Gå til innhold
Arkivverket

[#5352] Hedrum - Mathis Abrahamsen Nesset og Else Evensdtr


Gjest Turid Langaas Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo! Jeg vet det sitter mange med gode kilder der ute, og mitt håp er at noen kan hjelpe meg. Min morfars slekt kommer fra Kvelde og områdene rundt. Jeg har hatt god hjelp at Hedrum bygdebøker,men jeg trenger hjelp der bøkene stopper. Starter med to av mine tiptipoldeforeldre Mathis Abrahamsen, husmann på Nesset under Odberg søndre fra 1820-åra til han døde i 1871, (1786-1871) gift i 1817 med Else Evensdtr. (1789-1876) # Mathis: Jeg finner en Mathis Abrahamsen på gørden Baarnes Nordre i Hvarnes i FT-1801. Han bor hos morbroren Ole Paulssen. Da jeg lette på "Trolovede og viede i Hedrum 1751-1765(?)" fant jeg at Abraham Jørgensen og Birthe Paulsdatter ble trolovet 24/11-1784 og viet 5/12-1784, forlovere var Arne Bornes og Paul Skaglemoe (far?) Er disse foreldrene til Mathis tro? Kan ikke finne noen av dem i 1801, i tilfelle er han foreldreløs. # Else: Hun er i 1801 12 år gammel og bor sammen med moren Maren Johanesdtr., stesøsken og stefaren Anders Jenssen på gården Hellenes Nordre i Hvarnes. De har "Bege ophold af gaarden. Manden bøyde vegter". Noen som vet hva det betyr? De må ha giftet seg ca 1791-92 og faren Even død før det. Noen som kan hjelpe meg med disse? Kanskje noen har flere aner bakover?? Hilsen Turid Langaas Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Hedrum bygdebok bind III s. 969; Bekken u/Skoklemoen:Abraham Jørgensen (1762-1803). Gift 1. gang 1784 med Berte Paulsdatter (1757-1791) fra Bårnes Nordre. Abraham gift på nytt. Barn av Abraham og Berte: Paul (1786-) og Mathis (1789-).Dette passer bra med den Mathis som var 12 år i 1801. Dessuten kan bygdeboka fortelle at Ole Paulsen var bror av Berte. Dermed bør vi trygt kunne konkludere med at Abraham og Berte er Mathis' foreldre. Se Hedrum bygdebok for Abraham og Bertes forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mathis døpt 6/9 1789 Hedrum. Far Abraham Bekken. Gift 27/12 1817. Da var de begge 28 år. Så Abraham Jørgensen er rett far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo ! Nå er jeg tilbake - tusen takk skal dere ha. Dette var kjempebra - nå er det bare å låne Hedrum bygdebok igjen. Håper noen kan finne noe om kona Else også. For da stopper ikke denne greina opp!!! hilsen Turid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Da vil du snart komme fram til Abraham Jørgensens far, Jørgen Kristoffersen. Om hans foreldre står det ingenting i bygdeboka, men jeg har notert meg at han kan være sønn av Kristoffer Gulliksen Skoklemoen. Begrunnelsen er hans status som "vitne" ved trolovelsen til søstra (?) Siri. Se "trolovede og viede i Hedrum 1751-85" post 12 og post 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Turid:For det første: "bøyde vegter" tror jeg skal bety "bygdevekter", som såvidt jeg husker var en person som bl.a. hadde som oppgave å sørge for at rekende fant o.l. snarest mulig ble jaget ut av bygda. Tilskudd av fattige ønsket man ikke.For det annet: Elses dåp mener jeg å ha funnet i kirkebok for Hedrum. Iallfall ble en Else døpt der 20. april 1789. Dessverre er jeg ikke sikker på om jeg tolker prestens håndskrift korrekt her, men såvidt jeg kan se het faren Even Hansen Wierud. Problemet er imidlertid at i bygdeboka for Hedrum, bind III, side 995, står det at Hans Evensen Vierud (oppr. fra (nabogården?) Auklev, født ca 1700, d. 1741) og hustruen Åste Jacobsdatter fra Gjetrang i Lardal (1711-1790) ikke hadde noen barn. (De ble gift i 1730). Men det kan naturligvis tenkes at denne Hans Evensen har hatt en sønn med en annen kvinne enn hustruen. Det kan jeg foreløpig bare spekulere over.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Turid:Litt mer som kanskje interesserer: Even Hanen Wierud begraves i Hedrum 27.09.1788, 28 år gammel. (Jeg har dessverre ikke klart å finne hans dåp i Hedrum omkring 1860).27.03.1791 vies Anders Jensen og Maren Johannesdatter. De ble forlovet 09.01. samme år.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Tusen takk! Dette er fine "tråder" så det kan hende at jeg kan kommer litt lenger - det hadde vært artig. Har nemlig funnet utrolig mye på morfars slekt i Hedrum. Første gang jeg prøver denne "kanalen", men det blir ikke siste - et flott sted! Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.