Gå til innhold
Arkivverket

[#5258] Mette Pedersdatter (oldemor til Ludvig Holberg) ue


Gjest Gyril Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyril Horn

Vet noen om det er rikting at Mette Pedersdatter (Ludvig Holberg's oldemor) f. ca 1585, gift med Fogd og Toller i Hedrum Niels Pedersen Lem (f.ca 1575 - 1640) var en datter (ev. uekte) av Lendsmand Peder Iversen Jernskjeg (1551-1616) fra Hedrum??? Mangen takk for enhver hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I flg. Familyseearch er hun hans datter født ca. 1595 i Tjølling. Moren står ikke oppført. Jeg vet ikke hvor mye man kan tro på dette. Det må da finnes skrevet noe om Jernskjeggene. De var jo ikke helt ukjente i Hedrum/Larvik distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg glemte å nevne at det er bevart en likpreken over Peder Iversen til Fresje, der hans barn, såvidt jeg husker er nevnt. Får prøve å finne frem teksten (1618) og publisere den, så får en se. Tore igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noe slikt er i alle fall ikke nevnt i Hedrum bygdebok (uten at den skal beskyldes for å vite alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Grøndahl

Har ikke tidligere jobbet med denne Peder Iversen Jernskjegg, så jeg har ikke grunnlag for egne meninger, men ser at Gyril har han datert 1551 - 1616. Er det mon tro samme mann som er registrert som eier av Ringnes gård på Stange fra 1616 - 1623, eller er dette en annen ved samme navn ?mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.