Gå til innhold
Arkivverket

[#5307] Eidsvoll. Oline Indiana Svendsdatter


Gjest Erling Diesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Diesen

I 1870 ble Indiana, f. 23.5.1855, konfirmert i Eidsvoll. Hennes foreldre er i kirkeboka oppgitt til Christian Larsen Jøndalssæter og Oline Indiana Svendsdatter Frielseteie. Jeg antar at foreldrene ikke var gift. Jeg har funnet ut av det videre levnedsløp for Christian (som egenlig het Hans Christian) og datteren Indiana. Men moren, Oline Indiana, finner jeg ikke, hverken i landsomfattende søk i folketellingene for 1865 og 1900, folketellingen for Eidsvoll i 1875 eller blant døde i Eidsvoll etter 1855. Kan noen hjelpe til å løse mysteriet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Erling. Det kan se ut til at dette er en av mine. Indiane Svendsen f 1855 i Gullverket død 10.07.1857far Bernt Sigvart Svendsen f23.12.1849. død 24.05.1940 gm 1869 Karen Kristoffersen f 04.01. 1846 død 01.02.1922 Sollaushagen Nord Odal til Maurbråtan i Nes på RomerikeKilde Henry Halvorsen s bok Sørvestgrenda i Gullverket.Det står at Christian Larsen drev landhandleri i Sundet så tidlig som i 1860. Han drev med trelast handler og sagbruksmann. I 1870 drev han sagbrukved Fossen sør for Holsjøen i Gullverket. Han tok også over sagbruket ved Tynsåkåa, og i 1875 hadde et bra bruk dermer enn 10 års - periode.Vil du vite mer om flere familiemedlemmer kan du kontakte meg på e-mail msaarnes@online.nomvh. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hei Mona. Takk for innlegget, men det dreier seg nok om forskjellige personer. Den Oline Indiana som jeg etterlyser, fikk datteren Indiana i 1855. Datteren Indiana er min kones oldemor. Henne har jeg god oversikt over. Men hva med moren, som vel kan være født en gang rundt 1830? Var hun født i Eidsvoll, er jo kirkebøkene fra den tid gått tapt ved en senere kirkebrann. Men kan noen f.eks. fortelle når og hvor hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Erling. Beklager dette gikk litt for fort. Jeg skal lese gjennom boka til Henry Halvorsen å se om jeg kan finne henne der. Har du forsøkt å se på Nord Odal og Nes på 1865 0g 1900 tellinga? Det var en del vandring og det er ikke langt til Nord Odals grensa. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hei igjen Mona. Ja, jeg har undersøkt alle nabokommuner og Oslo for 1865 og 1900. Christian var for øvrig født i Nes. Spent på å høre om du finner noe i Halvorsens bok. mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Erling. Jeg har nå lest gjennom boka. Finner ingen der. Men, Halvorsen skriver bok nr 2 nå. Det er antaglig om Nordog øvre delen av Gulverket. Jeg har sett på kartet og det er noe som heter Frilsetveg dette ser ut til ¨å være i Almenninga i Gullverket. Mitt råd til deg er å skrive til Henry Halvorsen Gullverket Eidsvoll. Han hører dårlig så han liker best brev. Eidsvoll har også gårds og slektshistoriebøker som du kan bestille til ditt bibliotek som fjernlån. De har gitt ut bygdebok og gards og slektshistorie. Tror den heter noe med Eidsvoll Øst. Jeg har lånt fra Nord Odal og funnet mye. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hei igjen Mona. Eidsvolls bygdebøker har jeg tråla. Hans Christian er nevnt der, men ikke Oline Indiana. Takk for tipset om Henry Halvorsen. Jeg skriver til ham. mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Bern

