt.noHan er kultur/teater/journalist , og det kan godt hende at han kjenner mer til "saken" .Hils han gjerne fra meg.Med vennlig hilsenTormod Thoresen Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Diderich Buch tok borgerskap i Strømsø by den 29 juli 1734 som gull- og sølvsmed, jf Drammen magistrat, kopibok over borgerbrev 1700-1828, s. 58 (Statsarkivet i kongsberg). Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.