Gå til innhold
Arkivverket

[#5311] Corfits


Gjest Erlend Eriksen Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg har ei Anne Corfitsdatter som ane og lurer på om andre kan ha vært borti dette navnet.Dette er det jeg vet: Anne Corfitsdatter ble gift i Rakkestad 13 April 1734 med Michel Oudensen (Grinnestad) skifte 21/2 1770. De fikk 2 barn: Kari Michelsdatter Grinnestad gm Aslach Pedersen Dybedal og Corfits Michelsen Grinnestad som overtok Nordre Grinnestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan nok desverre ikke hjelpe deg, men jeg har ofte støtt på navnet Corfitz i Danmark. Ikke et helt ukjent navn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg kunne også være interessert i slekta fra nordre Grinstad (Grinnestad, Grinestad, Grindstad), bl. a. fordi kona er født på denne gården. Hun er likevel ikke etterkommer etter Corfitz, og jeg vet ikke noe mer om Corfitz-slekta i Rakkestad. Den første jeg kjenner med navnet Corfitz er Corfitz Sivertsen Svenningen fra Stoksund i Bjørnør, f. ca 1587. Han var av de mer framstående i dette lokalsamfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Erlend! "Corfitz-slekten" fra Rakkestad er god kjent her hjemme, men om den også er godt utredet hva gjelder slektskapsforhold vet jeg ikke. Olav Spydevold har nok noe om den i sin bok om Rösäg- og Torkelrudsfolket. (Med stor mulighet for at jeg har feilstavet navnene. Dessuten er de selvsagt egentlig med norske bokstaver). Vär imidlertid oppmerskom på at han roter noe forferdelig hva gjelder Gunhild (tror jeg hun heter) Corftizdatter som blir gift til Torp i Ty i Eidsberg. Han hevder mannen har värt gift 3-4 ganger (med god stötte i kirkebokens dåpsnotater, men ikke i de introduserte samt skifter), mens han kun var gift en gang, og da med Gunhild. Ellers har det ved flere anledninger värt etterlysninger og svar angående Kraugerud og Corfitz-slekten i Runar. Sitter på Humanistenes datasal her i Gbg, så heg har ikke noen eksakte data etc foran meg, men hör gjerne av deg så kan jeg forsöke finne mer konkrete referanser eller liknende. Alt godt :-) Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Takk for opplysninger. Jeg får vel lete litt mer i kildene, men det er ikke lett å vit hvor man skal starte. I Østfold mangler jo masse kilder som nok har blitt ødelagt i krig og herjinger. Men Anne Corfitsdatter lar seg vel identifisere, hun må ha vært født ca 1710, jeg får kjekke konfirmaneter i Rakkestad (Kraugerud og Corfits-slekten i Runar, er Runar i Rakkestad??)mvh Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Runar er tidskrift for Østfold Historielag.Konfirmasjonen ble obligatorisk innført i Norge ved lov 1736. Konfirmerede i Rakkestad kirkebok starter 1737.Jeg har registret en Corfitz på Nøtterøy, f. 1704, far Johannes Sande. Han døde allerede i 1706.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Har en gammel slektsbok fra Danmark som omhandler min kones slekt. En av hennes forfedre er angivelig en Corfitz Ulfelt 1606-64. Det er bl.a. snakk om landflyktighet etc, men jeg har ikke sjekket den historiske sammenhengen, men person som er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Corfitz Ulfeldt var en adelsmann som gjennom sitt ekteskap med Christian IVs datter Leonora Christine kom med i den øverste ledelse i Danmark-Norge. Under neste konge, Frederik III kom de i unåde. De flyktet sydover (å flykte til Norge ville jo ikke være «landflyktighet» den gang) og Corfitz døde på Rhinen. Etter tilbakekomsten tilbragte Leonora Christina 22 år i Blåtårnet som fange. Her skrev hun «Jammers Minde», den kanskje første erindringsboken som ble utgitt - og som visstnok den dag i dag fremdeles leses i den danske skole.At Kristian Fjeldsgårds kone nedstammer fra ham er en konstruksjon av slektsforskeren Hans H. Kjølsen og kan overhodet ikke bevises. Det står klart og tydelig i boken. Den bygger muligens også på en misforståelse fra hans side - å «være av Corfitz Ulfeldts slekt» behøver jo slett ikke å bety å nedstamme fra ham - bare at de var i slekt. Beklager.Men Ulfeldtsslekten hadde en gren i Sverige, og Corfitz-navnet kan jo godt ha kommet derifra til denne Corfitzdatteren...Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Det ser ut som Anne Corfitsdatter kommer fra Nord Grinnestad i og med at det er ei Giøran Corfitzdatter Nord Grinnestad som er konfirmert i Rakkestad 1737, 17 år. Jeg får bare lete videre, kanskje militærrullene gir meg noen svar. Ellers så får jeg vel ta en titt i "Runar" Takk igjen!Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Tom: Jeg skrev "angivelig" for ikke å gå noe videre på eventuelle spekulasjoner. Som jeg nevnte har jeg ikke sjekket hverken gehalten i slektsammenheng eller det historiske bildet, kun en mulig ledetråd.Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tom Askerøi

Iflg Finne-Grønn i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind VII hefte 3 s245ff hadde hr Limbech Madsen, kapellan til Råde ca 1605 til etter 1626 bl a en sønn ved navn Corfitz Limbechsen. Denne hadde fire døtre hvorav flere hadde barn med navnet Corfitz. Dessverre går ikke artikkelen lenger mot vår tid enn 1692, men her er et mulig opphav til din Corfitzdatter? Iflg artikkelen er forøvrig flere av disse personene omtalt i Lorens Bergs bygdebøker Nøtterø og Stokke. Håper dette er til litt hjelp...Og til Kristian: Ja jeg så du skrev "angivelig" men var ikke sikker på hvor bokstavelig du mente det - mange før deg har tatt Hans H. Kjølsens konstruksjon for "god fisk"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiStøtte tilfeldigvis på Kristine Korfitzdatter, 36 år i 1801, gift med Aslak Søfarsen på gården Drillestad i Waaler prestegjeld i Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

På familysearch.org var det også en Corfitsdatter-: selvom denne var litt "sen" Anne CORFITSDATTER Sex: F Event(s):Birth: 1762 Rakkestad, Ostfold, Norway Parents: Father: Confrits GUDMUNDSEN Mother: Kari TORTENSDATTER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Tom: Jeg prøver å ikke ta konstruksjoner for fast fisk uten å ha gått etter primærkildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.