Gå til innhold
Arkivverket

[#5346] Ingeborg Hansdtr. f. 18.08.1844 i Vikedal, Rogalan


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg etterlyser Ingeborg Hansdtr og henns mann Mons Andreas Larsen f. 26.09.1846. Ekteparet giftet seg i Korskirken i Bergen 30. juni 1872. Den 20. april 1873 får de en datter. Ingeborg ble født 18.08.1844 i Eikedal u. prestegarden i Vikedal i Vindafjord i en stor søskenflokk. Eldstemann Endre ble trolig igjen i Vikedal, en reiser til Stavanger en til Bokn og en til Stord, mens fire reiste til Bergen, der iblandt Hans, Marta og Ingeborg.I folketellingen for 1875 ser det ikke ut som Ingeborg og Mons Andreas har flytta frå Bergen, men kor? Kan ikkje finna dei att nokon stad. Er det nokon som kan hjelpe meg? Mons Andras var utlært smed da han og Ingeborg gifta seg. Hper at det er noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg tar opp en gammel sak for om mulig å finne en løsning på en gammel gåte. Derfor prøver jeg å finne ut hvor det ble av Ingeborg sine søsken og hvor det er mulig å finne etterkommer av dem, hvis det er mulig da?Jeg har i mange år prøvt å finne ut hvor det ble av datteren til Ingeborg da hun ble foreldreløs. (Mathilde Larsen). Uansett hvor hen jeg søker er det ingen som til dags dato med sikkerhet kunne si hvor det ble av datteren til Ingeborg. Kanskje løsningen ligger i hvor hennes tanter og onkler bosatte seg?Takker for all hjelp som kan føre til et gjennombrudd i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du skriver at Endre ble trolig igjen i Vikedal. Her er han på Søndenå i Vikedal i 1865. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er søsteren Guraa Hansdtr. Eikeland g.m Erik Danielson på Stølsmark i Vikedal.De bodde i 1865 på Søndenå i Vikedal. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er kanskje Thor Hansson i Bergen i 1865. Alderen stemmer ikke på året, men han er fra Vikedal og det kan muligens være han. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette kan være Hans på Årstad i 1865. Alder stemmer ikke helt, men søsteren Marta er også bosatt på Solheim i Årstad, så muligheten er der. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Lenken i innlegg 3 var feil. Se Lenke Alderen til Endre stemmer ikke helt, så her er det noe tvil ute og går. Endre og Marta får et barn Berta Marie dpt.6.12.1863 på Søndenå i Vikedal og da er bl.a Thor Søndenå (kanskje bror til Endre som var i Bergen i 1865) og Erik Stølsmark som var gift med Guraa Hansdtr. søster til Endre - faddere. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

25.12.1866 blir Ingeborg, datter til Endre Hansson og Marta døpt, nå bosatt på Gjerde u. Opsal i Vikedal. Her er bl. a Margrete Hansdtr. søster til Endre, fadder. Samme dag blir Ingeborg datter til Guraa Hansdtr. og Erik Stølsmark døpt. Her er Siri Hansdtr. søster til Endre og Guraa fadder. Legger inn bilde av kirkeboken, siden lenkene ikke virker. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1062.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette er kanskje datteren til Erik Stølsmark og Guraa på Søndenå i Vikedal ved FT i 1900. Hun er døpt 25.12 1866, men her står det 1862 tilføyd senere?? Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Margreta er nevnt i Vikedal i 1866 som fadder til Ingeborg Endresdtr. Hun kan være denne personen som er nevnt som Matha (Marta eller Margreta) som er tjenestejente på Solem Moe i Vikedal ved FT i 1865. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Så var det Siri Hansdtr. som kan være den Siri som er født i Vikedal i 1850 og er 'snedkerkone' i Kro på Bokn ved FT i 1900. Se Lenke Mvh. JOhan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Terje, jeg synes det er noen uklare opplysninger i (1) og (2); du skriver i (1) 'I folketellingen for 1875 ser det ikke ut som Ingeborg og Mons Andreas har flytta frå Bergen, men kor?' og i (2) 'foreldreløs. (Mathilde Larsen).'Har du funnet dem i noen folketelling for 1875? Der var ikke folketellinger i alle kommuner i 1875.Vet du at Mathilde Helene ble foreldreløs?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mons Andreas, Ingeborg og Mathilde flyttet til Kristiansand en gang mellom 1873 og 1875. Ingeborg døde i 1878 og Mons Andreas giftet seg opp igjen med Signe Sofie i juni 1879. I April 1881 døde Mons Andras. Dotter til Ingeborg og Mons Andras Larsen, Mathilde Larsen ble konfirmert i Kr. sand domkirke ca 28. april 1889. Der slutter alle spor etter Mathilde Helen. Det er mulig at det er denne Mathild som utvandret fra Kr. sand til USA i 1893, men denne Mathild er noen år yngre? enn den Mathilde jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, det var avklarende, har leitet i Manger (Mons Andreas hjemkommune) og diverse andre kommuner rundt Bergen, men da kan det altså utelukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Du skriver i innlegg nr. 2: 'Kanskje løsningen ligger i hvor hennes tanter og onkler bosatte seg? Har du disse opplysningene om hvem disse tantene og onklene er og hvor de bosatte seg? I tilfelle ja, så hadde det ikke vært nødvendig å lete etter dem. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg vet en del om hennes tanter på farsiden, men veldig lite om hennes tanter og onkler på morsiden. I denne debatten er det oppgitt noe om søskene til Ingeborg, det meste av dette er nye opplysninger for meg. Jeg har søkt etter datteren til Mons A og Ingeborg Larsen i ft for 1900, men kan ikke finne henne i denne tellingen. Jeg antar at hun har dradd utenlands, men i hvilken retning hun har dradd har jeg lite eller ingen info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Her er lenk til eit tidligare tema om Mathilde, der det igjen er nemnt minst 3 eldre tema:LenkeNår det gjeld utvandring til USA, har eg lagt merke til at alder og andre opplysningar ikkje alltid stemmer. Søster av bestefar min er 10 år for gammal då ho utvandra. Ein annan har feil fødekommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg har hatt noen andre tema ang. Mathilde, men denne gangen ville jeg heller gripe fatt i søskene til Ingeborg for om mulig at der kan ligge interessante opplysninger der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.