Gå til innhold
Arkivverket

[#5396] Slekten Gasmann


Gjest Ragnhild Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

De lenkene forsvant nok. Men den Grethe Langloe som du finner i 1801 er muligens denne.LenkeRiktignok er hun her oppført som ugift, men det kan jo være en feil?Mvh. Gunn Huglen.Skal se om jeg finner igjen Johanna også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under døpte i Brevik finner jeg også noen med etternavn Langelow, eller en variant.Inger Cathrine døpt 1803, foreldre : skredder Ole Dal og Anne Kristine ' Labgelow'? En av fadderene er Maria Langelow.LenkeSikkert etterslekt, med forbindelse til Johan F. Langelow.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Kommentarer til innlegg 16:Margareta er vel også nevnt i husforhørene i Silvberg i 1688 og 1689? I så fall må det ha vært minst 7 barn i første ekteskap.I følge bygdeboka for Nittedal og Hakadal (av Birger Kirkeby) lå virksomheten ved Hakadal verk helt nede i ca. 50 år, den ble tatt opp igjen i 1697. Så familien har neppe kommet rett fra Sverige til Hakadal verk rundt 1690.I følge FamilySearch (IGI) ble en Hans Hendrich døpt 3/4-1707 i Lier, faren var Gillius Hammersmed. Kan dette være Gilius Gasmann, f. 1681? Hans kan være oppkalling etter farfaren. For å spekulere litt, det kunne ha vært slik at Gilius Gasmann arbeidet som hammersmed ved Dikermark verk i Asker (som grenser til Lier) og at den første kona hans (Karen Hansdtr.) var fra Lier. Gilius kan ha vært innom Dikemark verk på vei mellom Hakadal verk og Egeland verk.I denne debatten: Lenke (se innlegg 47) er det flere ganger nevnt en Lars Gasmand som var g. m. Karen Sivertsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er mange tråder å holde orden på her, og dermed er det også lett å snuble. Takk til deg,Gunnar, som i forrige innlegg foretar et par nødvendige oppryddinger.Det er riktig at Margareta er nevnt i husforhørene i Silvberg i 1688 og 1689. Jeg har selv et mikrokort-eksemplar som jeg nå har sjekket på nytt, og der står det helt tydelig at Hans Gatzman da har flyttet til Backgården (u/Grängshammar bruk), og datteren Margareta bor hjemme (Kopparbergs län - Silvberg, Husförhörs- och kommunionlängd 1688-1717). Nå kan det godt være at Sven-Eric Dahlgren tar feil når han hevder at to barn døde i 1688. Kanskje det bare var ett. Andre svenske slektsforskere har påvist flere feil i Dahlgrens framstilling.Når det gjelder Hakadal verk, så er det nok riktig at det flere tiår på 1600-tallet der virksomheten var lav (eller muligens innstilt). H. O. Christophersen skriver i FRA JERNVERKENES HISTORIE I NORGE (Oslo 1974), s. 175: 'Verkets fremtid stod og falt med byggingen av en masovn. Akkurat når den kom, er ikke klart, men det er mulig at det først var mot 1600-tallets slutt, da familien Robsahm overtok verket, og det ble ny fart i sakene på den gamle arbeidsplass - verket hadde jo i 1700 en 150-årig historie bak seg'. Jeg har vel lagt en viss fleksibilitet inn i tolkningen av dette avsnittet.Dine betraktninger omkring en mulig Dikemark-tilknytning er interessante, særlig på bakgrunn av den observasjonen du har gjort av dåpen i Lier.Lars Gasmanns opptreden i Moss hadde jeg dessverre glemt, men han er selvsagt en høyaktuell kandidat til å være Hans Giliussen Gasmanns sønn. I samme innlegg i den tillenkede debatten nevnes forresten også en Anniken Gasmann. Det er vel hun som her gifter seg i Moss i 1738 med Niels Jensen Brandt: Lenke. Hvem var hun datter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til Gunn (innlegg 28): Den kjøpmann 'Jensmand' (?!) med familie du der har funnet, er Jens Gasmann (1776-1850) og kona hans, Bodil