Gå til innhold
Arkivverket

[#5268] Slektsnavnet Schaaning


Gjest Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

Rundt 1802-3 ble Peder Schaaning svigersønn til en av mine aner. Ved FT 1801 er han ugift, 31 år, kst. sorenskriver i Øvre Telemark og den eneste person med dette etternavn som er registrert i FT. Etternavnet finnes igjen ved flere anledninger senere dette århundret, blant annet er flere leger bærere av navnet, også som mellomnavn. Navnet har sin tyngde i Telemark/Vestfold.Er det noen som har kjennskap til navnets opprinnelse samt til etterkommere av Peder og hans hustru Anna Catharina Frek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Du finner noen Schaanning på min hjemmeside http://home.no.net/camu/starte.htm, dessuten er det flere ved det navn med i 5-bindsverket Norges leger, 1996. Dessverre har jeg ikke Schaanning-er eldre enn ca. 1820, nemlig Folkman Schaanning, hvis sønn Christian Knudzon Schaanning (1855-1923) giftet seg med datter av min tippoldefar, Arnoldine von Westen Sylow Müller (1859-1944) vennlig hilsen Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Til namnets opphav er det svært nærliggjande å tenkja seg at stamfaren for ætta var innflyttar ein eller annan stad frå Skåne, jf. Schaaning = Skaaning = Skåning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Som Ugulen påpeker, betyr navnet opprinnelig en person fra Skåne. Jf Prytz / Preus ol. som betyr en person fra Preussen. Navnet Schaaning forekommer en lang rekke steder i Norge til mange ulike tider, og representerer ikke en, men veldig mange ulike familier/slekter. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

En mulig familie å se nærmere på kan være en familie i Larvik som vi først finner på slutten av 1600-tallet. Det ble skiftet etter Peder Torkelsen Schaaning i Larvik i 1708. Han var gift med Anna Christensdatter, og det fremgår av skiftet at de hadde minst tre barn:1. Avdød sønn Ole Peder Schaaning som etterlot seg to døtre: Anna Dorthea og Maren.2. Sønnen Christen Pedersen Schaaning i Larvik.3. Datteren Pernille Pedersdatter Schaaning som da var gift med Christopher Manall. Senere giftet hun seg på nytt med Niels Friis.Du kan lese litt mer i min artikkel "Slektene Friis og Mandal i Vestfold (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XXXIV, 1992, s. 97-108).Vennlig hilsen Torkel Fagerli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Førre

I Lars Skadbergs bok, Olavskyrkja og kongsgarden på Avaldsnes (Haugesund 1950) er det et avsnitt om presten Christen Bentsen Skaaning, som ble prest i Avaldsnes ca. 1637 og gjorde prestetjeneste her i vel 40 år. Han var gift med Kirsten Galtung, datter av Laurits Johannesen til Torsnes og Lisbet Ottesdtr. Orning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ifølge Biogr. Efterretn. om Geistligheten i Trondhjems stift var Peder Christian Schaanning, f. ca 1768, d. 20.12.1832, sakfører og forvalter ved Fossum jernverk. Han var gift med (iflg St. Olavs Orden) Anne Cathrine Folkman. Sønner: Jens Christian Folkman Schaanning, f.11.01.1804, sogneprest i Kristiansund, gift 20.01.1831 med Sophia Helsing f.15.03.1806.Folkman Freck Schaanning, f.25.11.1811, d.22.10.1895, gift 18.05.1846 med Catharine Henriette Knudtzon, f.30.03.1822, d.14.12.1905. De hadde igjen sønnen Christian Knudtzon Schaanning, f. 29.07.1855, d.1923, skifteforvalter i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ifølge Biogr. Efterretn. om Geistligheten i Trondhjems stift var Peder Christian Schaanning, f. ca 1768, d. 20.12.1832, sakfører og forvalter ved Fossum jernverk. Han var gift med (iflg St. Olavs Orden) Anne Cathrine Folkman. Sønner: Jens Christian Folkman Schaanning, f.11.01.1804, sogneprest i Kristiansund, gift 20.01.1831 med Sophia Helsing f.15.03.1806. Folkman Freck Schaanning, f.25.11.1811, d.22.10.1895, gift 18.05.1846 med Catharine Henriette Knudtzon, f.30.03.1822, d.14.12.1905. De hadde igjen sønnen Christian Knudtzon Schaanning, f. 29.07.1855, d.1923, skifteforvalter i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til Magne: Selvom Christen Bentsen Schaaning neppe tilhører "riktig" slekt i forhold til Rolfs aner, vil jeg gjerne legge til at iflg. mine notater var denne presten også gift med Karen, datter av prosten i Søndre Sunnhordland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til Magne: Selvom Christen Bentsen Schaaning neppe tilhører "riktig" slekt i forhold til Rolfs aner, vil jeg gjerne legge til at iflg. mine notater var denne presten også gift med Karen, datter av prosten i Søndre Sunnhordland, sogneprest i Skånevik ca. 1639-90 Elias Andersen (ca. 1615-90)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Unnskyld, dette gikk visst litt fort: Selvom Christen Bentsen Schaaning neppe tilhører "riktig" slekt i forhold til Rolfs aner, vil jeg gjerne legge til at iflg. mine notater var denne presten også gift med en datter av prost i Sunnhordland 1610, sogneprest i Skånevik 1591- 1639 Anders Jonssøn (ca. 1559- 2. des. 1639). Det var Christen Bentsen Schaanings sønn Bent (også sogneprest til Avaldsnes, 1671) som ble gift med Karen, datter av prosten i Søndre Sunnhordland, sogneprest i Skånevik ca. 1639-90 Elias Andersen (ca. 1615-90)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Iflg Lampe "Bergens stifts biskoper og prester.." var sogneprest til Avaldsnes, Christen Bentsen Schaaning, også gift med søster til sogneprest i Skånevik, Elias Andersen. Deres foreldre var sogneprest i Skånevik 1591-1639, Anders Joensen og Margarete Michelsdatter (1583-1657)som, iflg Norsk slektshistorisk tidsskrift nr 12, giftet seg i Bergen 04.10.1601.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

