Gå til innhold
Arkivverket

[#5394] Lars Cristophersen, Eidsvoll


Gjest Liv Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fagerli

Søker opplysninger om fødselsdato og foreldre til Lars, evt. ogå vielse. I folketelling 1801 bor familien på Aas nordre i Eidsvoll, men selger og flytter til Hurdal samme år. Han er gift med Marthe Olsdatter (f. 1764 ), som er datter av Ola Håkensen og Berte Kristensdtr. fra Eidsvoll. Lars er 40 år i 1801. De har 4 barn da og får en sønn i 1803. Tror jeg finner at Lars dør i 1828, 69 år gammel, i Hurdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Liv Fagerli

Leter fortsatt etter Lars sine foreldre. Har lånt gårdshistorie for Eidsvoll for å se på de nermeste gårdene, men ingen passer så langt. Har noen mulighet for å se etter vielsen til Lars og Marthe. Barna er Ola f.1790, Berte f. 1795, Kristoffer f.1797, Marte f.1800 og Haagen f.1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Liv. Jeg skal se over de opplysningene jeg har fra Eidsvoll. Kanskje Lars kom fra Hurdal ofte reiste de dit de hadde slektninger? Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Jeg har bladd litt i bygdebøkene for Eidsvoll. Dersom du slår opp side 288 i bind II, 2. del vil du finne en Kristoffer Larsen gift med Berte Larsdatter som var husmann under Ås vestre i 1762, antakelig Linlykkja. Dette kan være foreldre til Lars. Hvor har du funnet at Lars flyttet til Hurdal og hvor i Hurdal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

På s.309 i bind II, 2. del står at Lars selger sin del av Nordgarn Aas til Ola Larsen. Den yngste(?) sønnen Haagen er født i Hurdal den 10.11.1803, han er min tipp-oldefar. Jeg begynte sansynlig å søke på Eidsvoll fordi mine gamle tanter mente familien kom derfra. De bodde på Edsetter ( Eidseter ). Lars dør 04.05.1828 som vilkårsmann på Eidseter. Marthe dør 07.09.1821. Det var dette med kilder da, men jeg har i alle fall notert at Marthe f. 06.01.1800 også er konfirmert i Hurdal i 1815. De andre søsknene har jeg ikke sjekket enda med tanke på eventuelle ekteskap. Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.