Zachariassen Wesseltoft (1779-1848) - og barna deres. Jens Gasmann var sønn til Niels Egidius Gasmann i hans første ekteskap med Kristine Schweder. Du finner dem her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I FamilySearch (IGI) finner jeg følgende:Lars Garsman g. 10/6-1714 i Bamble m. Karen Sivertsdr.Barn til Lars Gasmand og Karen Sivertsdr. som er døpt i Moss:Hans, døpt 6/5-1726, Anne Marie, døpt 19/10-1727, Elen, døpt 15/7-1730, Barbro Marie, døpt 15/7-1730 og Inger Kirstine, døpt 6/1-1734De to siste barnedåpene stemmer med hva Terje Pettersen-Dahl har funnet. Ut i fra hvem Lars Gasmand opptrer sammen med i kirkeboka for Moss (Bartz), er det ikke usannsynlig at han har vært knyttet til Moss jernverk. Da han giftet seg i Bamble kan han ha arbeidet på Bolvik jernverk i Solum, mest sannsynlig på hammerverket på Herre i Bamble. Legg også merke til at han har en sønn med navn Hans (med tanke på at han er f. så sent, kan han være oppkalt etter en eldre bror, som igjen er oppkalt etter sin farfar). Det er i det hele tatt mye som tyder på at Lars er sønnen til Hans Giliusson Gasmann.Den Anniken Gasmann som giftet seg i 1738 (FS), har sønnen Lars til dåpen i Moss i 1740. Kanskje han er oppkalt etter sin morfar, nemlig Lars Gasmann? I så fall må Anniken ha vært et av de eldste barna til Lars og Karen.Dette blir mye spekulasjoner ut i fra usikre kilder, men det kan likevel være et grunnlag for videre undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er i hvert fall svært sannsynlig at Lars og Karen har hatt flere barn. De har jo vært gift i hele 12 år når Hans blir født. Ser vi nærmere på oppkallingsmulighetene, skulle vi ha forventet en Sivert. Det er vel også sannsynlig at en eldre Hans er død tidlig. Anniken må, hvis hun er datteren, være oppkalling fra moras slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette kan være en aktuell kandidat som sønn til Lars Gasmann: Lenke. Her har vi altså en Sivert Larsen døpt i Bamble året etter vielsen mellom Lars Gasmann og Karen Sivertsdatter. Navnet kan passe (oppkalling etter morfaren), og faren kalles Lars Hansen. Det siste passer godt med den hypotesen at Lars Gasmann var sønn til Hans Giliussen Gasmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Idius Gastman jeg etterlyste i innlegg 17 har jeg også etterlyst i slektsforumet til Grenlandslekt. Der har Terje Rehn Holm-Johnsen kastet fram en spenstig - og etter mitt syn svært relevant - hypotese om at Han kan være et uekte barn av Niels Egidius Gasmann og Grete Langelow. Det forutsetter at den Grete Langelow som er nevnt som mor til Idius jr. i FS er identisk med den Grete Langeloe som er 60 år og ugift ved ft. 1801 (se lenken til innlegg 26). Her er lenken til debatten på www.grenlandslekt.no, som dermed fortsetter her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke utenkelig at denne hypotesen er rett.Navnet er så uvanlig, og med hensyn til moralske normer, ser det ikke ut til at den var særlig bedre enn i vår tid?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Lars Hansen Gasmann er hammersmedmester på Moss Jernverk. foruten de nevnte barna er Syver født 1712 hammersmedmester på M. Jernverk, sønnen Frans er døpt 21-5-1725 i Moss. Han har trolig også disse barna, Christen, Lars, Inger, Magrethe. Anniken er også hans datter. Hans barn har mange etterkommere.Lars bror Hans er trolig den Hans Gasmann som gifter seg Dom. 3 Trin. 1718 i Søndeled med Hedvig Gundersdtr.Det var minst tre grener av Gasmannslekta på Moss jernverk samtidig derfor tok min gren slektsnavnet Gilius eller Giliussen da det allerede var en Hans Gasmann på Moss Jernverk når Hans Giliussen Gasmann kom til Moss jernverk ca 1747.