Gå til innhold
Arkivverket

[#5248] Jeg tror jeg har slektninger på Voss på 1900 talle


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Kan noen hjelpe meg med etterkommer av disse??? – De bodde på Voss i 1900 tellinga – har funnet noen av dem begravet på Voss så seint som på 1950 tallet – men det meste av etterkomerne mangler jeg oversikt over – Karen Marie var søster av min tippoldefar: Søker etterkommere etter Karen Marie Simensdatter Rygheie født 19 Des 1845, Rygheie, Eiker, døpt 1 jan 1846, Haug kirke, Eiker, død 25 Jun 1905, Eggereide, Voss, Hordaland, begravet 29 jun 1905, Voss, Hordaland, (gift medjernbanemann Hans Jacob Hansen født 1848, Nedre Eiker, død 13 Mar 1912, Voss, Hordaland, begravet 25 Mar 1912, Voss, Hordaland,yrke: Maskinist på jernbanen, (Sønn av Hans Borgersen Bokken og Ingeborg Maria Larsdatter Bokken fra Eiker i Buskerud ) Jeg vet at de hadde minst 5 barn ::::::::::: 1.:::::::Maren Sofie Hansdatter født 01 Feb 1869, Rygheie, Eiker, døpt 11 Apr 1869, Nedre Eiker Kirke, Har ikke flere opplysninger om henne – har ikke funnet henne i 1900 tellinga.:::::::::: 2.:::::::::::Håkon Hansen født 1871, Strømsgodset, Drammen, gift med Margrette Hansen på Voss i 1900 tellinga. Hun født 1876. De hadde i 1900 sønnene Anders Hansen/Håkonsen fød 1897, Voss, Hordaland, og Sverre Hansen/Haakonsen født 17 Sep 1899, Voss, Hordaland, Har ikke flere opplysninger. :::::::::3.:::::::::: Sigurd Hansen født 14 Jan 1874, Jevnaker, Hadeland, død 14 Jan 1956, Voss, Hordaland, begravet 21 Jan 1956, Voss, Hordaland, giftet seg i 1900, Voss, Hordaland, (kone: Martha Hansen f. Larsdatter Vikøren født 02 Jun 1877, Vikøren, Vik i Sogn, død 06 Feb 1949, Lekve, Voss, Hordaland, begravet 12 Feb 1949, Voss, Hordaland, ) de hadde i 1900 tellinga datteren Kristine Marie Hansen født 24 Jul 1900, Voss, Hordaland,- har ingen flere opplysninger.::::::::::::: 4.:::::::::: Hans Hansen 31 des 1887, Voss, Hordaland, 15 Mai 1953, Vossevangen, Hordaland, 21 Mai 1953, Voss, Hordaland, 1916, Lokomotivfører, ( Fru Hansen 1891, Ett 1953, 1916, ) ::::::::::5::::::::Ingeborg Sofie Hansen født 1891, Voss, Hordaland, - Har ingen flere opplysninger om henne. Dersom noen ”der ute” har noen opplysninger om etterslekt av noen av disse – ville det vært kjempefint. På forhånd takk! Hilsen Jon Torp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ett forsøk er jo å se på skattelistene for Voss. De er lagt ut påLenke er 1999-lister Bergens Tidende har der - men du kan jo KANSKJE finne "passende" navn, alder og adresse til eventuelle etterkommere og slå på tråden?Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

ser at du har flere jernbanefolk her. Jernbanemuseet på Hamar har tidligere vært ytterst hjelpsomme i slike saker. Fra dem har jeg fått personalkort med familieoversikt (far, mor, barn), med bilde, ansettelsesdokumenter, karriereoversikt, lønningslister, you name it! Jeg bare håper de ikke nå får et rush av slektsinteresserte, kanskje det da røyner på med hjelpsomheten. Lokomotivforbundet har (hatt?) en egen avis med omtale ved runde år, som de også har sendt meg kopi av. Verd å forsøke! Fagforbundene (klubbene) er nok i det hele tatt en utappet kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk til dere begge for gode tips - skal forsøke begge løsningene...dersom det da ikke skulle være noen andre "der ute" som tilfeldigvis var kjent på Voss....Det er muligens et "skudd i tåka", men kanskje det er noen som kjenner disse menneskene...eller vet om noen som vet om noen...osv... Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

I Elverum 1912 og 1913 var det en som het Hans Teodor Hansen født i 1887, hvor han kom fra, og hvor han ble av vet vi ikke. Han fikk en datter her i 1913. Har et bilde av han som er tatt i Arvika. Vet ikke om dette er samme Hans som du leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk til Britt, og alle de andre. Jeg har funnet disse folka! Har fått kontakt med en Voss-ing som er oldebarnet til Hans Jacob...han er til alt overmål slektsforsker....han hadde ALT om etterslekta....av og til har man nesten mer flaks enn man har lov til! Takk for hjelpen! Jon Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.