Gå til innhold
Arkivverket

[#5366] Tengel Nielsen - Aust-Agder


Gjest Kari Anne Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Anne Jørgensen

John Tengelsen f.12.03.1878 er min oldefar. Da kona til John døde ble bestefar tatt fra han og satt bort, og all kontakt med faren ble brutt.Jeg har klart å finne ut navnene på foreldrene hans, men så kommer jeg ikke videre. Tengel Nielsen f. 1834 i Gjerestad i Aust-Agder g.m. Helga Pedersdatter f.1840. Barn: Johanne 1859, Gunnild 1863, Nils 1870, Peder 1873, John 12.03.1878, Andreas 1886.Kan noen hjelpe meg videre?Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har du prøvd kyrkjebøkene for Gjerstad (evt. på film) for å finne ekteskapet og evt. dåp for Tengel og Helga? Det er nok vegen du må gå om du vil vidare her - og du har jo rimeleg bra med årstal å gå ut frå. Film av kyrkjebøkene kan låne inn til ditt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Jørgensen

Takk, jeg skal prøve å få lånt filmen. Jeg har hittil bare prøvd folketellinger, bygdebøker og "hukommelser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Kari Anne! Jeg mener å finne Tengel Nilsen og hans kone Helge Pedersdatter på plassen/gården Kallarberg i 1900-tellingen. Dette er i Vegårdshei. Her står det at de var født i Vegaardsheien. Hvis dette er riktig, kan det være denne Tengel som er døpt i Vegårdshei i 1834 som er rett: Tengel NILSEN Sex: M Event(s): Christening: 11 May 1834 Vegaarshei, Aust-Agder, Norway Parents: Father: Niels GUNDERSEN Mother: Johanne ASLAKSDRDette iflg. Familysearch.org. Disse barna hadde samme foreldre:5. Nils TENGIL - International Genealogical Index Gender: M Christening: 19 Jun 1870 Vegaarshei, Aust-Agder, Norway6. JOHANNE TENGILSDR - International Genealogical Index Gender: F Christening: 7 Oct 1860 Vegaarshei, Aust-Agder, Norway7. GUNNILD TENGILSDR - International Genealogical Index Gender: F Christening: 2 Apr 1863 Vegaarshei, Aust-Agder, Norway8. GUNNILD TENGILSDR - International Genealogical Index Gender: F Christening: 19 Mar 1865 Vegaarshei, Aust-Agder, Norway9. JOHANNE TENGILSDR - International enealogical Index Gender: F Christening: 18 Apr 1867 Vegaarshei, Aust-Agder, NorwayTengil og Helge/Helje giftet seg i Vegaarshei: Helje_ PEDERSDR Sex: F Marriage(s): Spouse: Tengil NIELSEN Marriage: 21 Jul 1860 Vegaarshei, Aust-Agder, NorwayJeg er ikke kjent i det området, men kanskje Vegårdshei er stedet å lete??? Laila solbrent i Florida.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Jørgensen

Hei Laila.Hørtes deilig ut i Florida nå, skulle gjerne ha vært der...Jeg er heller ikke kjent i Aust-Agder, så jeg veit ikke hvor nært dette er Gjerestad. Men navnene og fødselsdatoene ser ut til å stemme, så jeg går ut ifra at dette er riktig familie. Jeg skal prøve å leite mer der. Du fant ikke tilfeldigvis navnene på foreldra til Helga/e Pedersdatter, også? Kanskje hun var fra Vegaardshei?Var Helge et vanlig jentenavn, eller kan det være feilskrevet for Helga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vegårdshei var sokn under Gjerstad tidlegare. I 1865 må du t.d. gå inn på Gjerstad. Seinare vart dei delte i to kommunar og er det den dag i dag. Dei ligg heilt aust i Aust-Agder, nordom Tvedestrand og nordom og austafor Risør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.