Gå til innhold
Arkivverket

[#5300] Oberst Myhlenphort, Trondheim ca. 1713-18


Gjest Christian Arentz
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Jeg er interessert i familien til oberst Myhlenphort, Kristiansten festning, Trondheim 1718, hans foreldre, og spesielt hustruens navn og slektskapsforhold, event. også barn. Kan noen være snill å slå opp i Ovenstads militærbiografi el. l.? Obersten var fadder til en av mine forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det er da trolig snakk om Caspar Friderich Myhlenprhort som Ovenstad skriver følgende om:F. 28/4 1659 på Lille Fosen gård (hvor senere byen Kr.sund kom). Sønn av tollforvalter for Nordmøre og Romsdal, Diderich Myhlenphort og Anna Catharina Badenhaupt. Fyrverker ved det holstenske artilleri i 2 år til 26/10 1689, da han blev fenrik ved Bergenhusiske nasjonale infanteriregiments Nordre Søndhordlenske kompani. Forflyttet til Bergenske garnisonskompani 9/11 1689. Tjenstgjorde 2 år som løytnant ved den franske armé. Premierløytnant ved Bergenhusiske nasjonale infanteriregiments Nordre øndhordlenske kompani 17/4 1694. Kaptein ved Trondhjemske nasjonale infanteriregiment og chef for Nordmørske kompani 13/12 1698. Sekondmajor 24/2 1705. Fikk Guldalske kompani fra 1707. Virkelig major 18/5 1709. Fra 1/7 1711 var det opsatt to Trondhjemsregimenter, og Myhlenphort var da plasert ved 1. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment og hadde fremdeles Guldalske kompani. Oberstløytnants karakter 19/11 1711. Virkelig oberstløytnant ved samme regiment og chef for Strinden og Bynessetske kompani 4/8 1717. Oberst og chef for det nyoprettendes 3. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment, utnevnt 24/12 1717. Utnevnelsen stadfestes 4/3 1718. brigader 28/11 1731. Generalmajor 25/7 1733. Efter sin barnløse eldre bror Direich Myhlenphort fikk han gården Lille Fosen og hadde dessuten til forskjellige tider eiet Fredø (nu Frei) ved Kristiansund (1710), den minste av de to Stubben-gårder (1723) og Reitgjerdet (1727) i Opstrinden. Død 4/9 1737 i Trondhjem. Gift 1705 med Margrethe Marie von Hatten, f. 29/1 1679 på Fr.hald, død 8/7 1737 i Trondhjem, datter av oberst Bendix von Hatten og Maria Lillienschiold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Helene Breistein

