Gå til innhold
Arkivverket

[#5292] Problemer med kirkeboka for Toten


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

Etter at jeg la ut en etterlysning omkring oppslag i Toten Kirkebok for perioden 1745 til 1756 fikk jeg selv bestillt dette fra mit eget lokale bibliotek.Problemet jeg nå sliter med er å kunne klare å lese presten håndskrift...... (For å si det rett ut så har han en håndskrift som er noe av det mest uleslige jeg har sett )Hvor kan jeg få hjelp til dette ? Finnes det idag oversettelser av disse bøkene og evnt. hvor finner jeg dette ?Alle innspill mottas med takk.Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes bygdebøker for en del av Toten, Vestre Toten tror jeg. Jeg har selv lett på Toten, men ga opp da presten ikke brukte etternavn, bare fornavn og gårdsnavn. Jeg var heller ikke så heldig at det var skrevet bok om den delen jeg var interessert i. Kanskje du er heldigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Jeg vil anbefale deg å kontakte Toten øko-museum på Kapp (tlf. 61 16 95 00); de har gjennom mange år skrevet av og systematisert kirkebøker fra Toten.Med tid og stunder vil nok denne kirkeboka også komme på internettsidene til Gjøvik og Toten slektshistorielag (www.slektshistorielaget.com). De har lagt ut mesteparten av kirkebøker for nåværende Gjøvik kommune fra ca. 1800 og utover, og de er nå i gang med Toten. På disse internettsidene er det også mulig å legge inn etterlysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Svein og Berit !Takk for hjelp så langt. Har i mellomtiden funnet ut at Statsarkivene på Hamar har følgende materiale:Ministralboker:For tidsrommet 1695 til 1761 er det (omfatter fire kirkebøker) utarbeidet navnregistere (dette gjordt av en Ada Eriksen) som vistnok skal befinne seg i arkivene.Har noen hvert bort i disse navnlistene og evnt. hva inneholder av informasjon ? Vil uansett ta en kontakt med Økomuseet for om mulig finne hjelp der.Med hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Inneholdet i Ada Eriksens registre varierer visstnok noe for de ulike kirkebøker. De jeg har vært borti (Vardal), har bare omfattet navn og sidenr. i kirkeboka.Økomuseet har nylig fått kopi av disse registrene for Toten, men jeg har ikke selv brukt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Siden denne diskusjonen omfatter et område jeg selv har hatt problemer i, håper jeg - muligens noen av dere har truffet på en skredder med navn Nils Nilsen , eller Nils Nilsen Lund, som 1/11-1860 flytter til Nes på Hedmarken, fra Stor Elvdal.Foreldre er Nils Østensen fra Ringebu og Kari Pedersdatter Stai.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Terje !Ikke kjent for meg, men kanskje andre lesere av innlegget vet noe.Hva er dine problemer i området Terje ?Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Harald. Takk for svar. Mitt problem er at jeg har fulgt denne kroppen Nils Nilsen født 1/12-1844 i Stor-Elvdal.I 1869 flytter hans far Nils Østensen,f.1816 Ringebu,og ny kone Karen Mikkelsdatter f. 1833 Ringsaker, til Amerika. Nils Nilsen flyttet selv 1/11-1860 til Nes, iflg Kirkeboken. Jeg har "pløyet en del bøker" i denne jakten. Den 19/11-1885 dukker han og "kone" opp i Holt. De er disentere, og det opplyses ikke hvor de kommer fra. Han er oppgitt enkemann da de får første barnet. Og hun er Svensk.Men hva som har skjedd i tiden 1860 til han dukker opp i Holt 1885 som Skredder, er en gåte. I ettertid tok de Lund som etternavn.Han har vert skreddermester hos Steen & Strøm, Oslo, men der er alle gamle papirer brent.Jeg hadde håpet på et spor på Hedmarken. Med hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.