Gå til innhold
Arkivverket

[#5354] Karen Bolette Berntsen - Hvor kom hun fra?


Gjest Torodd Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Torodd Støyl

Min oldemor Karen Bolette Berntsen f. 10.12.1885 d.01.03.1946. Hun gifta seg med Anton Andreasen Madsen fra Røyken f.19.06.1883. Første barn er født i 1906, så de gifta seg vel før det. Hun bosatte seg i Røyken og er begravet på Røyken kirkegård. Men hvor kom hun fra?Hun står ikke i kirkebøkene for Røyken, heller ikke gift i Røyken.Min bestemor mente å huske at Karen Bolette (hennes svigermor) kom fra Lier. Hun mente også at det hadde vært noe familie i Valdres, men dessverre husker hun ikke så godt lenger.Jeg har leita på folketellinga for 1900, men det er vanskelig når jeg ikke veit hvor i landet jeg skal leite. Kan noen hjelpe meg?På forhånd tusen takk!Hilsen Torodd Støyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Forsök å ta en telfon til prestekontoret i Röyken og be de gjöre et oppslag i kirkeboken for deg. Det bör nemlig oppgis i begravelsesnotatet til Karen Bolette hvor hun var födt :-) Lykke til, MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du bør vel gå til kirkeboka, og slå opp på ekteskapet som kanskje var rundt 1905. Det er mulig kirkeboka ligger på prestekontoret i Røyken, hvis den ikke er levert inn til statsarkivet på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Iflg. Riksarkivets oversikt, er Røykens kirkebøker for denne tiden filmet. (Mini10 dekker ekteskap 1909-1918). Lykke til! Laila (solbrent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Støyl

Tusen takk for hjelpen alle sammen!!!Jeg har fått sjekket kirkebøkene for Røyken fra ca. 1900 til 1906, men uten å finne noe ekteskap i Røyken. Så jeg tror hun må være gift et annet sted enn Røyken. Jeg tenkte de kanskje giftet seg på hennes hjemsted, hvorhen nå det må være.Jeg skal prøve Røyken prestekontor og begravelsesnotatet til Karen Bolette (som Marius H. foreslo) så fort påsken er over.Torodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tove Bakke

Det finnes en Karen Bolette Johansen, f.1885 - fødested Rakkestad, oppført under Glemmen kommune Bosted: Lahellemoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kanskje din bestemor ikke husker så galt alikevel. Tranby i Lier: født 11/12 1885 - dpt. 10/1 1886 Karen Bolette. Foreldre Johan Bertnsen og Thora (Karie?) Stokkene. Finnes Stokke gård i Lier så kanskje det sto Stokkeeie. Folketellingen 1900 for Lier Braaten gård: Johan Berntsen f. 1857 og kona Tora f. 1858. osv. Anton Andreas(en)? Madsen kan jeg ikke finne født i Røyken rundt gjeldende tidspunkt. Hva het han egentlig. Du holder på med en periode da det var mye kluss med etternavn da det var en ny "navnelov" rundt siste del av 1800. De kunne (måtte) velge mellom den gamle måten som sier hvem de er barn av eller den nye hvor de måtte ta farens etternavn. Derfor lurer jeg på om Antons far kunne hete Andreas Madsen eller omvendt. Lykke til og god påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Støyl

OJ! Dette var interessant, Berit. Fant du henne på 1900-tellinga? Jeg har henne født 10.12.1885, men det kan jo bare være før og etter kl. 2400.Ang. Anton Madsen, så veit jeg litt om han. Han er født i Røyken 19.06.1883. Foreldra hans het Andreas Madsen (f. i Asker) og Tolline Johansdatter fra Røyken. Jeg har også foreldrene deres igjen, men så blir det stopp igjen.Jeg har bl.a. moren til Tolline Johansdatter (f.12.01.1848) som het Randi Helene Jørgensdatter og er født i Lier i 1820. Men ikke foreldrene hennes.Men, takk igjen Berit! For interessante opplysninger om Karen Bolette.Hilsen Torodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En Karen Johansen, f. 1885 i Lier, er budeie hos Andreas Berntsen (f. 1860 i Lier) på Vang Nedre i Røyken 1900. Denne Andreas er vel da Karens onkel, bror av hennes far Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Støyl

Hei Ketil.Jeg trur jammen du har rett, jeg. Navnene passer jo bra, også fødestedet til "onkelen". Det som gjør dette spesielt sannsynlig er at dette er veldig nært det området hennes mann er fra. Hennes svigerfar var kirketjener i Røyken kirke og det er rett i nærheten! Dette vil jeg sjekke opp nærmere.Rart å tenke på at jeg fikk hjelp helt fra Texas. Tusen takk for hjelpen, Ketil!Det er utrolig hvor mange hjelpsomme og koselige "slektsforskere" som fins rundt omkring.Hilsen Torodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Støyl

Dette er gøy!! Nå begynner det jammen å løsne litt. Etter at Berit fant fram til foreldrene til Karen Bolette som var Johan Berntsen f.1857 og Tora Berntsen f.1858. og Ketil til onkelen, Andreas Berntsen, så har jeg søkt på folketellingene igjen. I 1865-tellinga fant jeg Bernt Johansen f.1829 Lier g.m. Anne J. Hansd. f.1830 Lier. Barn: Maren J f. 1850, Hans f. 1853, Johan f.1856, Andreas f.1860, Karen f.1862, Oluf f.1864.Og jeg fant Bernt Olsen f.1816 g.m. Anne Karine Jensd. f.1823 Barn: Anton Torvald f.1852, Bernhard f.1855, Tora Berntsd. f.1857, Gustav f.1859, Peter f.1862, Olava f.1864.Så nå har jeg altså fått alle 4 besteforeldrene til Karen Bolette! Alt går så mye lettere med litt hjelp! Jeg regner med at for å komme videre nå, så må jeg vel se i kirkebøkene for Lier. Hvis ikke noen av dere har dem tilgjengelig, da?Det jeg trenger nå er å finne ekteskapet till Bernt Johansen f.1829 og Anne J. Hansd. f.1830 som må ha skjedd før 1850. Bernt Olsen f.1816 og Anne Karine Jensd. f.1822/23 gifta seg vel før 1852. Kanskje navnene på foreldra deres dukker opp her? (Jeg prøvde meg på 1801-tellinga, men her mangler det sikkert ett ledd i mellom - Ole Berntsen f.1787).Påskehilsen fra Torodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.