Gå til innhold
Arkivverket

Mikkel Olsen, Løten


Thomas Nilssen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om Mikkel Olsen, født i Bergsengeie i Løten 12. mars 1822. Hans foreldre er Ole Mikkelsen Gjærloug og Marthe Amunsdatter Bergsengeie.

Han ble døpt i Løten kirke 7. april 1822: Kirkebok

 

Mikkel giftet seg 19. juli 1859 i Løten kirke med Karen Enarsdatter Kaveldiget.

 

Kan noen hjelpe meg noe mere med hans bakgrunn??

 

mvh

Thomas Nilssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Ole Mikkelsen Gjærlu i FT 1801 eller 1815 for Løten. Det betyr at han må ha kommet utenfra mellom 1816 og 1818. Og da byr det seg flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er merknaden på deres første leiermål? Står det at det er hans andre??

 

Det kan se slik ut. Ved Mikkels dåp står at det er deres andre leiermål sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Ole Mikkelsen Gjærlu i FT 1801 eller 1815 for Løten. Det betyr at han må ha kommet utenfra mellom 1816 og 1818. Og da byr det seg flere muligheter.

Det er flere Ole Mechelsen i FT 1815, så det kan vel være en av disse, selv om ingen er oppgitt å bo på Gjerlu i 1815: Ole Mechelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere Ole Mechelsen i FT 1815, så det kan vel være en av disse, selv om ingen er oppgitt å bo på Gjerlu i 1815: Ole Mechelsen

Du har helt rett. I farta glemte jeg at Michelsen kunne skrives som Mechelsen. I 1801-tellingen er det tre kandidater. Det er vel da sansynlig at han kommer fra Løten. Da er det bare å sjekke ut disse for å se om man kan finne noen ledetråder. Dødsfallet til Ole er også en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket ut alle fem Ole Mechelsen-ene fra 1815:

 

1. Lund, Ole Mechelsen - hans mor Marthe er født i 1792, altså må Ole være født for sent. (Løtenboka b.1,s 453)

2. Brendholen, Ole Mechelsen - f. 1787. Gardbruker på Jønsrudbakken (Brendholen) fra 1813. Gift i 1820 med Anne Jonsdatter Mellom-Rustad. Siden "min" Ole har skrevet seg for Gjærlu, kan det ikke være han! (Løtenboka b.1, s. 307)

3. Østre Langset, Ole Mechelsen - f. 1800. Gift 1827 med Johanne Syversdatter Brevad. Han kan ha fått barn i 1818 og 1822, før han gifter seg. (Løtenboka b.2, s. 140)

4. Trømnes, Ole Mechelsen - Tienestefolk og daglejere i 1815. Vanskelig å vite hvem han er, men er sannsynligvis i rett alder til å være aktuell!

5. Haverbekken Ole Mechelsen - er gift i 1815.

 

Står altså igjen med to alternativer:

Ole Mechelsen Østre Langset eller Ole Mechelsen Trømnes.

 

Tatt geografien i betraktning er kanskje Ole Mechelsen Østre Langset mest aktuell. Siden både Langseth og Gjærlu ligger i Nordbygda i Løten. Trømnes ligger på Ådalsbruk. Men dette trenger selvsagt ikke være riktig.

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan se ut til å bli svært vanskelig. Har sett gjennom døde i Løten fra 1826 til 1890. Finner tre Ole Michelsen, men ingen med alder som passer på Ole Michelsen Langset. Han burde være født ca. 1800. Ole giftet seg med Johanne Syversdatter. Hvor er dette paret i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Michelsen Langset er født 15. november 1800.

Dåp

 

I løtenboka står det at han og kona forpaktet Trætteberg, uten at jeg har greid å finne noe om dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanne Syversdatter finnes ikke som død 1827 til 1865 i Løten. Ole og Johanne er heller ikke registrert med barn de ti første årene etter vielsen. Dette må vel rett og slett bety at paret har flyttet. Men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg burde ha tittet i klokerboka. Den er mye tydligere enn kirkeboka. Har du funnet fler?

Tror ikke det var vanlig at det ble nevnt at far eller mor hadde barn fra før av når de var blitt gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sett mere i kirkebøkene enda.

Ble det skrevet noen attester eller annet når barn ble født utenfor ekteskap? Eller er det bare oppført i kirkeboka?

 

Ole Mechelsens far - Mikkel (Mechel) Olsen Langset (Ekrum) døde 21.10.1854. Det finnes kanskje et skifte etter han der det kan finnes spor etter Ole Mechelsen og Johanne. Har noen tilgang på slike, evnt oversikt om det finnes, eller må jeg på statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mente vel Mechel Christensen Langset (ikke Olsen)? Når det gjelder skifter er det alltid lurt å lete etter disse. Er litt usikker på om det finnes skifter fra Langset. Hedmark Slektshistorielag holder på å legge ut skifteregister for Hedmark og nå har de kommet til bokstaven L, og da burde Langset ha kommet med, noe den ikke har. Tror nok du må ta deg en tur til Hamar for å kontrollere dette. http://www.hedmarkslekt.no/Skifter/Skifter_paa_Hedmarken.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente Mechel Christensen Langset ja...

Jeg så oversikten over skiftene, men synes det er rart om det er ingen garder på L som er med fra Løten, men det kan jo være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.