Gå til innhold
Arkivverket

[#5315] Nordmenn som satt "i prisonen"


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Kjenner noen til om det finnes noen slags oversikt over nordmenn, vel vesentlig sjøfolk, som satt "i prisonen" i England (i årene ca 1808-20 var det vel såvidt jeg vet)?Jeg har nemlig en tippoldefar som antagelig seilte til sjøs og som ser ut til å ha fått flere barn inntil 1808, men så ikke fler før 1820, og en mulig forklaring kunne jo være at han satt fast et eller annet sted.mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sett eit slikt registert på Aust-Agder Arkivet her i Arendal. Eg er ikkje sikker på kven som har laga det, men eg meiner det var handskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Ved Statsarkivet i Kristiansand finnes det en ganske omfattende alfabetisk (på fornavn) fortegnelse over norske prisonfanger. Dette er angivelig en avskrift fra et felles dansk/norsk arkiv i København. Imidlertid vil ikke oversikten være komplett da navnene på fangene opprinnelig ble nedskrevet av engelskmenn og den senere fortegnelse ble foretatt ut fra det man tolket til å være navn til norske fanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Statsarkivet i Kristiansand har mikrofilm av fangelister som engelskmennene skrev. Så vidt jeg vet, er de håndskrevne kartotekkortene basert på disse mikrofilmene. Et høflig spørsmål til Statsarkivet om oppslag i kartoteket burde resultere i at du får vite om din tippoldefar finnes der. I tillegg til navn og alder, er det en fordel om du oppgir hvilken by vedkommende kom fra eller sognet til.Ellers vil jeg nevne at Håkon Finstads bok "Blant fiendtlige fregatter og i prisonens kvalm" inneholder lister over prisonfanger fra Kragerø-distriktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.