Gå til innhold
Arkivverket

[#5367] Byenæs ?


Gjest Jan Tertnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Tertnes

Knut Larsson Byenæs ble gift 4 jan. 1762 i Hamre med Gertrud Iversdtr. Østerbye 1732-1831. Iflg. Alenfit I boken skal han være født 1736 død 1829 og var bosatt på Indre Gjervik, Hamre, Lindås Boken nevner også at han skal være sønnesøn av Lars Monsson Bønes f.~1700. Hvem var hans foreldre og hvor født? Kan Gjertrud være født på Ystebø i Lygra ? Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

På Bønes i Fana finner du en Lars Monsen ca. 1677-1733, som brukte br. 3 i 1701. Han var gift med Marta Holgersdtr. Dolvik. Dette var velstandsfolk. Men de hadde ingen sønn som het Knut eller Lars iflg. bygdeboka. De hadde derimot Kristi på Bjorøy, Anna (f.1711) på Bønes, Tomas heime, Anna på Lilletveit og Mons i Bergen.Det kan jo være snakk om Børnes i Sund, men det er Bønes i Fana som skrives Byenæss (f.eks. i 1801). Ellers har du jo Buenæs i Naustdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Mange takk for svaret ditt. Jeg har ikke Fana bøkerne men jeg mener at det i Alenfit boken antydet Fana.Ha er fortsatt God Påske!Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Hei Jan! Det er mange før deg som har grublet seg grå hår i hodet i dette problemet. Jeg også. Men se hva som er skrevet i Hamre gards- og ættesoge, bind I, side 416 under Hamre nr. 156. Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Hei Jeg heter Marit og stemmer fra Anna Larsdtr. Bønes f. ca. 1711, d. 1778 og som er datter av denne Lars Monsen Bønes og Marta Holgersdtr. Dolvik. Slekten min blir værende på bruk 5 Bønes og siden bruk 7 Bønes helt frem til min morfar og min mor. Jeg er interessert i kontakt med dere som er i samme slekten. Vennlig hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Steffensen

Hei igjen Det er første gang jeg legger inn svar her på debattsiden. Glemte å skrive min e-postadresse dersom du eller noen andre vil kontakte meg. Håper du får hjelp til problemet ditt. Hilsen Marit marit.steffensen@enitel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei Jan Tertnes!Her kommer løsningen forfattet av Kenneth Bratland. Knud Larsen ble døpt 23.12.1735 i Korskirken i Bergen, foreldre er Lars Knudsen f. Kvammen i Jølster 1707, dør på Flatøen i 1766, gravlagt 05.10.1766 og Berethe Chrispiniusdatter Fluge, døpt 28.09.1705 i Jølster, dør 1787 og gravlagt 21.01.1787.Mvh. Johan Ludvig Kvamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.