Gå til innhold
Arkivverket

[#5381] Oskar Olsen Saksberg


Gjest Anne Lise Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Pedersen

Hei er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om min bestefar Oskar Olsen Saksberg førdt 13/12-1859 og døpt 19/1-1896 i Snertingdal/Vardal.Det jeg er mest intresert i å få opplysninger om er tiden fra han flyttet fra Norge til Canada.Han flyttet til Canada i 1923-24 og døde der i 1953-54.Han reiste aleine.Kone og unger ble igjen i Norge.Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om vilken båt han reiste over med, om han giftet seg igjen der borte,fikk han barn der borte, hva arbeidet han med o.s.v Håper noen kan hjelpe. Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Laila Normann Christiansen

Anne Lise, stemmer de årstallene du kom med? at Oskar var født i 1859 og døpt i 1896? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Vel, jeg fant det ut selv. Han var født i 1895.Iflg. Digitalarkivet: Oskar Olsen Saxberg emigrerte fra fra Vestre Bærum 20. mai 1927. Da står han som ugift jordbruksarbeider, bopæl V. Bærum. bestemmelsested Canada. Han reiste med Bergensfjord. i Merknadsfeltet står det "utv. av Opland b.f.".Iflg. immigrantliste i Canada, arriverte han 26. mai 1927.Viktig referansenr.: Reference: RG76 - IMMIGRATION, series C-1 (passenger lists) Volume: 1927 volume 9 Page: 202 Klikk her: Hvor du kan bestille kopi av immigrant-record Bruk da de referansenr. som jeg har satt opp over.Hvor du kan lese om immigrantprotokollene Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Pedersen

Hei Laila! Du spør etter kona til Oscar.De var ikke gift.(det så jeg i papirene nå)Men hun var husholderske hos han.hennes navn var Janne Sevaldstuen f. 1883 , d. mars 1936.Hun hadde tre barn når hun kom til Oscar (Gunnar,Bjarne og Reidar) og fikk to barn med Oscar(Martha og Mina Odlaug) Kan du legge med din private e-mail adresse Laila! Hilsen Anne Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen Anne Lise! Jeg vet ikke noe særlig om de stedene Oskar kom fra, mest om Akershus., jeg bare syns det er gøy med emigranter, og har masse muligheter for å søke rundt forbi i databaser etter nordmenn som drømmer om et bedre liv "over there".Min epostadresse er Lnormann@c2i.net Er Sevaldstuen også i oppland?? laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.