Gå til innhold
Arkivverket

[#5353] Ole Jacobsen og Malene Monsdatter i Sund 1801


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Songstad

Kan noen hjelpe meg med opphavet til Ole Jacobsen ( f. ca 1765- ? ) og Malene Monsdatter (f.ca 1768-?) De giftet seg 8.2.1795 i Sund og finnes på gården Førde i 1801. Ole ”Bruger et lidet jord plads” De har sønnen Jacob (6) og datteren Elseber (født 29.9.1798)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg finner ungkar Ole Jacobsen Førdestrømen som gifter seg med pike Malene Olsdtr. Hougen 8. februar 1795. Er disse de samme?I tilfelle finner du kanskje foreldrene hennes på gården Houen i Åkre sokn i Skånevik: Lenke er ihvertfall den eneste Olen jeg har funnet på "Hougen" eller liknende navn i Hordaland i 1801.Jeg vet at til Førdestrømmen og Førresdalen har det kommet familier både fra Kvam/Vikør og fra Voss. Så du kan ha et ganske stor søkeområde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Litt "far fetched" kanskje, men på gården Bruvold i Lyre sokn i Lindås, finner du to ganger Elsebe, en Ole og en Jacob i samme slekten. Kan jo være tilfeldigheter selvfølgelig, men, men:Lenke ser det ut til at Jacob Olsen Heimark (1707-1762)(Hedemarchen) i Austevoll, som var gift med en Elze (Elsa) Pedersdtr. Nødsheller i 1734 hadde flere sønner som het Ole (selv om den første levde opp!) Blant annet hadde de en ole født i 1756 og en i 1760. Vet ikke noe mer om de siste to... Faren til Jacob var Ole Jakobsen Klepsvik.Vet du, dette var ikke lett! Jeg vet ikke om det er til noe hjelp, heller! :-)PS: Datoen 8.2. er trolovelsesdato, ikke vigselsdato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Joda Heidi, det er rett ekteskap. Glemte å gjøre oppmerksom på at Malene har to ulike farsnavn. Regner med at navnet ved inngått ekteskap er det rette. Haugen er det ikke så få steder som heter heller, så jo - dette er en nødt. Men takk for tipsene i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T. S.

Det beste er nok å få tatt en titt i kirkeboka. Der finner du oftest både farsnavn og faddere som kan gi deg mer informasjon. Du kan jo evt. sende en forespørsel til SA og be pent om at de tar en titt for deg, hvis du ikke skal til Bergen med det første....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.