Gå til innhold
Arkivverket

[#5387] Hallingstad


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Er det noen som kjenner til navnet Hallingstad. I det tilfellet jeg søker kommer navnet fra Vikedal eller Vndafjord kommune. Ingeborg Hansdtr. f. 1844 og broren Hans Hansen f. 1836 flytta til Bergen. Hans og Ingeborg ble trolig født på Eikedal under prestegården i Vikedal. Hans H. tok trolig etternavnet Hallingstad etter at han flyttet til Bergen. Er det noen som kjenner til hvor Hans H. flyttet videre til, likedan søsteren? Ingeborg ble gift med Mons Andreas Larsen f. 26.09.1846. Venter med interesse på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. S. N.

Hei Terje. Navnet Hallingstad er jo godt kjent på Ål og Geilo. Vet ikke hvor navnet stammer fra, men det høres jo ut som et Hallingdalsnavn gjør det ikke? Desverre kan jeg ikke hjelpe deg noe videre, men lykke til videre i letingen. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Hallingdstadnavnet kommer fra flere steder i Norge. Lier og Ål i Buskerud, ett par steder på Toten og så i Rogaland var det flere bruk ved det navnet. Det var bl.a. i Vikedal.Gå inn på folketellingene og skriv Hallingstad på Gårdsnavnet, så får du mer info.Lykke til videre.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hallingstad ligg rett oppi dalen frå Vikedal sentrum i noverande Vindafjord kommune. Du finn tre gardar 'Hallingstad Øvre' i 1865-tellinga under Vikedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er Vikedal i Vindafjord eller i Rogaland som er utgangspunktet. Jeg er egentlig på jakt etter hvor det ble av Hans H. Hallingstad og søsteren hans Ingeborg. Ingeborg ble gift med Mons Andreas Larsen fra Magersplasset f. 26.09.1846. Jeg finner de i Bergen i 1873, men der stopper alle spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kva med han her frå Vigde i Bergen?:Hans Hansen Uk værksarbeider Vigedal 32 Anne Malene Jørgensdtr Pige Bergen 41 Aug 09 1868 AA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er de i Bergen etter 1875? Eg leitar egentleg etter søstera til Hans, Ingeborg og mannen Mons Andreas, men for å finna ut kvar det vart av dei vil eg no prøve å finne etterkomarane etter Hans H. Hallingstad, slik at eg om mulig kan få noko informasjon der i frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.