Gå til innhold
Arkivverket

[#5349] Sund - Kausland Peder Olai Olsen f. 1873


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Eg ønskjer opplysninger om Peder Olai Olson f. 1873 i Austvoll. Då han var 3 år gamal vart han foreldrelaus og flytta til familien på morsida i Sund - truleg Kausland sogn. Mora hans var Synneve Pedersdtr Sæle f.1844 - 1874.I forleteljinga for 1900 er han gift og har barn og bur på Tofterøy. Dersom nokon kjenner til denne familien så hadde det vore fint å få kontakt. Far hans var halvbror til min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Terje,Jeg skal sjekke litt i Tofterøy-navnene mine, men Peder Olai bor vitterlig på Kausland og ikke på Tofterøy i 1900!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen,Jeg har sett litt på linkene, og oppdatert med det jeg har funnet til nå i slektsdatabasen min.Du finner Peder Olai under etternavnet Kolbeinsvik på hjemmesiden min:http://www.slettemoen.com/slekt/slekt.htmSe under Tofterå-databasen... (grønn knapp)Håper dette er til litt hjelp, men det kan hende du har dette fra før... Spør gjerne mer hvis det er noe du lurer på!Mvh, Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

HeiJeg har også funnet han på folketellingen for 1900, men jeg lurer på om det er noen etterslekt etter han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Da foreslår jeg at du ser om du kan finne konfirmasjonene og giftemålene til døtrene på Statsarkivet, og ringer til barna deres. Det heter sikkert ikke Kausland lenger... Med mindre en av dem tok over gården der. En telefon til et par Kauslander i Sund kan jo kanskje hjelpe deg. Du kan jo også bruke skattelistene til BA, og se om du finner noen godt voksne (i alder) som heter Kausland, og som kanskje husker noe hvis du ringer dem... Evt. kan du jo kontakte VestNytt med en etterlysning?Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer...Var det forresten hos morsslekten på Viksøy han bodde? Eller vet du ikke dette sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Hei HeidiJeg har fått oppgitt at han trolig bodde hos en tante dvs en søster til moren i evn Tyrnevik/Trellevik i oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan det være at Anne Pedersdtr. som er 26 år i ft.1865 er søsteren til Synneve? Hun er gift med Rasmus Iversen (37 år) og bor i Trællevik i 1865. De har (foreløpig)ingen barn i 1865. Det ser ut som om det er Rasmus sin bror, Anders, som har garden i Trellevik i 1900.Det sier vel ikke så mye mer om etterslekten etter Peder Olai, da, med mindre du kan finne Anne og Rasmus sine barnebarn i live i Trellevika.Jeg skal kikke litt til, og se om det går opp noen lys for meg om dem du søker.Har du lagt ut noe informasjon om denne eller slekten din ellers på nettet? Vil tro at med etternavnet Aarland har vi annen felles slekt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

HeiDu opplyser at vi muligens har felles slekt? Det kan være mulig. Jeg har ikke lagt ut min slekt på nettet. I fall jeg skal gjøre det trenger jeg veiledning om hvordan dette gjøres. Kan jeg få e-postadressen din? Den kan sendes til: terje1948@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

Takk til alle som har hjulpet meg med dette. Eg har nå hatt ei etterlysing i lokalavisa for Sotra - Vestnytt og klart å funne fram til dei fleste etterkomarane etter Peder Olai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.