Gå til innhold
Arkivverket

[#5323] Strinden (Malvig)


Gjest Bjørg Thorsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Thorsrud

Spørsmål nr. 1. Willech -Wellech Jonsen kjøpte iflg. bygdeboken for Malvig garden Aasum i Strinda (Malvig)på auksjon 1783. Hvor kom han fra?Spørsmål nr. 2. Wellech hadde 2 barn. Ane og Elling. Elling er iflg. ft. 1801 40 år og enkemann. Han giftet seg 1787 i Malvig med Sønøw- Synev- Jonsdatter Bosted Herjuen. Sønøw døde 1801 48 år gammel, altså er hun født ca. 1753. Sønøws fødel er ikke registrert i avskr. av kirkebøkene under Herjuen. Hvor kom hun fra?Har forsøkt å lese microfilmene Malvig på Riksarkivet, men av alle filmer jeg har lest var disse de værste. - .. Så all hjelp mottas med stor TAKK. Hilsen Bjørg Thorsrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders L Gjervan

Svar spørsmål 2 : Sønøv er født på plassen Herju- trøen, Malvik i 1760. Foreldre Ole Mickels. og Kiersten Erikd.(fra Sneisen, Malvik). Kilde kirkebok for Malvik(Strinda) lagt ut av Registreringssentralen for historiske data, Tromsø på internett. Registrerer at faren ikke heter Jon, men Ole, jeg tror likevel det må være den samme Sønøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Thorsrud

Takk for svar Anders L. Gjervan. Har vært inne på samme tanken, men da jeg leste mikrofilmen av kirkebøkene Malvig fant jeg Sønøv Jonsdatter Aasum død 1801 48 år gammel. Hun er ikke registrert blant døde under garden Aasum i den utlagte kirkeboka. Altså skulle hun være født 1853, da blir vel 7 års differanse litt mye? Registrerer også i bygdaboka under Herju-trøa at Mikkel Herjutrø hadde 3 barn, Ole, Marit, Doret. Doret er iflg. den utlagte kirkeboka gift med Jon Olsen. Dette var også i 1760. Så hvis jeg kunne finne svar på spørsmål 1, kan det hende at Elling - Sønøvs mann - er født et annet sted enn Malvig - og kanskje Sønøv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.