Gå til innhold
Arkivverket

[#5359] KLEMP


Gjest Lisbeth Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hvem var C.Klemp født 1804 i Faaberg sogn ???I 1900 bor det en Ovidie Klemp f.1889 i Kristiania hun bor på Hafsten søndre i Høland.. Og samme år bor Eugine Klemp f.1889 i Kristiania. på Solberg (Skaarer) i Høland. Begge er offentlig understøttet.....Kan de være søsken?? Hvem er foreldrene??Eller Christian Nicolai Klemp f. i Kristiania 1842 han var dyrlege, og bodde i Moss i 1865, hvem er hans foreldre? Kan det være noen som kjenner noe til disse?? Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

For meg virket navnet tysk. Har du sjekket blandt glassblåserslektene i "egnen", f eks ved Jevne glassverk? Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

vær obs på at mye der kan være feil, det meste er registrert av amerikanere som ikke kan norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Takk for alle svar... Navnet kommer nok fra Tyskland, men hvem kom til Norge??? Flere "Klemper" har holdt til i Oslo området på 1800 tallet Bl.a. har vi Hans Hammer Klemp f.20.apr-1832 Kristiania, han var gift med Karen Marie f. Hansen i 1832 Kristiania- De fikk bl.a. en sønn,Axel Ludvig Klemp f.1855 Kristiania, som giftet seg med Josefine Wilhelmine f.1861 i Gøteborg (henne vet jeg ikke mye om). Og de fikk en sønn Fritjof Jonathan Klemp 18.feb.1886 i Kristiania, som flyttet til Rjukan da jernbanen kom dit. Nå skal jeg gå å søke litt mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

I 1875-tellingen på RHD vil du finne Kristian Klemp, Amtsdyrlege, f. 1842 i Kristiania, med hustru (f. i Moss) og 3 barn, den eldste f. 1868. I kirkebøkene for vigde/Moss vil du kanskje finne noe om hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Sjekk databasen over døpte i Fåberg her i Digitalarkivet. Du finner 7 barn der Gardsnavn er oppgitt til Klemp. Faren er Controlleur/Forvalter Friderich W. Klemp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

I mine notater om familien Erboe finner jeg: Henrik Otto Erboe,f.1834 i Ø.Porsgrunn,-død 26.mai 1903 i Tønsberg,69 år gl.,som Erboefam. siste agnatiske skudd i Norge. Han var garvermester i Tønsberg og inngikk ekte- skap 18.nov.1865 i Christiania(Grønlands menighet) med LOVISE MARIANE ADOLPHINE KLEMP, f.1834 i Chra. død 1891 i Tønsberg;datter av examinatus juris Peter Christian Klemp og hustru Lovise Michelsen. I ekteskapet 4 barn: Anne Lovise Margrethe Bull Erboe 1866-1897. Bente Marie Foyn Erboe 1868-1888. Daniel Christian Borrelly Klemp Erboe 1871-71. Daniel Christian Borelly Klemp Erboe 1871-? Mvh. Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei på dere !!! Her har jeg fått mange gode tips som jeg jobber vidre med, tar imot alle innlegg med mange tusen takk... Libeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. familysearch er den eldste norske Klemp født i Fåberg i 1812 Jonatine Lovise Klemp. Internationalt er det nok Sachsen i Tyskland som har den eldste Klemp i 1579. København har også Klemp i ca, 1750. Så det ser nok ut til at det er et tysk navn, kanskje kommet hit via København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Følgende Klemp'er er født på Fåberg på begynnelsen av 1800-tallet: Peter Chr. 22/8-1804 (Far Contolleur Klemp) Hans Freder. 15/9-1806 (Far Friderich W. Klemp, mor Catharina Sophie) Bolette S. 25/3-1809 (Far Forvalter Klemp) Dorthea Am. 1/8-1810 (Far Forvalter Klemp) Jonatine L. 1812 (Far Forvalter Klemp) Jonathan E. 6/12-1813 (Far Forvalter Klemp) Dorothea A. 14/6-1816 (Far Forvalter Klemp) Ane Marie 31/7-1818 (Far Forvalter Klemp, mor Marie Sophie Klemp) Edvard Eliezer Hammer 4/1-1821 (Far Forvalter Klemp)Og disse dør på Fåberg: Jonathan Iman. Klemp 4/11-1810, 3 år gl. Dorothea Amalia Klemp 9/12-1812, 00 01m gl(!?). Jonathan Emanuel 1/4-1824, 10 år 4 mån. (Far Forvalter Klemp) Bolette Sophie 31/10-1826, 17 1/2 år, bosted Jevne glassverk Jonathine Lovise 26/5-1827, 15 år, druknet, bosted Jevne glassverk. Dorothea Amalia Klemp 26/5-1827, 12 år, druknet, bosted Jevne glassverk. Madame Cathrine Sophie Klemp 22/2-1849, 71 år, enke, bosted Lillehammer.Konfirmerte: Peder Christian 1820 Hans Fredrik 1820 Bolethe Sophie 1824En av fadderne til Edvard heter P. C. Klemp. Han kan være identisk med den eneste Klemp i 1801-tellingen: Peter Christian Nicolay Klemp på Eidsvoll.Anna Maria Edvardsdatter (d. av Edvard Klemp og Elisa Andreas.), f. 9/8-1852 i Horten, konfirmeres 1867 på Fåberg.Kilder:1818) og Arkivnett Oppland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