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette var et oppklarende innlegg, Knut! Da forstår jeg deg vel rett, hvis jeg trekker den konklusjon at du oppfatter Lars Hansen Gasmann og Hans (Hansen) Gasmann som sønner av gamle Hans Giliusson Gasmann? Jeg legger ellers merke til at Lars Gasmann har sønnen Frans. Har du sett noen spor av hans navnebror og onkel Frans Hansen Gasmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Ja du forstår meg rett der. Jeg kan ikke se noen annen mulighet en at de er hans sønner. Når det gjelder Frans minnes jeg å ha sett en Frans som fadder men dette er veldig usikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig med deg, og jeg tror også du har rett når du antyder at det må være Hans Giliusson Gasmanns sønn Hans som gifter seg 1718 i Søndeled med Hedvig Gundersdatter. Forfatterne av Søndeled slektshistorie spekulerer på om det muligens var gamle Hans Gasmann som giftet seg på nytt, men det er en svært usannsynlig hypotese. Så ser det da heller ikke ut som om de har kjent til andre av Hans Gasmanns barn enn Gilius og Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens kyld - en liten korreksjon av en opplysning jeg kom med i innlegg 16 (1. avsnitt): Der står det at begge VIELSENE til Hans Gasmann er registrert i kirkeboken for Silvberg. Det skulle ha stått begge HUSTRUENE. Når det gjelder hans første hustru, Cecilia, er bare dødsfallet/begravelsen registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En kommentar til innlegg 32, der Gunnar nevner Gillius Hammersmeds sønn Jans Jendrich, som blir døpt i Lier 3/4 1707. Han kaster så fram den hypotesen at denne Gillius kan være identidk med Gilius Hansen Gasmann (f. 1681) som senere blir hammersmed ved Egelands Verk. Jeg tror hypotesen har svært mye for seg, og det er da rimelig videre å tenke seg at den Hans Hendrich som døpes, er identisk med Hans Giliussen som gifter seg i Søndeled i 1731 med Kirsten Jansdatter. Hanmå nemlig være født før (men ikke lenge før) familien kommer til Egeland rundt 1709.Gilius Hansen Gasmann var gift 3 ganger, første gang før han kom til Egeland med Karen Hansdatter. Dersom han og Gillius Hammersmed er samme mann, er det ikke urimelig å anta at den første kona var fra Lier. I FS har jeg funnet følgende kandidat: Lenke. Alder og navn kan stemme. At farfaren har hett Ole, kan også passe bra, siden Gilius Hansen Gasmanns og Karen Hansdatters andre sønn ble kalt Ole (Ole Giliussen Gasmann, f. ca 1709 - i Søndeled?). Og ut fra slektas navnehistorikk må dette være oppkalling fra moras slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oi, der var jeg nok dessverre litt for kjapp. Den Kari Hansdatter lenken viser til ble født hundre år senere! Når det gjelder resonnementet ellers rundt forholdet Gillius Hammersmed og Gilius Hansen Gasmann, mener jeg det fremdeles er like relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

I de to første innleggene i denne tråden (i særdeleshet innlegg 2) nevnes Christian Petersen Gasmanns og Karen Aslachsdatters sønn, Aslach Christiansen Gasmann. Han ble født i Gjerpen i 1741 og giftet seg i Ytre Holmedal, Sogn og Fjordane, i 1776 med Anna Dorthea Meydell/Mejdell. Han er ved giftermålet oppført som smed, men - med referanse til A. T. Gløersens bok SLEKTEN MEIDELL - kalles han senere bergverksbestyrer.Jeg vet at det en kort tid i 1770-/1780-årene ble gjort forsøk med jernverksdrift i Holmedal (Saurdal). Jeg antar at Aslack Gasmann har vært knyttet til denne virksomheten. Er det noen som kjenner nærmere til dette jernverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.