Gå til innhold
Arkivverket

[#5279] Kaas, Drammen, ca. 1720


Gjest Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Kan noen si meg hvem Joseph Albrecht von Kaas som tydeligvis bodde på Tangen ved Drammen i 1720-årene var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Aha! Takk Tore! Jeg burde husket å sjekke flere stavemåter! Siden sognepresten i Røyken og sognepresten i Tangen begge skrev Kaas, gikk mine tanker til den danske slekt Kaas, selv om fornavnet Joseph Albrecht og "von" som presten i Tangen har skrevet, burde fått meg på andre tanker... Bakgrunnen er at et barn av min kones 4xtipp, daværende løytnant August Friedrich von Rappe, ble døpt i Røyken kirke D. 7 a Tr. 1727, og en av fadderene var "Monsr. Kaas paa Tangen". Jeg har så funnet en del hendelser i Tangen kirkebok: Dom Trinit. 1725 ble Joseph Albret von Kaas' "uægte barn med sin fæstequinde" døpt, og senere var Hr. Joseph Albrecht von Kaas, og Madame Anne von Kaasis en rekke ganger faddere i Tangen (Anne var kanskje den tidligere "fæstequinden"?). Så jeg antar det da må ha vært Joseph Albrecht von Koss som var fadder i Røyken i 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.