Gå til innhold
Arkivverket

[#5365] Andreas Jansen fra Hobøl - hvor mange barn?


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Andreas Jansen ble født 28.01.1828 i Hobøl og var uekta sønn av Jan Aslaksen Asperud fra Kråkstad og Stine (?) Andersdatter. Andreas flyttet på ett eller annet tidspunkt til Kråkstad, hvor han 05.04.1859 blir gift med Karen Olsdatter, datter av Ole Nilsen Hegenstadplads (?). Hun var 25 år gammel, mens Andreas blir oppgitt å være 22,5 år!Jeg vet at familien flyttet til Vestby, og har lett etter fødte i Kråkstad, samt fødte og konfirmerte i Vestby. Jeg har da funnet følgende barn:1. Josefine Andrine, f 07.04.1861, Kråkstad. 2. Thea Alette, f 03.07.1863, Kråkstad. D 1867. 3. Johanne Olava, f 04.10.1863 (!), konf Vestby 1878. 4. Andreas, f 14.10.1866. 5. Kristian Thorvald, f 1866 (!), konf Vestby 1881. 6. Karl Anton, f 1870, konf Vestby 1884. 7. Tilla Amalie, f 1876, konf Vestby 1890. 8. Thora Alette, f 1879, Vestby.Alel barna, unntatt Tilla Amalie og Thora Alette, ble født i Kråkstad. Problemet er bare at enkelte av barna skal være født samme år... Hva er feilen? Var det to ektepar i området som het Andreas Jansen og Karen Olsdatter? I FT 1865 finner jeg Andreas og Karen på Jørgenrudbråten i Kråkstad, det oppgis ved flere av barnas konfirmasjoner at de er født på denne plassen. Men i FT 1865 står de bare oppført med datteren Johanne, selv om Thea Alette ikke døde før i 1867... Noen som kan komme med gode forklaringer?Siri A. Baklid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Svarer meg selv med at jeg har funnet Andreas Jahnsen og Maren Olsdatter på Midsem nordre i Kråkstad i 1865 - det er altså to eAndreas Jahnsen bosatt i Kråkstad, født i Hobøl omtrent samme år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jarleif Nordheim

Hei, Jeg kom over denne litt eldre etterlysningen, og ser at jeg har opplysninger om Andreas' og hustru Karens siste år i Garder i Vestby. Likeledes litt om etterslekt til Thora Alette. Er dette av interesse?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Hei, Jarleif! Har du ytterligere informasjon, er jeg veldig interessert! Min e-postadresse er: sbaklid@start.no Tora Alette var gift med Ivar Severin, og deres datter Åse var min oldemor på morssiden.Hilsen Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.