Takker så mye for respons på mitt spørsmål. Kom dessverre til å glemme en ”n” i navnet, uten at det ser ut til å ha blitt misforstått. De kildehenvisningene jeg fikk var nyttige å ta med i arbeidet med å kartlegge parets barneflokk. Ved hjelp av FT1865 kom det opp fire andre Schaanning’er født i Gjerpen. Tre var bosatt i Skien og en i Kragerø og var sannsynligvis barn av Peder. Disse gjenstår dog å bekrefte via kirkebøker. Med en så sterk geografisk tilhørighet i Skien, gikk vegen innom Skiens histore, bind II og III der sønnenes sterke lokale profiler fremkommer. Her bekreftes videre at Schaanning kom fra Skåne i en for legst svunnen tid.Den sannsynlige, men ikke nødvendigvis komplette, barneflokk ser dermed slik ut:a. Jens Christian Folkman Schaanning, født 11.01.1804. Sogneprest i Kristiansund. Gift med Sophia Helsing. b. (Arnt) Nikolai Schaanning, født ca. 1805, død 1877. Kjøpmann i Skien. Gift med Severine Henriette Jynge. Barn. c. Hans Thomas Lange Schaanning, født ca. 1806. Kjøpmann i Kragerø. Gift med Marine Thomine Thomessen d. Folkman Freck Schaanning, født 25.11.1811, død 22.10.1895. Sorenskriver i Trondhjem. Gift med Catharine Henriette Knudtzon. 5 barn. e. Kirstine Schaanning, født ca. 1813. Husjomfru hos en bror i Skien i 1865. Ugift f. Johan Jørgen Lange Schaanning, født 18.04.1818, død 8.5.1889. Lege i Skien. Gift med Laurise Betzy Brown. 5 barn.Som et paradoks til det hel fremsto min nærmeste nabo i et intervju i Stavanger Aftenblad samme dag som jeg sendte ut min etterlysning. Her fremkom det blant annet at en skolekamerat av ham på 1930-tallet het Schanning, hans far igjen var ansatt ved Stavanger museum og var en meget kjent ornitolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg er 3xtippoldebarn av din PEDER(CHRSITIAN)SCHAANNING og ANNE CATHRINE FOLKMANN(faren het Freck,men etterkommerne tok slektsnavnet Folkmann etter han som het Folkmann),har mange oplysninger om både forfedre og etterkommere,hvis du er interessert kan du godt sende en forespørsel til mine-post:dawidhow@hotmail.com.forresten se innom mitt innlegg nr 8517.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.