TAKK.... Dette er god hjelp for en nybegynner. Hvor kan jeg finne noe om Jevne glassverk? Peter Chr. Klemp hadde en sønn som het Hans Hammer Klemp f.20.april 1832, men hvor har de fått navnet Hammer fra???? Er det noen som vet det???? Lisbeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fadderen P. C. Klemp er vel heller identisk med Peter Chr. Klemp f. 1805. Han var konfirmert i 1820, og dermed var han vel kvalisert til å være fadder. Han er oppført som contorist, til tross for sin unge alder. Men Peter Christian Nicolay Klemp på Eidsvoll er vel allikevel en god kandidat til å være nær slektning.Hammer kan kanskje komme av Lillehammer?Ved søk i BIBSYS finner jeg dette av interesse:Innvandrere ved norske glassverk og etterkommerne deres (1741-1865) : en undersøkelse av etnisk identitet / Anne Minken. Hovedoppgave i historie - Universitetet i Oslo, 2000.De gamle norske glassverk / Sigurd Grieg. Særtr. fra: Norsk Teknisk Museum. Volund 1959.Glasverk - historie og arkiv. Amdam, Rolv Petter. I: Arkivmagasinet. - 1993, nr 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

I Per R. Bærøes bok "Herlig er Staden, prægtig er Gaden.." (Thorsrud as Lokalhistorisk forlag. Lillehammer (1990)) nevnes side 25 at losjivertinne Madame Klemp, en tyskettet enke fra Biri Glassverk i 1837 mottar skoleelever i losji i Soelbergs Gaard (nå Frimurergården) i Lillehammer. Lillehammer har ellers navn dels etter gjestgiveriet og den gamle handelsplassen på Hammer gård ved kirken, dels Lille- i motsetning til Storhamar (Hamar). Men jeg vet ikke om Hammer i Hammer Klemp har noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Forøvrig finner du omlag 50 forekomster av Klemp som etternavn på telenor online (pluss mobiler og firma), og noen få med Klemp som mellonavn. En ringerunde burde være overkommelig. Hva med å begynne med de som bor på Gjøvik (nær gamle Biri glassverk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jevne glassverk i Fåberg hvor Friederich Klemp arbeidet først som kontrollør og seinere som forvalter, var i drift fra 1792-1840. Men Klemp kom trolig ikke til verket før noen år etter 1801. Den mest utførlige beskrivelsen av dette glassverket kan du finne i G.E: Christiansens trebindsverk "De gamle priviligerte norske glassverker og Christiania Glasmagasin. Et bidrag til norsk industris historie", Oslo 1939. Jevne glassverk er (såvidt jeg husker) behandlet i bind 3, og jeg tror også det er noen biografiske opplysninger om Friederich Klemp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Tusen takk for alle svar...... Axsel Ludvig Klemp f.1855 i Kristiania gift med Josefine Wilhelmine f.1861 i Gøteborg, han var dampskipsmek. Er det noen mulighet til å finne ut om hvilke båter han jobbet på? Ellers har jeg funnet ut at far til Axsel Ludvig, var Hans Hammer Klemp f.20/4-1832 i Kristiania, og han var bestyrer ved Krogstad spigerverk. Hans Hammer Klemp's far var Peter Christian Klemp f.22/8-1805 i Faaberg. Og Hans far var Friderich W. Klemp som var gift med Catharina Sophie, kan dette navnet senere blitt til Marie Sophie, som er Madame Klemp på Lillehammer?????? Hva tror dere? Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Madame Klemp kalles Cathrine Sophie når hun begraves i 1849. Ved datteren Ane Maries dåp i 1818 kalles hun Marie Sophie. Har du flere tilfeller hvor hun kalles Marie Sophie? Ellers kan det vel være at presten har skrevet feil eller at avskriften er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Her kommer noen flere opplysninger om familien Klemp hentet fra Opplandsarkivets database:27.8.1820 døde forhenværende Borger og Skomagermester Christian Gottfried Braune på Jevne Glassverk. Det er opplyst at han bodde hos sin svigersønn Hr. Klemp på glassverket. Videre heter det at Braune var født i Saxen 15.8. 1744 og "kom heertil 1815". Dette må vel være Cathrine Sophie Klemps far.25.8.1828 døde Hans Hammer Klemp, forvalter på Jevne Glasværk, 54 år gammel. Er dette samme person som Friderich W. Klemp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei! Takk for svar.... Det er bare ved dåpen til Ane Marie i 1818, jeg ser navnet Marie Sophie, det kan være lese/skrive feil, eller et kalle navn.Den eneste Hans Hammer Klemp som jeg vet om er født i 1832 og gift med Karen Marie f.Hansen 1832. sønn av Peter Christian Klemp f. 1805 og Lovise f.Michlsen f.1803. Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare en liten korreksjon: Per R. Bærøes bok "Herlig er Staden, prægtig er Gaden.." på Thorsrud as Lokalhistorisk forlag kom selvfølgelig ikke ut i 1990, som jeg i vanvare skrev, men i fjor (2000). Den er morsomt skrevet og inneholder en mengde interessante detaljer særlig om personer som bodde innenfor Lillehammers gamle bygrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Kan det dreie seg om to Klemp'er?Kontrollør Friderich W. Klemp, g. m. Catharina Sophie, barn Peter Chr. (1805) og Hans Fredr. (1806)ogForvalter Hans Hammer Klemp, g. m. Maria Sophie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Mikalsen

Hei!Ja, er det en eller to familier Klemp på Faaberg, det lurer jeg også på...og hvem Klemp er 23 år i 1801 tellingen og tjeneste folk i Eidsvoll????Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.