Gå til innhold
Arkivverket

[#5357] "Ehreborn och Well:t"


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Ja, "Ehreborn och Well:t" er det han omtales som han Hans Eriksson som i vel 1680 gifter seg med ei velstående enke i Nesinge sogn, Bohuslän. Hun er en av mine formødre, som jeg har god oversikt over, men min nysgjerrighet går på hennes nye mann og hva hans "tittel" kan bety. Om han var spesielt ærbar kan det kanskje stilles spørsmålstegn ved - han pantet raskt ut fruens jord, tok pengene og rømte over til Norge. Men det er altså en annen historie.Er det noen av dere som kan si noe om "tittelen" er en mer vanlig høflighetsfrase i et tingdokument, eller om det kan henvise til noen spesiell posisjon i samfunnet den gang?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, og takk for interessen. Sitatet har jeg fått fra svenske kontakter - som erfaringsmessig er svært gode til å lese gotisk håndskrift. Men en skal vel aldri si aldri..I denne omgang: Hva kan betydningen ha vært hvis det står "Wellb"? I utgangspunktet leste jeg det som "ærbare og velakttede", men kom siden på at det kanskje var litt lettvindt. Og uansett: Kan formuleringen si noe om stand/posisjon o.l.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.