Gå til innhold
Arkivverket

[#5374] "Uekte Barn"


Gjest Lars G. Hukkelaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelaas

I rubrikken under anmerkninger for "Uekte barn" bruker presten et uttrykk som jeg har funnet forskjellig skrivemåte av i nyere utskrifter av kirkebøker, eksempel: "Leijemaal" "Seijersmaal" eller "Leigemaar" Hva er riktig ? Med hilsen Lars G. Hukkelaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg regner med duk sikter til f.eks. "Begge i 1ste Leiermaal" som en kan støte på i forbindelse med "lausunger". Med dette menes at det var foreldrenes første (utenomekteskaplige) kjønnslige samkvem med avkom som resultat. Til tider kan en også møte "Faderens 1ste, moderens 2det" o.s.v.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du nyttar ordlista til DA (nede på sida), vil du finne følgjande forklåring: "leiermål - fra dansk, sammensatt av leger - som betyr leie eller samleie, og mål som betyr rettssak, sammenstillingen betyr da straffbart samleie, d.v.s. utenfor ekteskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

- Beklagar, eg kan ikkje dy meg, men dette uttrykket assosierer eg uvilkårleg med ein sportsleg prestasjon.Eg har også kome over eitt og anna "leiermaal" i gamle skrifter som kan tolkast/lesast som eit "seiersmaal". Tankane mine gjekk då som no til idrettsverda -.No kan det jo tenkast at dei var svært så sportslege mange av desse prestasjonane som resulterte i "uekte" barn, men sjølvsagt utan at dåtidas aktørar på langt nær fekk den heideren som vert dagens lovpriste idrettsmenn- og kvinner til del.Igjen, beklagar. Eg måtte berre .... Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.