Gå til innhold
Arkivverket

[#5283] Hvem var far til Hans Grenader f.1754


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei er det noen som kan si meg hvem som er far til Hans grenader Hansen f.1754 i Hole.Hans er den kjente Hans 'Grenader fra fortellingene til Jørgen Moe.Håper noen kan hjelpe. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei.Jeg vet nå at hans far var Hans Pedersen.Har funnet en kandidat Hans Pedersen Moe f.1727 i Hole I folketellingen for 1801 finner jeg trolig igjen han på Øvre Moe gift for andre gang.Hvi denne karen er rette mann så er hans far Peder Jensen f. ca 1688 i Hole.Er det noen som kan be/avkrefte dette. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hans Pedersen Moe giftet seg 1.gang med Anne Nielsdatter fra Stadum ca 1765, deres eldste barn er datteren Mari født i 1767. Hvis han skulle være faren til Hans Grenader, måtte det i tilfelle være utenfor ekteskap. Hva sier kirkeboken i forbindelse med dåpen? - Jeg tviler på om han er den rette personen.NB! Det er 2 gårder som heter Moe i Hole. Hans Grenader er nevnt i forbindelse med Moe gård i Steinsfjerdingen, hvor Jørgen Moe kom fra. Denne gården kalles også Nordre Moe. Hans Pedersen Moe derimot, var gårdbruker på Øvre Moe, som var et av brukene på den andre Moe-gården, ute på Røyse-halvøya.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Ole og takk for innspillet.Det jeg vet er at det er noe uklart i kirkeboka på den tiden står det bare mor Mari og far Hans Pedersen Hellandseie.Hans Hansen døde i 1834 80 gammel ifg. Hole kirkebok.Er det noen som har kirkeboka for denne perioden??.Hans giftet seg i 23 nov med Mari Borgersd.født 1795 og de fikk sønnen Mads i 1816. Det står vel kansje litt om dette i den nye bygdeboka når den kommer. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg lett i kirkeboka for tiden 1752-56 og kun funnet 2 Hans som ble født da. Døpt 29/10 1752 Hans, far Hans Løchen og dpt 1/11 1755 Hans, far Hans Hansen Leene.Derimot når det gjelder ekteskap så er det mange. 9/5 1915 ungk. soldat Hans Hansen Schjerdal og Kari Johnsdt. do. 25/11 1815 enkemann Han Hansen Moe... og pike Mari Borgersdt. 15/2 1816 u.k.s (ungk. soldat?)Hans Hansen Lehne 24 år og pike Kari Christensdt. Tjeld 21 år. 12/7 1816 ungk. att... s. Hans Hanse Linderud 33 år og pike Margit Herbrandsdt. Onsager 27 år. 21/11 1816 u.k.s. (ungk. soldat?) Hans Hansen Gomnæs 23 år og pike Marte Olsdt. Næs 23 år.Det var utvalget av gifte Hans Hansen 1815-1816. Men så vil jeg legge til at når alderen ved dødsfall er oppgift til å være f.eks.60 - 70 eller 80 år gamle kan det ofte bare bety i 80 årene. Jeg har sjelden truffet på at "runde tall" stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Berit Takk for hjelpen.Den Hans Hansen gift 25/11-1815 er rette mann.De fikk sønnen Mads f.6/12 dpt.26/12.Hans første kone het Marte Jacobsd. f.1764.I kirkeboka står det visst trolovet 321/10,cop.28/11-1795 Hans Hansen Helgelandseie Ungk. soldat og pike Marte Jacobsd. Bjerke.Kirkeboka for Hole sier død.Hans Hansen Helgeland,80 år oppholdsted Moe uttjent soldat,husmann.Når det gjelder far til Hans Grenader så står det mellom to Hanser fra Helgelandseie.1)døpt10/11-1757 Hans Pedersen Hellandseie,hans sønn Hans Mor:Mari ........ 2) Hans Amundsen Hellandseie,hans sønn Hans.Mor:Anne. Det er det jeg vet Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei.Har nå fått bekreftet at Hans Pedersen Moe ikke er far til Hans grenader Hansen.Det står mellom de 2 Hans som er fra Helland/Helgelandseie. Han giftet seg forøvrig i 1815 som Berit skriver. (Merkilg ekteskap han 61 år hun 22år.) Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei var på Riksarkivet og lette etter han i kirkeboka,det var ikke enkelt og finne han fra 1754.Filmen var slitt og jeg er vel ikke verdens beste til og tyde all den gamle skriften.Jeg spør er det noen som skal på RA som kunne tenke seg og ta en titt for meg.Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei prøver igjen.Er det noen som skal på RA som kunne tenke seg og se etter denne personen for ville det vært kjempefint. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Trenger fortsatt hjelp her.Så hvis noen har tilgang på kirkeboka i denne perioden og vill hjelpe er jeg takknemlig for hjelp. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei alle sammen.Har kommet litt videre her.Hans var gift med Marte Jakobsd.Han trolovet seg 31 October 1795 og giftet seg med Marte Jacobsdatter 28 November Samme år.De hadde en datter sammen ved navn Mari Hansdatter født1797 og som ble døpt 2. søndag i advent 1797 i Hole.Den familien finner man på gården Moegård i Steinsfjerdingen. Jeg tror enten Marte eller Hans kommer fra gården Bjørnstad.Er det noen som finner henne død og hvilken årsak døde hun av.Alle tråder kan hjelpe. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Bjørn :-) Jeg bor på Ringerike og kan sjekke på bibliotektet her. De har jo en del microfilmer til ulån. Hva eksakt er du ute etter? Bare å finne dødsdatoen til Marthe? Har du forresten vært i kontakt med Thorleif Solberg i Slektshistorielaget her? Han vet 'alt' :-) Mvh AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Anne.Ja jeg tror jeg har vært i kontakt med han via en kar ved navn Ellefsen tror jeg,men det er noen år siden nå.Jeg trenger egentlig og finne ut foreldrene til Hans Grenader Hansen Moe og eksakt dato ved fødsel.Som du sier trenger jeg og få bekreftet når Marthe døde og evt.årsak.Jeg tror kansje han fra gården Bjørnstad.Marthe kommer fra gården Bjerke.Han gifter seg 28 november 1795 med Marthe.Under folketellingen i 1801 finner du familien på Moe gård i Hole.Hans sin far skal etter det jeg har være en kar ved navn Hans Pedersen og hans kone Mari.Hvis det er noe mer du trenger så si ifra så skal jeg prøve og finne det fram.Det hadde vært fint om du fant noe og jeg takker for hjelpen. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Her er bøkene som Jrgen Moe har skrevet bl.a om Hans Grenader Se: Lenke Hans Hansen Hanserud Bodde på gården Mo i Hole på husmannsplassen Hanserud. Han er forøvrig min tipp-tipp-tippoldefar.Gåden kan besøkes. Jeg var der i 1980. Mo gård - Jørgen Moe's fødested - har en bauta av Jørgen Moe, Beates dukkestue, stua til Hans Grenader og Mostjernet med natursti. Flere gamle bygninger ellers, bl.a. Smia fra Hodt og Tørkehuset. Levende gårdsmiljø med dyr. Besøk kan avtales. God tilgjengelighet og brukbar parkering. Kan skiltes noe bedre.mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Hei Bjørn: Mener jeg var i forbindelse med deg for endel år siden. Ønsker du fortsatt vite mer om Hans Grenader kan jeg anbefale medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag, 'Hringariki nr.1 - 2005'. Det inneholder en artikkel om Pål Putten og Hans Grenader sin slekt. Bladet utkommer om noen dager.Bladet blir også tilgjengelig via fjernlån. Men ønsker du å kjøpe det, så gi meg beskjed. E-post adr: ellef-e@online.noEllers er også slekta til Hans Grenader omtalt i Hole bygdebok - bind III, utg. 2004.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som sitter med oversikt over etterslekt etter Hans Hansen husmann på Mo gård? Han er nemlig min tipp-tipp-tippoldefar! mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Jeg rer som nevnt tipp-tipp-tippoldebarn av gamle Hans Grenader. Jeg fikk noen opplysninger av deg Bjørn Pettersen for noen år siden,men maskinen min 'krasjet' uten sikkerhetskopi og jeg mistet alt. Har du hans etterslekt? Ta gjerne kontakt på e-mail: jafjohan@start.noPå forhånd mange takk!mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.