Gå til innhold
Arkivverket

[#5303] Elen og Johan Kvam, Verdalen 1839


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

I kyrkjeboka for Verdalen (døde i Verdal 1839, DP) fann eg ut at min tippoldefar Mikael Quam/Kvam vart foreldrelaus i lag med seks andre syskjen frå 1 - 16 år tre dager før jul 1839 då foreldra Elen Baardsdotter og Johan Tørrisson drukna på heimveg frå "Levanger mart'n". Eg har aldri høyd om denne ulykka. Er den omskriven nokon annan stad?Foreldra til ho Elen trur eg at eg har funne på Åkershus i Stiklestad og Halle (ft 1801). Men eg har ikkje greidd å finne ut noko om kor han Johan Tørrisson kom frå. Kan nokon hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Åkerhusætten på Åkerhus gård gnr. 7 i Verdal. Verdalbøkene bd. III, s. 70.A Anders. B Haldo Andersen Åkerhus, eskadronsmed, fca. 1700. Gift 1730 Marit Bårdsdatter Svinhammer, død Åkerhus 1781, 74 år. 5 barn. C4 Bård Haldosen f. 1738 Åkerhus. Gift 1776 Gollaug Andersdt. Holme f. 1753, død Åkh. 1840. 10 barn. D8 Ellen Bårdsdatter Kvam, f. Åkh. 1797 død 1839. Druknet sammen med broren Karlf. 1789(ugift) og mannen sin på veien fra Levanger marked. Gift 1820 Johan Tørrisen Kvam, død 1839 42 år. 8 barn: E1 Tore Johansen f. Sanden 1821. Gift 1842. E2 Guruanna Johansdt. f. Kvam 1823. E3 Sirianna Johansdt. f. Kvam 1825. E4 Birgitte Johansdt. f. Kvam 1827 E5 Mikal Johansen f.Kvam 1832. E6 Elling Johansen f.Kvam 1832 E7 Peder Johansen f.Kvam 1835 E8 Marta Johansdt. f.Kvam 1838.Avskrift av bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket litt videre på folketellinger. Det er født 2 Johan Tørrissen som passer med alder. Sundsæt grd. i Aafjord Sør-Trøndelag = Johan Christian Tørrissen 4 år. Kornstad grd. i Qværnæs i Møre og Romsdal = Johan Tørrissen 4 år. Ved giftemålet i 1820(Verdalen?) står det vel muligens hvor han var fra. Jeg kan prøve å sjekke det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Elen ble født F 2 Nativ (21/12) 1797 Gift i Stiklestad kirke 19/10 1820 ungk. Johan Tørrissen Sanden 33 år og pike Elen Bårdsdt. Åkerhus 23 år 21/12 1797. Forlovere Ellef Andesen Holme og Ole Ellingsen Østvold. Merknad: Faadt forpaktet gården Sand.1/2 Kvam ble solgt på tvangsauksjon 20/4 1822 til Johan Tørrissen Lein eller Sanden for 475 spd. Johan kjøpte i 1824 den andre 1/2 delen og gården ble samlet igjen. Det gikk ikke så bra for John og han ble kårmann, og bygde et kårhus.Johan og Elen og 2 andre druknet 22/12 1839 på en ".." til Levanger marked.Jeg har ikke klart å finne ut hvem han var og hvorfra han kom. Jeg har lett på Lein, Minsås og Mikvold. Det var en Jon Tørrisen på Mikvold lille som det var skifte etter i 1760. Det fantes også en Tørris Hansen, oldebarn av Hans Sivertsen Landstad (Lein), men jeg vet ikke hva som skjedde med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det går litt for fort av og til. Jeg glemte å skrive at både Elen og Johan var 42 år da de druknet. Hun var skrevet med fullt navn, han med bare John. Som du ser så er det oppgitt forskjellig alder på han 33 år i 1820, 42 år i 1839. Et sprik på 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Litt finn eg ut, takk for hjelp med leiting. Med 10 års sprik i ulike fødselsdagar og eit vanleg fornamn ser han Johan Tørrisson ut til å bli ei lei nøtt. Men eg veit meir om han takk vere hjelpa eg har fått. 475 spesiedalar for ein halv gard - var ikkje det rett mykje pengar? Du skriv at det ikkje gjekk så bra for han, det skyldast kanskje at han kjøpte for dyrt?Eg ser vidare at ho Elen drukna på sin 42 års fødselsdag. Tru korleis det gjekk med barna etter ulykka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.