Hei, Margrethe Marie von Hatten er søster til en av mine aner Christian von Hatten . Vet derfor endel om slekten videre bakover hvis det er av interesse. Vet ikke om barn i ekteskapet , men Ovenstad nevner etter som jeg husker flere von Myhlenphort. Hilsen Randi rolfab@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Generalmajor v/ den norske armé fra 1733, Caspar Friedrich, er bror av min ane Rebekka Elisabeth Myhlenphort. I min database har jeg to sønner av Caspar Friedrich og Margareta Maria von Hatten: 1. Oberstløytnant Friderich von Myhlenphort (1708-65) Han eide Fosna gård fra 1737 til 1765. Gift 24.11.1737 med Magdalena Christina Matheson (1713-89). Hun solgte som enke Fosna gård ved skjøte av 07.04.1769 til kaptein Christopher Lossius. 2. Caspar Friderich Myhlenphort, f.1738, pr.lnt. ved Ritsenske kompani fra 1779. Gift 1779 med Alberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk til både Sølvi, Lars Steinar og Randi. All informasjon var midt i blinken, og veldig nyttig. Vet du Sølvi, hvem Magdalena Christina Mathesons foreldre var? Randi er tilskrevet direkte vedr. oberst Bendix von Hattens foreldre m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Magdalena Christina Matheson var datter av Jacob Jacobsen Matheson, oberst og sjef for Nordenfjeldske dragonregiment fra 1730. Født ca 1683, død 11.03.1749, og Sophie Catarina Mohrsen (ca 1678-1752). Magdalena var søster av min manns ane, major Statius Jacob Matheson (ca 1683-1749) som giftet seg 1751 med Anna Fredericka Klingenberg (1731-1820). Hun var igjen datter av oberauditør og eier av Elgeseter gård, Johannes Klingenberg, (1686-1763) og Sara Johanna Arentz (1701-1766).Jeg har også foreldre til Margareta Maria von Hatten i databasen min (jeg vil gjerne ha tilbakemelding hvis feil): Bendix von Hatten, kommandant på Bergenhus festning fra 1671, død 24.03.1685, adlet av Chr.V 1681, gift 1673 med Maria (Maren) Hansdatter Lillienskiold. Hun giftet seg annen gang 1686 med stiftamtmann Iver von Ahnen (ca 1660 - 1722)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Det var fint å komme tilbake til utgangspunktet for min henvendelse ang. oberst Myhlenphort. Han var faktisk fadder for den Sara Johanna Arentz (f. 2/8-1701 i Stadsbygden, d. 3. juni 1766 på Lade) som Sølvi trekker frem, og/eller flere av hennes søsken i Stadsbygden i årene 1701-08. Andre faddere var en rekke av distriktets øvrige offiserer, bl.a. van Osten, Emahusen, Budde og deres fruer. Det viser seg at flere av disse, også fruene, var i slekt med mine forfedre. Derfor min interesse for fadder-registrene. Det skulle vært interessant å sett den originale kirkeboka, eller avskrifter av den.Jeg er også interessert i å få vite hvem Rebekka Elisabeth Myhlenphort var gift med, m.a.o. hvem Sølvis ane var? Hadde du og din mann felles aner, i og med at han er i slekt med Statius Matheson?Iflg. opplysninger fra Kaare Bye, Utah, ble Statius Jacob Matheson f. 26/3-1718 på Kongsvinger festning, d. 26/10-1770 på Vang, Furnes, og ble gift med sin Anna Fredericka Klingenberg, min slektning, 22/9-1752 i Melhus. Hennes mor Sara Johanne Hansdatter Arentz var datter av min tipp-oldefar Hans Petersen Arentz (f.24/5-1670, Kvinnherad, d.23/5-1720, Rein i Stadsbygden) prost i Fosen og sogneprest i Stadsbygden.Til slutt en liten detalj: Caspar Friderich Myhlenphort d.y. må ha vært født mye tidligere enn 1738, dersom han var Friedrichs bror (f. 1708). Dessuten døde begge foreldrene i 1737. Er det ikke mer sannsynlig at han istedenfor å være bror var sønn av Friedrich (som jo giftet seg med Magdalena året før, dvs. 24/11-1737), og isåfall var oppkalt etter sin farfar, mest vanlig på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Du har helt rett i at Caspar Friedrich (f.1738) er sønn av Friderich (1708-65). Friderichs bror het Iver von Myhlenphort, død før 1737. Jeg svarte nok litt for hastig.Min mann og jeg har mange felles aner, men våre linjer krysser ikke her. Når det gjelder Rebekka Elisabeth Myhlenphort, er det usikkert om det var hun selv eller hennes datter av samme navn som ble gift med min ane Karlsøypresten Michel Jensen Heggelund. Hvis det var hennes datter er det flere rykter om hvem hun som var datterens far. Et forslag er Ulrik Fredrik Gyldenløve. Jeg har imidlertid ikke prøvd å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Interessant! Vet du hvem Michel Jensen Heggelunds foreldre var? Kan han ha vært i slekt med prost over Sunnmøre, sogneprest til Ørskog 1629-73 Christen Jensen Hegelund (f. 1604, Trondheim, d. 1676 i Ørskog), mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har Christen Jensen Hegelund i min database, men jeg har hverken foreldre eller barn til ham.Foreldrene til Michel Jensen Heggelund var (så vidt jeg vet) nordlandshandler i Trondheim, Jens Michelsen Heggelund, født 1627 i Ebeltoft, og Maren Christensdatter Seest (Røst?), død før 1718.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Den nevnte Johannes Klingenberg er ikke "tilfeldigvis" sønn av Anders Clausen Klingenberg (hans begravelse i Trondheim ble betalt 3. april 1688) og hustru Cornelia Jurgensdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jo, Johannes var sønn av ammunisjons-, proviant- og materialforvalter på Munkholmen festning i Trondheim, Andreas Claussøn Klingenberg, født i Lolland, Danmark, død 1688 på Elgeseter ved Trondheim som han eide. Han var gift 3. gang med Cornelia Johannesdatter Irgens, født 1657.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.