Gå til innhold
Arkivverket

[#5276] Nils Kristian Rosten fra Heimdal


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Er det noen som har opplysninger om fødselsdato og hvem foreldrene til Nils Kristian Rosten, fra Rosten i Tiller Prestegjeld ved Heimdal var?. Han var sjømann og gift med Martha Serina Corfei og døde i Trondheim i 1879. I sine senere år var han nattevakt på E.C. Dahls Bryggeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Bjørn Christensen

Har fått noen tilleggsinformasjoner som kanskje gjør at noen vet noe mer om Peder Rossen.Nils Kristian var født i Trondheim i 1809 og farens navn er iflg. FS Peder Rossen. Nils Kristian giftet seg med Martha Serina Corfei i Bakke kirke 3. juni 1832.Peder Rossen er også far til Peder Johan Rossen som giftet seg med Elen Marie Ellefsdatter i Domkirken i Trondheim 19. juli 1832 og gift 2. gang med Martha Serine Lyng i Domkirken i Trondheim 8. mars 1853.Er det noen som kan hjelpe?????mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Først til geografien: Heimdal er et relativt nytt navn på 1) stasjon på Dovrebanen, 2) tettstedet som vokste frem rundt stasjonen.Rosten ligger i dag og siden 1964 i T. heim ca 9 - 10 km rett sør for bykjernen. Rostengårdene ligger i 1900 i Tiller herred, i 1865 og 1801 i Tiller sogn under Klæbu prestegjeld.Dine aner må sannsynligvis kunne knyttes til Rosten. Faren til Nils Christian og broren, Peder Rossen lar seg ikke lokalisere i T. heim i 1801, og det finnes heller ingen åpenbar kandidat under Rosten i Tiller sogn.Folketellingene 1865 og 1875 sier klart at begge brødrene er født i Trondheim (ikke alltid å stole på). Så det er vel sjanse for at foreldrene giftet seg der?Jeg har funnet ut at det finnes en bygdebok for Tiller: Tiller - bygd og by av Henry Kristian Jensås (1980). Jeg har ellers ingen kjennskap til denne. Det finnes en b.bok for Klæbu, men det er kanskje heller tvilsomt om Tiller er med der. Jeg er imidlertid ikke sikker! Jeg kan ta en liten kikk i disse til uka, da jeg må en tur på Gunnerusbiblioteket.Dette er hva jeg kan bidra med dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

Hei Astrid!Tusen takk for svar så langt. Hadde vært fint om du kunne ta en titt for meg. Jeg har skikkelig slitt for å finne mer ut om Peder, uten å komme noen vei.Er det noen andre som vet noe i denne forbindelse tar jeg imot all informasjon med takk.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.