Gå til innhold
Arkivverket

[#5340] Oluffa Torgersdatter


Gjest Aud Sissel Nilsestuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Er det noen der ute som kan hjelpe meg å finne Oluffa? Hun er født 1877 på Rokvamslien, Ø.Gausdal. Finner henne overhodet ikke på FT 1900, så jeg trodde hun døde før 1900, men nå har jeg fått vite at hun bodde mange år i Oslo, hun hadde etter sigende en datter som drev en kjent danseskole i Oslo. Jeg vet ikke navnet på datteren eller danseskolen, heller ikke navnet på mannen Oluffa giftet seg med. Ganske magert det her, men det er vel håp i hengende snøre. TAKK. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Kan det være Olufine Opdal gift med Kristian Opdal i Søgade 14, Kristiania, du er på jakt etter? Med vennlig hilsen of lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

I Gausdal hette hun Oluffa, men kanskje hun har forandret navnet. Når og hvor er Olufine født, vet du noe om det? Søgade, Kristiania er kjent da en bror av Oluffa bodde der en stund. Kanskje vi er på rett spor? Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hun oppgis å være født 1878 i Østre Gausdal. En sønn Henry Opdal er født 1. august 1899.Merk at hun ikke nødvendigvis har skiftet navn. Stavemåter varierer sterkt i folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg fant kandidaten ved først å søke på fødested inneholdende "Gausd". Blant de jeg da fant var det bare en som hadde et fornavn og et fødselsår som kunne passe. Vips. Men du bør finne vielsen og forsikre deg om at det er riktig dame. Jeg har selv trukket slike forhastede slutninger og havnet oppi Vang i Valdres i 1680 før jeg fant ut at det var feil person og masse bortkastet arbeid. Men som sagt (skrevet): absolutt en mulig kandidat, for - som Kristian skriver - så er stavemåten så ymse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Tom og Kristian. Takk for at dere er så snille å se på dette for meg. Jeg har vært på Påskeferie og pratet med masse slekt, en tante av meg mente kanskje at Oluffa var ugift, men slett ikke sikker da hun bare var en jentunge da Oluffa døde, hun husker ikke når, men at hun bodde i Oslo er sikkert. Men om dere nå har satt meg på riktig spor så finner jeg nok det ut. Uansett er nysgjerrigheta mi tent, detta skal jeg finne ut av. Takk skal dere ha. Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei, her har det dukka opp nye opplysninger som tyder på at Olufine Opdal er damen jeg leter etter, selv om jeg enda ikke har skjekka med kirkebøkene, det skal gjøres. Det jeg nå har fått vite er at Bestefaren min var Danselærer på Sandvik Danseskole i Oslo i mellomkrigsåra. Det var vissnok en slektning av han som drev danseskolen, muligens datter av Oluffa(som er nevnt over). Er det noen som kan si meg hvem som drev Sandvik Danseskole? Om det skulle være etterkommere av Oluffa/Olufine og Kristian Opdal som leser eller hører om dette håper jeg at vi kan få kontakt. Takk, Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.