Gå til innhold
Arkivverket

[#5334] Nybegynner-Hjelp!!


Gjest Marit Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ellefsen

Finnes det en vennlig sjel der ute som kunne tenke seg å hjelpe en nybegynner i Riksarkivet i Oslo? Jeg har prøvd å lete på egen hånd, men føler det er litt vanskelig å komme igang. Leter etter slekt i Odalen. Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hei Marit!Hvor i Odalen leter du. Størsteparten av min slekt er fra Sør Odal, men med noen forgreninger til Nord-Odal, Vinger, Eidskog osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Marit. Jeg kan anbefale deg å bruke historibøkene fra Odalen de kan du låne på ditt bibliotek som fjernlån. Jeg har funnet så mange i der. Det er stor aktivitet i Odal Slektshistorielag. Hvor kommer dine fra . Jeg har Nord Odal bygdebok bind 1 og 2. Selv startet jeg med slektsgranskning i oktober så jeg er ganske fersk. Har lært fantastisk mye. Hvis du først finner aner på en gård så kan du være heldig å finne mange ledd bakover. Det gjorde jeg. Det gikk rett fra 1800 til 1590. Lykke til videre. Hilsen Mona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Kjære Marit. Ser at du bur et stykke fra der du har din slekt. Bruk nå påsken eller sommerferien til å ta kontakt med dine "gamle" de har så uendelig mye å fortelle, alt dette vil du miste i løpet av noen år, det som allerede er registrert i bygdebøker og databaser forsvinner ikke. Etter som jeg forstår starter du med "blanke ark" da er det viktig å begyne med det nermeste, ikke gjør som så mange av oss, vi tenker ofte at "bestemor" lever sikkert lenge enda så det har ingen hast, men slik er det ofte ikke. Lykke til. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ellefsen

Hei Lars Skulle ønske jeg hadde noen gamle å spørre... men jeg har nok allerede gått iden fella å tro at det haster ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ellefsen

Hei Mona Jeg har bestilt bygdebok for N.Odalen på biblioteket, håper bare den kommer før påske.. Jeg har navnet Edvard Olsen Fagerlien (f 1847) gm Goro Tostensdatter Dagfinnrud (f 1835). Vet at Edvards foreldre het Ole Larsen (1820) gm Kari Eriksdatter (1821-1894) Sier bygdebøkene noe om hvor de sistnevnte kommer fra? Har du noe info er jeg takknemlig!! Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Marit Jeg finner far til Guro sin far og mor Tosten Andersen fra Kjernli 1809 -95 gift med Johanne Lars datter 1809-90 Barn Marte f.1830 Til Ekornholsneset, Goro f og d 1832 Gunder f 1832 g 1865 m Inge Jacobsdatter Trauten g 2. gang 1880 med Marie Larsdatter. Sandsbråten Goro f 1835 g 1872. Edvard Olsen Fagerli i Sør Odal Lars f 1837, heime i 1865, ugift, Inger Marie f 1840 g m. Peder Pedersen Vika u. Svenneby Anne f 1842 til Gunhildrudberget i Romedal. Anders f 1844 til USA. Erik f 1846 til Hedmark. Thea Elise f 1849, ugift, Ginaf 1855, 1881 m skomaker Peder August Olsen Svennebyinngjerdinga 10 av barna i live 1895.Lars Larsen f 1780 - 1856 far til Johanne ble 1807 gift med Ingrid Eriksdatter fra Nedre -Fjell 1777 - 1867 Eli f 1816 g 1839 med Anders Andersen Tor_Mælhum Romedal Dette står i Nord Odal bygdebok bind 2Min bestemors slekt kom fra Dagfinnrud og bestefar sin fra Ekornhol.Hvis du sender din mail adresse til meg kan jeg undersøke mer å sende direkte til deg. msaarnes@online.noJeg har slet på Skjeppestad Sollaust Haug Ekornhol Dagfinnrud.Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Ellefsen

Hei Solfrid. Kjenner du til Edvard Olsen Fagerlien 1847-1894?gm Goro Torstensdatter 1835-1918? Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Her er det jeg har på Edvard Olsen Fagerlien Han var født 14/4 1847 på Glomsås Hellerud i Sør Odal, og døpt i Strøm kirke den 18/4. Foreldre var Inderst Ole Larsen og hustru Kari Eriksdatter. Se folketellinga 1865 i Fagerlia der står Edvard ugift og 19 år. Han gifter seg i Nord Odal 1872 med Goro Tostensdatter, som dør i Fagerlia 3/12 1918 og begraves ved Strøm kirke 11/12 1918. I kirkeboka ved begravelsen står det at hun var født på Dagfinrud i Nord Odal den 27/3 1835. Edvard dør i Fagerlia 17/4 1894 og begr. 27/4-94 ved Strøm kirke. Se folketellinga 1900 i Fagerlia, der bodde Goro som enke, med en ugift sønn Tosten Edvardsen født i N.O. i 1872 Fagerlia står i Sør Odal bygdebok nr. 2 på side 97. Lykke til videre. hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.