Gå til innhold
Arkivverket

[#5368] Hva betyr "borger til ...."?


Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

En av mine forfedre på Sörlandet står oppfört i kirkeboken som "skibsförer og borger til Skeen". Jeg så også en annen som var "borger til Kjöbenhavn". Hva inneholder "borger til ....". Dette var i 1750-årene og senere.Samme person var "degn", prestemedehjelper. Hvem ble valgt til å være degn, og hva innebar "stillingen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Såvidt jeg vet betyr "borger til" det samme som borger i eller av... Men kanskje andre kan hjelpe deg med mer spesifik forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Borgerbrev måtte man ha for å drive handel eller annen selvstendig virksomhet. Fundamentet for næringsvirksomheten på den tiden var de privilegier som bestemte byer hadde for næringsvirksomhet. Landskrona (var det vel) hadde privilegie på handel med laks fra Mandal i flere århundrer, Kristiansand ble by fordi Kristian 4. ga borgerne privilegie på tømmerhandel til fortrengsel for bl.a. Mandal og andre mindre Sørlandsbyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valgjerd Nauta-Fredriksen

Den personen jeg nevner, var som sagt "skibsförer",med bosted i Dypvåg kommune ved Tvedestrand. Han var "borger af Skeen", Skien trodde jeg kanskje det betydde. At han skulle ha borgerskap i Skeen/Skien synes jeg höres så merkelig ut. Har noen en annen ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Men det trengs da vel ikke andre gode idéer siden løsningen er så nærliggende: Skien. Det kan kanskje se litt merkelig ut, men det var slett ikke uvanlig av skippere hadde borgerskap i en by litt bort fra bostedet og at borgere bodde et (drøyt) stykke fra byen. Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er ikkje det minste merkeleg at han var borgar av Skien. Grunnen var nok at han dreiv i trelastfart derifrå. Det var jo ikkje så mange byer med "kjøpstadsprivilegiar" på den tida. Og Skien låg nærast Dypvåg mot nordaust. Hin vegen var Arendal nærast, men borgarane der har alltid vore noko for seg sjølve. Så han såg seg vel mest tent med å ta borgerskap i Skien, vil eg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.