Gå til innhold
Arkivverket

[#5289] Karen Martinsen Petersrud f. 1870 Brandval


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Gjennom innlegg 3082 har jeg fått bekreftet at Karen Martinsen virkelig er født 13.10.1870 i Brandval og at hennes far er Martin Martinsen Petersrud f. 1841 i Grue og moren Maren Nilsdatter Sletmoen f. 1839 i Grue. Videre vises det til følgende søsken av Karen: Martin 1864 Gunerius 1866 Inga 1868 Karen 1870 Bernt 1872 Nille Marie 1874 Minda 1878 Iflg Brandvaldboka skal visstnok paret ha fått 14 barn fram til 1886.Mine spørsmål nå er: 1. Hvor var denne familien ved folketellingen i 1865 (og ev. i 1900)? Jeg klarer faktisk ikke å finne dem i de data som er lagt ut her på digitalarkivet (annet enn "min" Karen her i Vestby). Kan de ha brukt annet etternavn/familienavn? I etterslekta kjenner de lite til familien, men det har vært sagt at noen i familien var "farende" - hva nå det må bety i denne sammenheng. Men kanskje kan det forklare det at jeg ikke finner dem i folketellingen?2. Kjenner noen til besteforeldrene til Karen? Iflg Brandvaldboka skal visstnok farfar være Martin Bredesen (f. 1806). På Sletmoen var en "Nils" f. 1800. Kan denne være morfaren?Noen som har kunnskaper/idéer som gjør at jeg kan komme videre?Med vennlig hilsen Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Du finner dem på "Peterud" (=Petersrud) i Brandval i 1865, men Martin har et annet etternavn, men det er utvilsomt dem:Martin Kristoffers. 25 år, f. Brandvold, fostersøn (av Kristian Pedersen, 53 og kone Marthe Pedersd., 80! ).Maren Nilsd. 23 år, f. BrandvoldMed barna Karl (4) og Martinus (2). Martinus er den Martin som er nevnt i Brandvalboka (f.1864).Så det var svaret på ditt første spørsmål, men det forvirrer jo mer enn det oppklarer i forbindelse med det andre spørsmålet ditt. Men det kan selvfølgelig være en feil i DA eller i kirkeboka (for det forekommer jo feil der også)mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, og takk for innspill.Jeg har foreløpig valgt å ikke være sikker på at disse familiene er identiske, men det kan selvfølgelig være at du har rett. Jeg kan i alle fall vanskelig se at jeg har noen bekreftelse enda uten å ha sett originaldokumenter (hvem har folketellingen i original?). Derfor: Har andre innspill: Så vær velkommen med slike.Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

All right, jeg har fått tips om at det ikke står det samme i folketellingen på nettet som det som er referert fra folketellingen i Brandvaldboka.I tellingen er det oppgitt fire tellingsenheter på Peterud - hvorav mange er i slekt. I forhold til familen du nevner Kanneth, må det korrekte være som følger:Husfaren heter Kristian Bredesen (ikke Pedersen), mens hustruen heter Pedersdtr. De er onkel/tante til Martin Martinsen (ikke Kristoffersen som oppgitt i digitalarkivet). Martin tok over plassen etter dem. Dermed har jeg riktig familie.Martins far skal være Martin Bredesen Hokåsmoen - ikke Martin Martinsen som referert fra kirkeboka.Det er faktisk sjelden jeg har kommet bort i så mange feilføringer og opplysninger på en gang!Takk for hjelpa, mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.