Gå til innhold
Arkivverket

[#5326] Kvar er Gloføig i Eid (Rugsund) Glosvik ????


Gjest Magnar Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Magnar Hole

Ser i Manntal 1701 at Ingebrigt Joensen og s. Joen Ingbr.sen står under garden Gloføig i Rg.sund sokn (som var under Eid på den tida). Kvar er dette ? Har dette eit anna navn i dag?, eller er det nedlagt forlengst. Prøver å finne ein link til Ingebrigt og "Jon-slekta" som var på øvre Lid , men kjem ikkje lenger enn til John Ingebrigts. f. ca. 1735,( g.m. Birthe Mathiasdtr.), som var min 3-tippoldefar. Takknemleg for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Jeg har sett på folketellingene og funnet et gårdsnavn i Davig(en) sogn i Rogsund i S & Fj. 1701 gård Gloføig, som du hadde funnet. 1801 1 gård Gloføy. 1865 3 gårder Gloføg. 1900 1 gård Gloføg.Ikke heng deg så mye opp i rettskrivningen, lytt heller på uttalen. Ellers må man jo si navnene er ganske lite forandret i løpet av 199 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følge "Kartbok for Vestlandet" frå Bergens Tidende, finst det i dag ein gard "Gloføk" på sørsida av Rugsund øy, mellom Nygård og Haukedal. Eg går ut frå at det er same garden som er nemnd "Gloføig" i 1701. I same boka står det at Glosvik berre er i Gulen - og det er langt frå Rugsund og Eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.