Gå til innhold
Arkivverket

[#5378] Lars Olsen og Rangdi Larsd. fra Sør Odal


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Søker opplysninger rundt denne familien og kansje bekreftelse på barn.Lars Olsen ble født i Nes Prgj. 1782 gift med Rangdi Larsdatter ???.Kjente barn er Marthea Larsdatter Legdslæm i 1865 tellingen i Odalen.Finner to andre som jeg er rimlig sikker på er også barn av dette paret.1) Sina Larsdatter f.1861 og Ole Larsen f.1867. Bopelen er ved 1865 tellingen Fritsvoldengen i S.Odal.Er det noen som har bygdebøker hvor det kan stå noe om disse.Håper noen kan hjelpe. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei igjen.Det er Marthea jeg er ute etter ,da hun er mor til min tippoldefar Ole Erlandsen f.18 jan 1880 i Sandalen u.Sundby.Hans far er Erland Olsen/Ampian.Marthea er født 17 feb 1855.Trenger og få bekreftet hennes opprinnelse. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Bjørn! Din Erland Olsen var f. 6.9.1850 Engen av Utgården i Vinger. For.flyttet til Olsbråten under Skullerud i Vinger. Erland ble g,i Sørum 19.7.1887 m. Maren Gulbrandsd, f. 1843, Moen, Frogner i Sørum.Marthe Larsd. var f. 17.2. Karlstad under Auli i Oppstad, S.O. Marthes mor Rangdi Olsd. 1823 Stomperudhaugen hadde dattera Sofie, f.i. Kongsvinger 26.11.1849 med ungk, Kristian Olsen Strengelsrud i Vinger. Hilsen Finn Sollien Kongevegen 212 2211 Kongsvinger fisollie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Takk Finn.Da spør jeg er det Lars Olsen som er gift med Rangdi Larsd. på Fritsvoldengen i 1865 tellingen.Eller er det hennes navnsøster som er rett person,noen som kan svare på det.Begge fra S.O.en født 1822 og den andre født 1824. Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei finner 2 stk. Rangdi Larsd, begge døpt i Sør-Odal den ene døpt 20 april 1823:foreldre Lars Mikkelsen og Siri Nielsd.Den andre er døpt 17 August 1823.Foreldre:Lars Bergersen og Anne Gundersd.Dette fant jeg på Famlysearch og jeg lurer på om noen kan sjekke dette med kirkeboka om hvem som er rett Rangdi. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei til Bjørn og Finn! Jeg har sett i kirkeboka for Sør Odal, og kan komme med følgene opplysninger:Enkemann Lars Olsen, Karlstad, 58 år og Pike Rangdi Larsdtr. Stomperudhaug 32 år, giftet seg den 11. juni 1854 i Strøm kirke. Brudgommens far var Ole Jensen Brudens far var Lars Mikkelsen. Forlovere var Kristoffer A. Kvernstuen og Ole A. Melby. Av dette kan vi se at Karlstad ikke er i Opstad kirkesogn, men i Strøm sogn. Fordi at Kvernstuen og Melby, samt Karlstad var plasser under gården Skårer i Strøm sogn i Sør Odal. Det er vel rart om Lars Olsen og Rangdi Larsdtr. skulle hente forlovere fra andre enden av prestegjeldet? Se forøvrig Sør Odal bygdebok nr. 4 på sidene 225 og 226. Det er riktig som Finn skriver i sitt innlegg at det er en plass i Opstad som også heter Karlstad, men det er ikke den rette denne gangen, tror jeg.Barnedåp i Strøm kirke i S.O. Martea f. 17. feb. 1855 og døpt 11. mars. Foreldre: Hmd. Lars Olsen Karlstad og hustru Rangdi Larsdtr. Faddere: Lars M. Rønningen, Nils P. Karlstad, Gulbrand O. Hammerløkke, Marte S. Rønningen, Maren G. Monsrud. Plassen Rønningen som omtales her er også en plass under Skårer. Ut fra dette vil jeg påstå at Martea Larsdtr. var født på plassen Karlstad under Skårer i Sør Odal.Barnedpå 20. april 1823 i Strøm Lars Mikkelsen Stomperud hustru Siri Nilsdtr. Deres Datter Rangdi født 29. mars 1823.Lars Olsen og Rangdi Larsdtr. med dattera Sina, du finner i Fritsvoldengen i 1865 er dine Lars og Rangdi. Fritsvoldengen ligger like i nærheten av Karlstad. Jeg tror gårdene Skårer og Fressvoll grenser mot hverandre. Når det gjelder fødselsåret for Lars Olsen, kan det bli mere vansklig for vi ser at han er 58 år i 1854, 83 år i 1865 og ved hans død i 1871 hette det at han var 80 år. Men det finner du sikkert ut av Bjørn! Lykke til! Hilsen Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Til Terje,tusen hjertlig for opplysningene dette var stort.Det med alderen til Lars Olsen,hvordan er det mulig og bli skrevet med så stor forskjell. (10 år tror jeg).Jeg får prøve og finne det ut. Vel nok en gang takk for all hjelp. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei er det noen som kan hjelpe meg med Stomperudslekta videre bakover.Lars Mikkelsen f.1779,Hvem var hans foreldre.Håper noen kan hjelpe. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Ifølge Sør-Odal bygdebok bind 5 side 79-82 var Lars Mikkelsen sønn av Mikkel Olsen 1747-1802 i Mekkelstun Stomperud og hustru Ragnhild (Rangdi) Larsd. 1754-18??. Mikkel var fra garden Sæter i Taulbygda (det finnes flere garder Sæter i Sør-Odal). Han kjøpte Mekkelstun Stomperud i 1771. Far til Mikkel var Ole Mikkelsen fra Stein i Nord-Odal, født 1714. Han hadde kjøpt Sæter på auksjon i 1738, men døde allerede i 1748. Mor til Mikkel var Marit (Marte) Persd. fra Store-Fulu 1714-1795. Hun ble som enke i 1749 gift opp att med Nils Persen fra Kroksrud i Sør-Odal 1725-1803, og han ble den nye brukeren av Sæter. Far til Ole Mikkelsen var Mikkel Olsen på Stein, men fra Fremmin i Eidsvoll. Han var g m Kari Tjøstelsd. Svenneby (Nedre Sand) i Nord-Odal f 1694. Mikkel Olsen var igjen sønn til Ole Andersen på Fremmin, men fra S. Doknes i Eidsvoll. Han var gift 3 ganger, og den andre kona var mor til Mikkel, Anne Olsd. fra Ø. Venger i Eidsvoll. Dette var i grove trekk mannslinja. Når det gjelder Marit (Marte) Persd. fra Store-Fulu og Kari Tjøstelsd. fra Svenneby, så hadde de felles opphav, nemlig Per Tjøstelsen fra Duåsen ca 1622-1698 og hustru Marit Olsd. ca 1623-1695, men bruker av bl.a. Nedre Sand. 2 av sønnene til Per var Hans f ca 1657, bruker av Garvik, og Tjøstel f ca 1660, bruker av Nedre Sand. Hans var g m Rønnaug Kristoffersd. Garvik, og de hadde sønnen Per 1690-1742 g m Randi Bergersdatter fra Søndre Berg i Nord-Odal 1692-1752. De bodde først på Garvik og der ble dattera Marit (Marte) født 1714. I 1729 kjøpte Per Hansen Store-Fulu i Sør-Odal og flyttet dit, og der ble sønnen Lars f i 1732 (se nedafor). Så til Tjøstel Persen: han var g m Inger Embretsd. fra He i Nord-Odal ca 1662-1742. De hadde bl.a. dattera Kari f 1694 g m Mikkel Olsen på Stein. Jeg kan også nevne litt om Rønnaug Kristoffersd. fra Garvik. Hun var datter til Kristoffer Ottersen Garvik f ca 1607 på Seim i Sør-Odal og hustru Jøran Tostensd. fra Nedre Nordset i Sør-Odal. Far til Kristoffer, Otter Gislesen, var bruker av Seim til ca 1621 da han døde. Gisle Semmingsen Seim eller Haug hadde bl.a. sønnene Otter og Nils (se nedenfor). Her er det mulig å regne opp enda flere ledd bakover, men det får bli en annen gang. Nils Gislesen var bl.a. far til Eli Nilsd. som ble g m Berger Svensen Søndre Berg. De hadde dattera Eli d 1777, som var g m Lars Sørensen, neste bruker av Søndre Berg. Og de hadde sønnen Berger Larsen ca 1663-1736 g m Marit Torkelsd. fra Nord-Auli i Sør-Odal ca 1667-1707. Deres eldste datter var Randi f 1692 som ble g m Per Hansen fra Garvik, senere på Store-Fulu. Håper du enda henger med, for dette ble ganske innfløkt. Jeg får til slutt nevne litt om morssida til Lars Mikkelsen på Stomperud. Hun het som sagt Ragnhild (Rangdi) Larsd. og var født 1754 på Melland i Sør-Odal. Faren Lars Persen f 1732 på Store-Fulu fikk Melland som arv ved skiftet etter faren i 1746. Dette er som du kanskje ser samme familie som ovenfor. Lars Persen var g m Marte Hansd. fra Grimsland 1726-1787. Marte var datter til Hans Gudbrandsen fra Rånås i Nes ca 1682-1762 og hustru Mari Gudbrandsd. fra Nordre Løken også i Nes ca 1685-1769. Hans hadde vært bruker av Nordre Løken før han kjøpte Grimsland. Hans var sønn av Gudbrand Rånås og hustru Gunhild. Mari var datter til Gudbrand Gunnersen ca 1644-1722 og Marit Andersd. fra Yn ca 1644-1722. Gudbrand var sønn til Gunner Gudbrandsen Løken, bruker av Løken til ca 1684. Marit var trolig datter til Anders Auelsen Yn og hans andre kone Mari. Håper du klarer å følge tråden her, hvis ikke gi meg beskjed så skal jeg prøve å oppklare det. Du finner forøvrig alle disse opplysningene pluss mye mer i bygdebøkene for Sør-Odal (bind 1,2,5 og 8), Nord-Odal (1,2,4 og 5), Eidsvoll (1) og Nes (4 og 5). Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Pål og hjertlig takk for hjelpen.Dette var stort.Det var ikke lett og følge tråden her nei,får prøve og se om jeg får det til. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.