Hei Erling, det var interessant å registrere at du bruker pensjonisttiden til slektsgranskning, det gjør jeg og, jeg har tilbrakt mange timer på riksarkivet og lokale statsarkiver samt internett. Jeg anbefaler deg et program som heter "Family Tree Maker" her kan du legge inn personer, noter og bilder. Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Erling Som så mange andre som etterlyser "sparer" du på opplysningene. Hvor er faren og datteren i 1865 f.eks. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Hei Vidar. Ja, som du ser studerer jeg blant andre tidligere generasjoner på Eidsvoll, hvor min svigerfar var født. Vi får kontaktes. Kanskje vi har noen felles.Og hei Dag.I 1865 bodde faren, Hans Christian Larsen med kone Sorine Marie Christophersdatter, hans datter Indiana,11, og deres barn Carl Johan, 6,og Ole Sigvart,4, på husmannsplaasen Vaaler Sæter. I 1875 bodde ekteparet med deres to felles barn på husmannsplassen Vaalervangen i. Indiana hadde da fått et barn og var inderst på husmannsplassen Gruebråten . I 1900 bodde ekteparet på husmannsplassen Jøndalsvangen, mens Indiana og hennes datter nr. 2 bodde på Hammerstad. Alle disse stedene ligger i Eidsvoll. Mens Oline Indiana har jeg altså ikke funnet spor etter. Og til slutt: Hei Mona. Jeg har skrevet til Halvorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen Erling. I dag leser jeg i Nes på Romerike gardshistorie bind 1 Bråeng ligger på grensa i nord til en delbekk i Eidsvoll, i vest til. Ø. Frislet, i sør til Ile Mannerud og Li skog Stabburet som står på gården er kommet fra Vestre Frislet. Det er nevnt en Hans Pålsen Frilset fra Eidsvoll f 1822 Embret Larsen Våler fra Eidsvoll 1662 - 1757Lars Olsen Dragvoll fra UllensakerDet er mulig du kan finne noe i Bygdebøker for Nes eller Ullensaker for det var en del vandring i mellom. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Hei, jeg har funnet frem svar på noe av dine spørsmål: Jøndalseter er det samme som Jøndalsvangen. Det ligger i Gullverket, Eidsvoll. Hans Kristian Larsen f. 06.03.1830 Valstadeie, Nes Romerike, d. 10.06.1902 Jøndalsvangen. gm. 1. Oliane Indiane Svensdatter, Svendsrud under Ile, Nes Romerike 1833, d. 24.05.1855 på Jøndalsvangen (Det står Lina i dødsmeldingene)gm. 2. Sørine Marie Kristoffersdatter fra Grueberget, Eidsvoll f. 1829, d. 1913Barn i første ekteskap:1. Lina Charlotte, f. på Ile-eie i Nes Romerike 18.08.1853, konf. 18.10.1868, d., 31.05.1924 gm. Nikolai Kristoffersen Tønsakerfløtten f. 03.05.1852, d. 1893 Se: Romedalboka bind 4 side 2582. Indiane f. 23.05.1855, konf. 23.10.1870, d. 03.05.1928 Hun var ugfit. Bosatt på Vestby, Bønsmoen 3 barn:A. Maren Olava f. 05.01.1875, dp. 25.03.1875 Far var Ole Anton Gulbrandsen Nord-SlettaB. Ole Martin f. 22.03.1879, dp. 18.05.1879 . Bosatt i LillestrømFar var Karl Anton Andreassen f. 1853C. Ingeborg Emilie f. 08.09.1884 Far var Erik Olsen Myrer Ingeborg ble gift med Karl Anton Berntsen Vestby f- 11.05.1879 Bosatt på Vestby, Bønsmoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Erling Diesen

Hei Trond! Jeg har gått gjennom mine gamle innlegg, og konstaterer med skam og forfærdelse at jeg ikke har takket deg for ditt utfyllende svar for hele vel sju år siden. La det herved være gjort, forhåpentligvis bedre seint enn aldri!! Jeg har vært på Jøndalsvangen, og sett de gamle hustuftene. Men opphavet til Erik Olsen Myrer er stadig et problem for meg. Kan han være født i Nannestad i 1823? mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.