Gå til innhold
Arkivverket

[#5310] Hans Holmsen (i Eidsberg)


Gjest Erlend Eriksen Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Etterlyser foreldre til Hans Holmsen gift med Anne Jensdatter (Hauge) i Eidsberg 20 Nov 1755. Hans og Anne fikk en sønn Rasmus i 1759, da bodde de på Melleby. Da Rasmus ble konfirmert i 1777 bodde han på Merigaard. Kan Hans Holmsen være i slekt med Holmsen-slekten i Enebak?mvh Erlend E. Mæhlum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, jeg mener å huske at han tilhører Holmsen-slekten. Det er utgitt en slektsbok om den. Det kan være du finner ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil dessuten anbefale deg å se i gårdshistorien for Eidsberg. Jeg mener å ha snublet over Hans Holmsen der. Jeg la merke til ham fordi jeg selv er etterkommere av Holmsen-slekten, gjennom en dame som flyttet til Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend E. Mæhlum

Takk for tipsene. Jeg skal prøve å få sett i bygdeboken. Det blir litt arbeide når jeg ikke vet hvilken gård, men Takk alikevel. Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Har nok kjekket både Melleby og Hauge, men uten resultat. Kjekket også i dag Bygdeboken for Enebak, men jeg må vist lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Helmersen

Hei! Jeg er i besittelse av boka Slekten Holmsen, men kan ikke finne denne Hans Holmsen der. Heller ikke kona eller sønnen. Jeg har scannet boka, og søkeresultat ga ingen tilslag på noen personer som passet - dessverre! Mvh Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg er likevel nokså sikker på at han har noe med den slekten å gjøre. Jeg har bl.a. gått igjennom pantebøkene for Eidsberg, og truffet på ham der. Jeg er ikke 100% sikker på om det er der eller i bygdeboka for Eidsberg at jeg har sett at han skulle være av Holmsen-slekten fra Enebakk.Skulle jeg likevel ta feil, ville jeg undersøke gårdshistorien for Ås. Der var det også en slekt som brukte Holm-navnet. En gren av den kom til Aker på 1600-tallet, og det finnes etterkommere derfra bl.a. i Sørkedalen. Navnet Holm er ikke så enormt mye brukt. Bortsett fra de slekter jeg nevner her har jeg ellers bare støtt på det i Fåberg og Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Takk for tipsene enda en gang. Jeg har sett i boka om slekten Holmsen, en nabo av meg har ett lite bibliotek så det var han som mente at Hans Holmsen burde kunne finnes i denne slekt, men boken var vist ikke om alle grene av slekten. Jeg får vel kjekke panteregisteret, kanske det står noe mer der under Melleby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.