Gå til innhold
Arkivverket

[#5255] Biskop Jakob Kærup, d. Kr.sand 1751


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har ført min Kærup-linje tilbake til Jens Kærup, død omkring Arendal før 1801. Tradisjonen i familien (se også Wandrups Bjørneboe-biografi) taler om at biskopen skal være på "vår" linje. Er det noen som kjenner noe til dette? Evt. kan redegjøre for Jakob Kærups etterslekt? (Jeg har enkelte notater).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jacob Kærup f. 1682 Lolland. Biskop Kristiansand 1733. Død 1751 Kristiansand. Gift med Helene catrine Brinch fra København som levde til 1761. Begge begr. i Domkirken. 2 barn i Kristiansand Hans Jacob og Ambrosia gift med justisråd Søren Brinch. Det var alt jeg fant i Kristiansand, men jeg har ikke lett over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner Jacobs barn fra 1734 i Kristiansands kirkebok.Om han har en sønn Jens bør du vel finne det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager at det blir så mange innlegg. Jeg har funnet : Christiansands stifts bispe- og stifsthistorie av A. Faye. Side 313-352 står det om biskop Mag. Jacob Kærup,far, hans kone og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for innspill. Jeg har sett Faye og har bladd i kirkebøker. Foreløpig må jeg regne min tilknytning til Jakob Kærup som ubevist og en antagelse. I slekten har vi maleri av ham (kanskje bare en kopi av et annet bilde?) og denne tradisjonen er i alle fall 80 år gammel, og da levde det mennesker som ble født ganske tidlig i det 19. århundre..Mine notater (jeg har mer om Ambrosias barn):Jacob Kjerrup (Kærup). Født 13 september 1682 i Nakskov, Laaland. I et oppsett fra 1939 står følgende om Jacob Kærup: "Biskop Jacob Kærup var biskop i Kristiansand i 18 aar. Den 31. oktober 1736 innviet han Kristiansand latinskole. (Bygningen staar ennu. Den benyttes nu som teknisk aftenskole.) 1.ste pinsedag 1738 innviet han Kristiansand Domkirke. Kærup var en ualmindelig flittig, arbeidsom og nøiaktig mann, sier FAYE og man behøvet ikke lenge vente på svar. I riksarkivet finnes 10 store folianter, hvori han har kopiert sine brev, så man vil her få inntrykk av hans arbeide.Han får følgende karakteristik av FAYE. Samvittighetsfull embedsførsel, usminket gudsfrykt, nidkjær for guds rike og en skjelden forening av aapen likefremhet, alvor og kjærlighet, streng mot de gjenstridige, mild mot dem som erkjendte sine brøst og fri for personanseelse. Geistligheten hadde i ham en alvorlig og aarvåken tilsynsmann, men samtidig en trofast støtte som tok del i den enkeltes gleder og sorger." Oppsettet er kopiert i 1939, sannsynligvis av eller for Paulus Møller i Arendal. En mulig opphavsmann kan ha vært S. Oftedal i Barbu.Biskop i Kristiansand 1733-1751. Hans maleri henger i kirken i Kristiansand. Levde mellom 1733 og 1751 i Kristiansand, VA. Død 29 august 1751 i Kristiansand, VA (kb Kr.sand 1734-76). Begravet 10 september 1751 i Kristiansand, VA (kb Kr.sand 1734-76). ---------------------------------------------------------------------- Far Peder Kjerrup. kjøpmann. rådmann. Mor Margrete Jacobsdatter. ---------------------------------------------------------------------- Gift 9 mai 1712 med Helene Catrine Ivarsdatter Brinch. Født 28 mai 1693 i London, UK. Død 15 mai 1761 i Kristiansand, VA (kb Kr.sand 1734-76 f44). Begravet og innsatt i Kirken under Capitulet 26 mai 1761 i Kristiansand, VA. Far: Brinch, Ivar. prest. BarnMargrete Kærup. Født 1714. Død som barn..Hans Jakob Kærup. Født 1717. rådskriver. Død 14 januar 1752 i Kristiansand VA (Kb Kristiansand 1752 folio 453). Begravet 21 januar 1752 i Kristiansand VA (Kb Kristiansand 1752 folio 453).Ivarica Kærup. Født 1726. Død 24 juli 175. i Kristiansand, VA (kb Kr.sand 1734-76 f444). Gift med Weinwich, Jacob. lagmann.Ambrosia Kærup. Født 1726. Død 1790. Gift med Brinch, Søren Andersen. generaltollforpakter. justisråd. Født 1722 i Kristiansand ("Arendal Byes Historie" s 17). Død 1791 i Flekkefjord ("Arendal Byes Historie" s 17).Margrete Kærup. Født mellom 1728 og 1729.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Vi får lete videre - Takk for respons! Jeg antydet at dette kan ha et litterært poeng. Det fremstilles som et paradoks at den unge Jens Bjørneboe ble utvist fra Kristiansand katedralskole, den samme skole hans stamfar biskop Kærup, stiftet (eller bidro til)... Vi har personopplysninger fra tidlig på 1800-tallet der folk i Arendalsområdet brukte Kærup-navnet, og dette kan knyttes til Bjørneboe, (Songe-)Møller m.fl. slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.